فولادسازان اسپانسر تامین کنندگان می شوند

در این نشست بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با هدف آشنایی فولادسازان با پتانسیل های داخلی برگزار می شود، گفت:به جرأت می توان گفت صفر تا صد کارخانه های فولادی در ایران قابل انجام است؛ چرا که هم در بخش تکنولوژی و هم تجهیزات به خودکفایی رسیده ایم.

در این نشست بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با هدف آشنایی فولادسازان با پتانسیل های داخلی برگزار می شود، گفت : به جرأت می توان گفت صفر تا صد کارخانه های فولادی در ایران قابل انجام است؛ چرا که هم در بخش تکنولوژی و هم تجهیزات به خودکفایی رسیده ایم .
وی با تأ کید بر این که ماهیت این رویداد متفاوت با سایر همایش های تخصصی در این حوزه است، افزود: هدف این است که شرکت ها و تأمین کنندگانی که در توسعه و پشتیبانی صنعت فولاد نقش داشته اند، نظیر تأمین کنندگان تجهیزات و مواد مصرفی، امکانات خود را در معرض نمایش بگذارند .
قصد داریم با این رویداد، بانک اطلاعاتی برای بهره گیری فولادسازان فراهم سازیم و سیستم ارتباط میان تأمین کنندگان و فولادسازان را برقرار کنیم . سبحانی خاطرنشان کرد: شرکت ها و سرمایه گذاران باید به تولید داخل روی بیاورند .
رئیس انجمن فولاد در ادامه گفت: از افرادی که بیشترین فعالیت را برای اعتلای صنعت فولاد داشته اند، به طور ویژه تقدیر خواهیم کرد .
روز مل ی فولاد در تقو ی م ثبت م ی شود
وی تصریح کرد: پیشنهاد ثبت روزی با عنوان « روز ملی فولاد » را ارائه کرده ایم که این امر در کشورهای دیگر نیز مرسوم است .
سبحانی همچنین اشاره ای به آمارهای هشت ماهۀ سال 97 داشت و گفت: در مدت مذکور، در زمینۀ محصولات فولادی و نوردی به تولید ۱۴ میلیون و ۲۳۲ هزار تن رسیدیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است . بیشترین افزایش مربوط به بخش میلگرد با رشد ۲۲ درصدی بوده است . وی افزود: در بخش بیلت و بلوم با تولید ۹ میلیون و ۲۵۸ هزار تن، رشد ۲۳ درصدی تولید به ثبت رسید . همچنین در تولید اسلب به ۷ میلیون و ۳۸۲ هزار تن دست یافتیم که رشد ۱۱ درصدی داشته است . سبحانی در ادامه اشاره ای به میزان تجارت خارجی فولاد داشت و گفت: امیدواریم با تمهیدات فولادسازان، رشد صادرات علی رغم تحریم ها تداوم یابد . وی گفت: ۸ تا ۱۰ میلیون تن مازاد تولید در سال جاری در کشور وجود دارد و چنانچه تمهیداتی اندیشیده نشود، شاهد افت تولید واحدها خواهیم بود . مایۀ افتخار است که بگوییم به جایی رسیده ایم که مازاد نیاز داریم و یکی از صادرکنندگان در منطقه شناخته می شویم .
تول ی د با ی د در فضا ی غ ی رامن ی ت ی صورت بگ ی رد
سبحانی در ادامه دربارۀ اتفاقات ماه های اخیر در حوزۀ فولاد گفت: در برهه ای تقاضای کاذبی در بازار پدید آمد و دولت به دنبال همین تقاضای کاذب، محدودیت هایی برای عرضۀ فولادی ها در بورس اعمال کرد؛ در همین راستا، انجمن جلساتی با وزارتخانه برای حذف محدودی تها برگزار کرد . اعتقاد ما این بود که با وجود محدودیت های ناشی از تحریم، محدودی تهای داخلی معنا ندارد و در نهایت این الزامات و محدودیت ها برداشته شد .
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: هدف از این بخشنامه ها حذف واسطه ها و منتفع شدن مصرف کنندۀ نهایی بود؛ اما در عمل مصرف کننده هیچ نفعی از این دستورالعمل ها نبرد . هنوز هم بخشی از چالش های این بخشنامه ها باقی است، درحالی که تولید باید در فضای امن صورت گیرد .
وی گاز را مزیت نسبی برای فولاد ایران دانست و اظهار داشت: تصمیم گیران باید این مسئله را در نظر بگیرند تا با اقداماتی نظیر افزایش قیمت گاز مصرفی فولادسازان، شوکی به صنعت فولاد وارد نشود و سرمایه ها از این حوزه خارج نگردد . نکتۀ دیگر اینکه دولت همواره در سا لهای اخیر بر این نکته تأ کید کرده است که گاز را نه خام، بلکه در قالب ارزش افزودۀ بالاتر صادر کند و به همین دلیل، ایجاد ظرفیت آهن اسفنجی در لامرد فارس مطرح شد . وی با اشاره به این که در هشت ماهۀ اول امسال که محدودیت صادراتی وجود نداشت و تحریم مطرح نبود، ۵ میلیون تن فولاد میانی و محصولات فولادی صادر شد گفت: ا گر محدودیت ها نبود، تا پایان سال صادرات فولاد کشور به 7/8 میلیون تن می رسید که ارزش آن معادل 3 / 5 میلیارد دلار بود .
درآمد و مخارج ارز ی فولادسازان بالانس است
سبحانی تأ کید کرد: فولاد ۱۲۰ دلار هزینۀ ارزی در هر تن دارد . تمامی ارز حاصل از صادرات فولادی ها به سامانۀ نیما وارد شده و شاهد بالانس درآمد ارزی و واردات در صنعت فولاد هستیم . درواقع حدود ۳ میلیارد دلار نیاز ارزی و ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی در صنعت فولاد وجود دارد .
وی ادامه داد: ارزآوری صادرات فولاد بیش از 3 / 5 میلیارد دلار نبوده است؛ اما برخی تصور رقمی بیش از این داشتند و فولاد یها را متهم به عدم عرضۀ ارز به سامانه نیما کردند؛ درحالیکه فولاد ی ها ارز حاصل از صادرات را برای نیاز خود ثبت سفارش کردند و اقلامی مثل الکترود را پوشش دادند .
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تأ کید کرد: برگشت ارز حاصل از صادرات فولاد برای مسئولان شفاف سازی شده است .
فولادسازان اسپانسر تأم ی ن کنندگان می شوند
مهندس سید رسول خلیف هسلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و دبیر نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در این نشست خبری گفت: ایران در تولید فولاد به رتبۀ دهم جهان رسیده است . این بالندگی صنعت فولاد است که پتانسیل بالای صنایع معدنی ایران را نشان می دهد . فولاد نیز پتانسیل بالایی دارد و پس از نفت و پتروشیمی، در جایگاه بعدی قرار می گیرد .
وی افزود: باید مشکلات موجود در تأمین تجهیزات و قطعات و مواد اولیه را مدیریت کرد و شرکت های توانا را شناسایی نمود .
خلیفه سلطانی در ادامه گفت: در این جشنواره، فولادسازان برای تأمین کنندگان نقش اسپانسر دارند و ریسک تولیدات آن ها را تاحدودی می پذیرند .
روند منف ی صادرات فاجعه آفر ی ن است / بازار فولاد با وفور عرضه مواجه است
بهادر احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: التهاب ارزی اصل یترین اتفاق سال بود و سبب ورود دولت به حوزه های مختلف شد؛ درحالی که نیازی به ورود دولت به بخشی نظیر فولاد نبود؛ چرا که در بازار داخل، مشکلی برای تأمین وجود نداشت و بازار با وفور عرضه مواجه بود .
وی افزود: در پی تحریم های قبلی، ایران دومین وارد کنندۀ فولاد بود و تا ۱۱ میلیون تن فولاد وارد کرد؛ اما ا کنون مشکل اصلی، مازاد تولید و صادرات است . ا گر روند منفی شدن صادرات تداوم یابد، به فاجعه تبدیل خواهد شد و دلیل اصلی آن ابهامات و بی ثباتی قوانین است . احرامیان تصریح کرد: قیمت های فولاد ایران با وجود تحریم ها کمتر می شود و عرصه را بر فولادسازان تنگ تر خواهد کرد .
سرما ی ه گذار ی داخل ی و خارج ی در صنعت فولاد
مهندس شهرستانی، عضو هیئت مدیرۀ انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامۀ این نشست خبری گفت: بیست میلیارد دلار سرمایه برای رساندن ظرفیت فعلی تولید به ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ نیاز است . زیرساخت ها نیز سرمایه گذاری قابل توجهی را می طلبند . وی تأ کید کرد: در افق ۱۴۰۴ باید برای صادرات ۲۵ میلیون تن فولاد برنامه ریزی کنیم و این امر نیز سرمای هگذاری بر روی زیرساخت های حمل ریلی و دریایی را م یطلبد . درمجموع ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که ۲۰ میلیارد آن از داخل قابل تأمین است و مابقی باید از سرمایه گذاری خارجی تأمین شود .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار