علی اصغر شاه زیدی: باید روی آواز سرمایه گذاری کنیم

باید روی آواز سرمایه‌گذاری کنیم؛ زیرا آواز آسیب دیده و باید کاری کنیم کمتر آسیب ببیند و تا شاید به سال‌های گذشته برگردیم.

استاد علی اصغر شاه زیدی که از او به عنوان بازمانده مکتب آواز اصفهان نام می‌برند می‌گوید: باید روی آواز سرمایه‌گذاری کنیم؛ زیرا آواز آسیب دیده و باید کاری کنیم کمتر آسیب ببیند و تا شاید به سال‌های گذشته برگردیم.
استاد علی اصغر شاهزیدی ارکستر ملی ایران او در گفت‌وگو با ایسنا درباره این روزهایش می‌گوید: من از ابتدا پرکار نبودم. آن زمانی که باید کار می‌کردم به بطالت گذشت و نمی‌خواستم همکاری داشته باشم.
او ادامه می‌دهد: کاری به گذشته‌ها ندارم، در حال حاضر آلبومی به نام «هنوز آواز» از من در حوزه هنری رونمایی شده است. ان شاءالله سعی دارم آثاری را ثبت و ضبط کنم. البته جبران گذشته را نمی‌توانم بکنم، زیرا صدایم آن‌جوری که بوده است دیگر نیست.
این خواننده با بیان اینکه اساس موسیقی ما آواز است که آسیب دیده و باید فعلا روی آواز سرمایه‌گذاری کنیم، در این زمینه اضافه می‌کند: خیلی چیزها باعث آسیب به آواز شده است، یکی از آن‌ها ماهواره‌ها است. خواننده‌ای می‌خواند که شعرش، شعر نیست. صدا و آهنگش هم صدا و آهنگ نیست. با یک‌سری چیزها نظر جوانان را جلب می‌کنند.
او معتقد است، کار کردن در زمینه موسیقی اصیل ایرانی، ساده نیست و توضیح می‌دهد: جوان هم از عهده‌ موسیقی ایرانی برنمی‌آید و به سمت کارهای ساده و دم دست و به اعتقاد خودش لذت‌بخش می‌رود. اگر بخواهد موسیقی آوازی کار کند، باید بیست، سی سال کار کند. این کار، کار یک شب و یک روز و یک سال نیست.
استاد علی اصغر شاهزیدی ارکستر ملی ایران آواز
این هنرمند می‌گوید: از طرفی برای اینکه کلاس نروند و زحمت نکشند، کارهای دیگران را تقلید و بازخوانی و بازسازی می‌کنند. صدا و سیما هم لطفی به موسیقی واقعی ندارد؛ بویژه سیما. همچنین به وسیله کامپیوتر صدا و ارکستر درست می‌کنند. همه چیزهای منفی دست به دست هم داده تا این وضعیت را شاهد باشیم.
آلبوم هنوز آواز
آلبوم «هنوز آواز» عنوان تازه‌ترین اثر موسیقایی استاد علی اصغر شاه‌زیدی خواننده پیشگام موسیقی ایرانی است که با همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش مهر در این اثر جدید که «پنج مجلس آواز»، فشرده و در اختیار علاقه‌مندان موسیقی سنتی به ویژه مکتب اصفهان قرار گرفته است.
مرکز سپهر سوره هنر در توضیح این آلبوم نوشته است: «در انتشار این آلبوم سه ساز عود، تار و تنبک با آواز شاه‌زیدی همراه شده‌اند که همراهی عود با آواز، از نوآوری‌های به کار رفته در این آلبوم است. در تهیه آلبوم «هنوز آواز»، شهرام میرجلالی نوازندگی تار و محمود رفیعیان نوازندگی تنبک را برعهده داشته‌اند. همچنین 5 قطعه آوازی در دستگاه‌های چهارگاه، افشاری، دشتی، بیات اصفهان و شوردشتی خوانده شده‌اند.
این آلبوم شامل 5 قطعه از نوعی «خلاف آمدِ عادت» (به گفته حافظ) بهره دارد و آن، روحیه‌ای مشحون از سبک باری، گشادگی خاطر و نشاط متفکرانه‌ای است که پیشینیان اندیشمند به دنبال آن بوده و آن را توصیه کرده‌اند.
آلبوم هنوز آواز علی اصغر شاهزیدی
علی‌اصغر شاه‌زیدی متولد ۱۳۲۷ در اصفهان استاد آواز ایرانی و تنها بازمانده‌ مکتب آوازی اصفهان است. از معروف‌ترین آثار وی تصنیف «جام مدهوشی» از آلبوم «چرخ گردون» با آهنگ «علی تجویدی»، تار «جلیل شهناز»، تنظیم «فریدون شهبازیان» و شعر «بیژن ترقی» است. وی هم‌چنین آوازهای بسیاری را به صورت فی‌البداهه در برنامه‌ «تماشاگه راز» و رادیو اصفهان اجرا کرده است. او علاوه‌بر آواز به نوازندگی نی، به سرودن شعر نیز علاقه دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار