مردم دیده بان آلودگی هوای اصفهان می شوند

آیین رونمایی از طرح های سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری اصفهان با حضور شهردار اصفهان، ‌اعضای شورای اسلامی شهر، معاونین و مدیران شهرداری و رییس پلیس راهور اصفهان برگزار شد.

آیین رونمایی از طرح های سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری اصفهان برگزار شد.
در این آیین از اپلیكیشن حمل و نقل بار شهری، دیده بان آلودگی هوا، سند حمل بار درون شهری و نظارت تصویری مراكز معاینه فنی رونمایی شد.
شهردار اصفهان در مراسم رونمایی از برنامه های سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری اصفهان با بیان اینكه كارها و برنامه ریزی های انجام شده در شهرداری اصفهان در حال به نتیجه رسیدن است، اظهار كرد: از ابتدای آغاز به كار در شهرداری بر انجام كارها به صورت علمی تاكید داشتیم و منظور از علمی بودن مبنا و منطق داشتن كارها و فعالیت ها است. قدرت الله نوروزی با بیان اینكه امروز در تمامی حوزه ها در شهرداری شاهد تحولات خوبی هستیم، تصریح كرد: بررسی ها و ارزیابی ها نشان دهنده این است كه برنامه های شهرداری در حال حركت به سمت اهداف تعیین شده است. كارها با برنامه آغاز شده است. زمینه این برنامه ها توسط شورای شهر فراهم و توسط مدیران انتخاب شده، عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: بخشنامه صادر شده مبنی بر معاینه فنی تمام خودروهای شهرداری و آماده شدن 8 مركز معاینه فنی شهرداری برای خودروهای سبك و یك مركز برای ماشین های سنگین كه زمینه را برای كاهش آلایندگی ها فراهم می كند جای خوشحالی دارد.
شهردار اصفهان با بیان اینكه شهرداری به منظور كاهش آلودگی هوا معاینه فنی را از خودش آغاز كرده است، تاكید كرد: حتی اتوبوس های درون شهری نیز به مراكز معاینه فنی رفته و به تمام ادارات و ارگان های دیگر نیز در این خصوص نامه زده شد و امیدوارم این ارگان ها شعار مشاركت همگانی را عملی كنند.
وی اضافه كرد: موضوعی كه به همه بشریت آسیب می زند آلودگی هواست و باید این موضوع را با كمك همه دستگاه ها و همه مردم مهار كنیم زیرا شهرداری به تنهایی نمی تواند با چنین پدیده خطرناكی مقابله كند.
رشد 15 درصدی معاینه فنی نسبت به سال گذشته
نوروزی با بیان اینكه رشد 15 درصدی معاینه فنی نسبت به سال گذشته می تواند تا اندازه ای در حل آلودگی هوا تاثیرگذار باشد، گفت: این كار باید به صورت تدریجی بوده و از زاویه های مختلف موضوع كاهش آلودگی هوا را در دستور كار قرار داد تا اتفاق های بسیار خوبی رخ دهد.
وی بیان داشت: اپلیكیشن های تهیه شده برای حمل و نقل بار در شهر می تواند تضمینی برای حمل بار توسط شهروندان باشد. باری كه تحویل داده می شود تعهد به نتیجه دارد به نحوی كه این بار به هر صورتی به طور حتم باید به مقصد برسد. این موضوع امنیت و نظم ایجاد كرده و به سرفصل جدیدی برای شهرداری تبدیل می شود.
شهردار اصفهان با بیان اینكه توزین در حال حركت نیز می تواند آثار بسیار زیادی برای شهر داشته باشد، ادامه داد: تخریب نشدن آسفالت ها، سالم ماندن راه ها و عدم تخریب زیرساخت های جاده ای از مزایای سیستم توزین در حال حركت است. انجام چنین اقدامات و برنامه هایی می تواند امید را در دل شهروندان ایجاد كرده و آنان را از داشتن یك هوای پاك كه یك حق مسلم بشری است بهره مند كند.
وی افزود: مدیریت شهری به صورت هماهنگ در حال اجرایی كردن برنامه هاست و اگر دستاوری نیز وجود دارد متعلق به همه مدیران شهری است.
با همكاری شهرداری شرایط زیست محیطی خوبی برای اصفهان فراهم می شود
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در ادامه این آیین با بیان اینكه حمل و نقل یکی از موضوعات مهم و حساس در حوزه شهری و برون شهری است، گفت: این سازمان طرح همیار محیط زیست را پیگیری می ‌کند و در صورتی كه این طرح با طرح دیده بان آلودگی هوا که از سوی شهرداری اصفهان اجرا می‌ شود همزمان باشد شرایط زیست محیطی خوبی برای اصفهان فراهم می كند.
سیدرحمان دانیالی تصریح کرد: از شهردار اصفهان كه جوانگرایی خوبی را در مناطق و سازمان های شهرداری به عمل آورده است تشكر می كنم. این اقدامات می تواند در پیشبرد اهداف راه ‌گشا و کارساز باشد.
بارهای حمل و نقل درون شهری شناسنامه دار می شوند
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و كالای درون شهری شهرداری اصفهان نیز در ادامه این جلسه ضمن تبریك هفته حمل و نقل، اظهار كرد: رشد روز افزون جمعیت در شهرها و تقاضای استفاده از وسایل نقلیه سبك و سنگین و باربر شیوه های مدیریتی جدید را می طلبد.
طهماسبی تصریح كرد: یكی از مولفه های مهم توسعه یافتگی شهرها سیستم های حمل و نقل آن شهرهاست و بر این اساس پایه گذاری شهرهای جدید صورت می گیرد. یكی از مباحث مهم كه در حوزه حمل و نقل شهری مغفول مانده بود موضوع استفاده از بستر امن و اپلیكیشن در حوزه مدیریت و ساماندهی حمل ونقل بار و ساماندهی كالاست. با توجه به دستور شهردار و نیازهای روز با دعوت یكی از شركت های دانش بنیان نرم افزاری تهیه شده تا شهروندان، راهوران ناوگان حمل و نقل بار و جامعه هدف بتوانند از آن استفاده كنند.
وی با اشاره به رونمایی از بارنامه درون شهری به عنوان سند حمل بار درون شهری، اضافه كرد: به منظور ساماندهی حمل ونقل بار ناگزیر به شناسنامه دار كردن بارهای حمل و نقلی درون شهر هستیم تا بتوانیم مبدا و مقصد بار، كیفیت حمل بار و جلوگیری از خسارت به زیرساخت های شهری را كنترل كنیم.
رییس سازمان حمل و نقل بار و كالای درون شهری شهرداری ادامه داد: با توجه به اینكه راهبری مراكز معاینی فنی به سازمان واگذار شده لازم است خدماتی كه به شهروندان ارائه می شود با كیفیتی مطلوب همراه باشد. در این راستا از حدود 8 مركز فعال در شهر اصفهان با نصب 15 دوربین نظارت مكانیزه تصویری با هزینه ای حدود 80 میلیون تومان و با هدف راهنمایی شهروندان متقاضی اخذ خدمات معاینه فنی، نظارت بر رعایت ساعات كاری ابلاغ شده به مراكز معاینه فنی خودرو، نظارت بر حضور فعال كارشناسان در مراكز معاینه فنی و استفاده از تمامی ظرفیت ها و قابلیت های مراكز آغاز شده است.
وی با اشاره به اهداف اپلیكیشن حمل و نقل بار شهری، افزود: ایجاد بستر امن و سریع در حوزه بار درون شهری، مدیریت و كنترل تعداد سفرها با موضوع بار درون شهری و در نتیجه كاهش آلودگی و ترافیك، امكان رصد بار از مبدا تا مقصد توسط اپلیكیشن، امكان صدور بارنامه الكترونیكی و اخذ امضای دیجیتال در دریافت و تحویل بار، امكان صدور مجوز بار به محدوده های مكانی و زمانی در بستر اینترنت، پشتیبانی 24 ساعته توسط شركت ها، امكان محاسبه نرخ دقیق حمل بار مطابق معیارها و نرخ های اعلامی مصوب شورای اسلامی شهر اصفهان و وجود سیستم مالی متمركز و پیشرفته جهت محاسبه دقیق كلیه ذینفعان از جمله مزایا و اهداف این اپلیكیشن است.
مجید طهماسبی گفت: یكی از مهمترین طرح های مشترك میان شهرداری اصفهان، پلیس راهور و اداره كل محیط زیست استان اصفهان موضوع دیده بان آلودگی هواست. یكی از ابتدایی ترین حقوق شهروندی استفاده از هوای پاك است كه در این حوزه همگان مسئول هستند.
وی افزود: در این طرح شهروندان عزیز مشاهده خودروهای دودزای عمومی را از طریق سامانه 137 و اپلیكیشن ترافیك یار اعلام می كنند و این موضوع تا رفع عیب پیگیری می شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و كالای درون شهری شهرداری ادامه داد: كنترل مستمر خودروهای بنزینی باری و سواری از طریق گشت های سیار مجهز به تست آلایندگی انجام می شود كه این طرح از امروز به صورت پایلوت در بازه زمانی یك ماهه كلید می خورد.
وی با بیان اینكه همچنین از امروز فرآیند نصب اولین سیستم توزین در حال حركت آغاز می شود، تاكید كرد: این فرآیند برای نخستین بار در یك كلانشهر در حوزه درون شهری با هدف كنترل تردد خودروهای باری و كنترل اضافه بار و تجهیز سیستم های سیار به سیستم های توزین، برای كنترل اضافه بار صورت می گیرد.
طهماسبی در ادامه با اشاره به پویش مردمی رصد بارهای نامتعارف شهری، افزود: این برنامه نیز از یك ماه آینده اجرایی می شود.
رصد خودروهای دودزا توسط شهروندان در طرح "دیده بان آلودگی هوا"
در ادامه این مراسم معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینكه طی هفته‌ های گذشته اقدامات خوبی در حوزه حمل و نقل شهر اصفهان رقم خورده، اظهار كرد: بازسازی ۳۰ دستگاه اتوبوس فرسوده و افزودن آن‌ ها به ناوگان اتوبوسرانی شهر، رونمایی از یک دستگاه اتوبوس بازسازی شده برای جانبازان و معلولان و جشنواره رانندگان حرفه‌ ای از جمله اقداماتی بود که طی هفته گذشته در بخش حمل و نقل شهر اتفاق افتاد و تا ۲۹ دی ماه ادامه می یابد.
علیرضا صلواتی تصریح كرد: در طرح دیده بان آلودگی هوا شهروندان خودروهای عمومی دودزا و آلوده کننده هوا را رصد و از طریق سامانه تلفنی ۱۳۷ و اپلیکیشن ترافیک یار به شهرداری اعلام می‌کنند، همچنین کنترل مستمر خودروهای بنزین سوز باری و سواری اعم از خصوصی و عمومی توسط خودروهای گشت سیار اجرا می شود و در این رویداد شهروندان رصد کننده شهر خواهند بود.
وی گفت ادامه داد: با همکاری پلیس راهور و سازمان محیط زیست سه گشت بازرسی در شهر تردد و با استفاده از دستگاه سنجش آلودگی هوا هر کجا خودروهای آلاینده را مشاهده کنند، خودرو به مراکز مربوطه ارجاع می‌ شود.
معاون حمل و نقل و ترافیك شهردار اصفهان تاكید كرد: امیدوارم از فردا از طریق دوربین‌ های شهری پلاک خوانی خودروهای فاقد معاینه فنی را فعال کنیم.
لزوم تدارك اعتبارات مناسب برای سازمان های درگیر با موضوع آلایندگی ها
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم گفت: با بیان اینکه در حال حاضر در مسیر تنظیم بودجه سال ۹۸ هستیم، تاکید کرد: انتظار می ‌رود به سمتی پیش برویم تا برای سازمان‌ هایی مانند اتوبوسرانی، تاکسیرانی، حمل و نقل بار و سازمان پایانه ها که در امر کاهش آلایندگی حرکت می‌ کنند اعتبارات مناسب در نظر گرفته شود.
امیراحمد زندآور تصریح کرد: در شهر اصفهان در بخش آلایندگی مشکلات زیادی وجود دارد که می‌توان گفت موضوع آلایندگی فراتر از مسئله آب اصفهان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید مسائل مربوط به آلایندگی در راس برنامه‌ ها، مباحث عملیاتی و بودجه مدنظر قرار داد، گفت: سلامت مردم که از مسائل حیاتی زندگی است باید مورد توجه قرار گیرد.
كاهش آلودگی هوا هم افزایی مسئولان را می طلبد
عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این آیین گفت: به عنوان متولی کمیسیون محیط زیست تاکید می‌ کنم حرکت های انجام شده در شهرداری اصفهان در راستای کاهش آلودگی هوا و آلاینده ‌ها جای تقدیر دارد.
كوروش محمدی با بیان اینكه برای کاهش آلودگی هوا و آلاینده ‌ها نباید محیط زیست از سویی و شهرداری نیز از سوی دیگر برنامه ها را اجرایی كنند، تصریح كرد:. لازم است این طرح ها با هم افزایی اجرا شده و از اقدام های جزیره‌ ای خودداری كنیم.
وی با بیان اینکه مطالعه آلاینده‌ های شهر در حال انجام است، گفت: تا سه ماه آینده نتایج این مطالعات را اطلاع رسانی می شود.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: برای هماهنگی بیشتر بین مدیریت شهری و محیط زیست آمادگی داریم که در چارچوب برنامه مشترک آلاینده ها را کنترل کنیم.
گفتنی است در این مراسم از سوی شهردار اصفهان و اعضای شورای شهر از فعالان برقراری نظم و امنیت در حوزه حمل و نقل بار و كالای درون شهری تقدیر به عمل آمد. همچنین سند حمل بار درون شهری رونمایی شد و به امضای مدیران شهری رسید.

معرفی و دانلود اپلیکیشن ترافیک یار، دستیار شما در ترافیک شهر اصفهان

در معرفی این نرم افزار آمده است: مشکلات مربوط به ترافیک شهر را گزارش کنید و به بهبود ترافیک شهر کمک کنید.
با استفاده از ترافیک یار، شهروندان می توانند گزارش وقایع و مشکلات ترافیک سطح شهر را به مرکز کنترل ترافیک ارسال نمایند. کارشناسان مرکز کنترل ترافیک، گزارشات ارسالی شهروندان را بررسی کرده و پاسخ مناسب به شهروندان ارسال می کنند.
گزارشاتی که شهروندان می توانند ارسال کنند عبارت است از:
گزارش تصادفات
گزارش وضعیت ترافیک
گزارش تخلفات رانندگان
گزارش رخدادها و مناسبت ها
گزارش خرابی تجهیزات ترافیکی
برخی از مهمترین قابلیت های این اپلیکیشن عبارتند از:
قابلیت پیگیری گزارشات ارسال شده توسط شهروند
اطلاع رسانی به شهروندان از وضعیت ترافیک سطح شهر
اطلاع رسانی به شهروندان از رخدادها و مناسب های مختلف در شهر
نمایش نقشه آفلاین شهر اصفهان و وضعیت ترافیکی شهر

برای دانلود اپلیکیشن روی تصویر زیر کلیک کنید

دانلود اپلیکیشن ترافیک یار
ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار