احمدی‌فر: حمایت از تئاتر محدود به گروه‌های خاص نیست

رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: برای حمایت از اهالی تئاتر محدودیت ایجاد نمی‌کنیم نه به جوانی و جا افتادگی گروه کاری داریم نه به ژانری که دارند؛ اگر چارچوب‌های کلی اخلاقی را رعایت کنند و کار ارزشی در راستای انقلاب و خانواده باشد، حمایت می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: برای حمایت از اهالی تئاتر محدودیت ایجاد نمی‌کنیم نه به جوانی و جا افتادگی گروه کاری داریم نه به ژانری که دارند؛ اگر چارچوب‌های کلی اخلاقی را رعایت کنند و کار ارزشی در راستای انقلاب و خانواده باشد، حمایت می‌شود.
به گزارش تسنیم، حوزه هنری را اغلب به بخش سینما می‌شناسند و این در حالی است که این نهاد فرهنگی و هنری در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کند، یکی از این بخش‌ها حوزه نشر کتاب و موسیقی است. حمایت از نویسندگان و هنرمندانی که به تازگی به جرگه هنر و ادب رسیده‌اند و یا هنرمندان پیشکسوت همه را پوشش می‌دهد.

کتاب‌هایی با موضوع‌های مختلف از سوی حوزه هنری اصفهان به چاپ رسیده و این در حالی است که در نشر موسیقی نیز اقداماتی صورت گرفته است. بها دادن به جوانان و میدان دهی به آن‌ها سبب شده استعدادهای خود را تقویت‌کنند‌ و در راه هنری خود ثابت قدم باشند.

از سوی دیگر حمایت از حوزه تئاتر سبب شده که این هنر در اصفهان پرفروغ‌تر شود، هنری که در حال حاضر از سوی دو نهاد حوزه هنری و تالار هنر شهرداری اصفهان مورد حمایت اهالی تئاتر قرار گرفته و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد که یکی از ارکان این هنر است تنها به مجوزهای اجرا بسنده کرده است.

تسنیم: در این مدت نشر کتاب از سوی حوزه هنری نسبت به سال‌های قبل کمتر بوده دلیلش کمبود بودجه است یا اینکه آثار از لحاظ کیفی مناسب نیستند؟

مهدی احمدی‌فر: مسئله واقعی کمبود بودجه است، اگر چه در حوزه نشر آخرین گزارشی که داده‌اند 12 عنوان کتاب آماده برای چاپ است اما پول نداریم‌. این نکته را نیز اشاره کنم که نشر تنها در کتاب منتهی نمی‌شود و در بخش صوتی، تصویری نیز چند پک موسیقیایی داشتیم.

حوزه هنری در واحد نشر 2 رسالت عالی و بزرگ دارد یکی تولید آثار فاخر هنری است و دیگری تربیت هنرمندان ارزشی و انقلابی؛ فعالیتی که در حوزه هنری منجر به تربیت یا منجر به تولید این موارد شود به هر 2 اتفاق می‌رسیم.

تسنیم: در مورد بودجه که در پاسخ قبلی عنوان کردید، در حال حاضر وضعیت بودجه حوزه هنری چگونه است؟

مهدی احمدی‌فر: متاسفانه بودجه فرهنگی ضعیف‌ است. در قانون بودجه سال 97 تنها 4.5 درصد به بودجه فرهنگی تعلق داشت، به فرهنگی که بخش‌های فرهنگی گسترده دارد و حتی تجهیزات از همین بودجه تامین می‌شود.

در حوزه هنری اصفهان اگر بودجه‌ای که در نظر گرفته می‌شود بر‌اساس پیشنهادات برنامه‌هایی باشد به راحتی بین 3 الی 4 برابر این حجم از کاری که انجام می‌دهیم می‌توانیم جذب و کار کنیم؛ حوزه هنری همه‌ی کارهایش حمایتی است منِ حوزه هنری باید فیلمسازان جوان را حمایت کنم تا کسی که تازه وارد بازار شده و پولی ندارد تشویق شود.

در حال حاضر در حد بودجه اندکی که داریم کار می‌کنیم اگر بودجه فرهنگی شرایطش بهتر شود به راحتی می‌تواند بر اساس حجم کاری که انجام می دهیم، خوب جذب کنیم و پوشش دهیم.

بیشتر بخوانید

تسنیم: در حوزه نشر چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

مهدی احمدی‌فر: برای مثال اگر در واحد آفرینش‌های ادبی شب شعر برگزار می‌کنیم در این شب شعر هم شاعران جوان حضور پیداکنند و به مهارت آن‌ها اضافه می‌‌شود و هم اشعار برگزیده تبدیل به کتاب می‌شود در واقع روند تربیتی و هم روند تولید دارد‌.

همه واحد‌ها در حوزه هنری در پروسه تولید نقش دارند هم در زمینه هنرهای تجسمی و تئاتر و تصویری و آفرینش‌های ادبی و موسیقی و هم ادبیات مقاومت و پایداری در همه این‌ها هم تربیت داریم و هم تولید عمدتا به شکل کتاب است و در موسیقی، آلبوم موسیقی است.

نکته با اهمیت این است که یکی از وظایف حوزه هنری ادبیات مقاوت مربوط به دفاع مقدس و انقلاب است، بیشترین حجم کار مصاحبه تاریخ شفاهی تدوین و چاپ کتاب در این بخش است.

تسنیم: بخش پژوهش حوزه هنری چه رسالتی دارد؟

مهدی احمدی‌فر: پژوهش‌های راهبردی انجام می‌دهد نیاز سنجی می‌کنیم و پس از آن چیزی که نیاز فرهنگی استان است و کابرد دارد تولید می‌شود.

تسنیم: فرایند حمایت از هنرمندان و نویسندگان در حوزه هنری به چه شکل است؟ هر کسی می‌تواند روی کمک شما حساب کند؟

مهدی احمدی‌فر: باید در حوزه رسالت‌های ما باشد، ما از کتاب‌های ادبی، حوزه فرهنگ و اقتصاد فرهنگ استقبال می‌کنیم، چندی پیش کتاب ارزش‌گذاری فرهنگ که ترجمه از یک کتاب خارجی از رفرنس‌های دانشجویان دانشگاه هنر است، توسط حوزه هنری تدوین شد و به زودی در دانشگاه هنر رونمایی می‌شود.

کتاب نذر سقا مجموعه شعر خانم امامی از شعرای کاشان را حمایت کردیم در زمینه آلبوم موسیقی "دوتار چی" را داریم که در مورد ساز دوتار است، کار پژوهشی واجری موسیقی با یکی از بزرگ‌ترین اساتید دو تار در ترکمنستان بود که این کار را یکی از هنرمندان حوزه هنری انجام داد. در واقع در بخش‌های مختلف آنچه که در ماموریت‌های حوزه هنری باشد را حمایت می‌کنیم.

تسنیم: در تئاتر چند متولی وجود دارد، اداره ارشاد، شهرداری و حوزه هنری که اغلب اهالی تئاتر به حوزه هنری پناه آورده‌اند در کل حوزه هنری از چه گروه‌های تئاتری حمایت می‌کند؛ گروه‌هایی که نمایش آن‌هاچه مضمونی داشته باشد؟

مهدی احمدی‌فر: در حوزه‌ی تئاتر به نظرم 2 متولی اصلی هستند که این هنر را حمایت می‌کنند یکی تالار هنر شهرداری و حوزه هنری؛ ارشاد در مجوز دادن و مراحل قانونی همراهی می‌کند و در زمینه اجرا پولی هزینه نمی‌شود. پاتوق یکشنبه‌های تئاتر را داریم که اهالی این هنر نمایشنامه می‌‌خوانند برای این نشست استاد می‌آوریم و حمایت می‌کنیم.

در مورد حمایت از گروه‌ها برای ما فرقی نمی‌کند نه به جوانی وجا افتادگی گروه کاری داریم نه به ژانری که دارند اگر چارچوب‌های کلی اخلاقی و شرعی را رعایت کنند حمایت می‌کنیم در این مدت و تئاتر با موضوع‌های مختلف اجرا شده است؛ حوزه هنری تنها نهادی است که از 2 کارگردان خانم تئاتر حمایت کرده است.

تسنیم: با توجه به صحبت‌های شما حوزه هنری محدودیتی برای موضوع ندارد.

مهدی احمدی‌فر: نه ما محدودیت ایجاد نکرده‌ایم کسانی که کار ارزشی داشته باشند در راستای انقلاب و دفاع مقدس و برای خانواده کار داشته باشند حتما کمک می‌کنیم.

تسنیم: در مورد حمایت از تئاتر صحبت شد، پس از تاسیس تماشاخانه ماه برنامه‌ای در این راستای برای افزایش پلاتو و یا سالن تئاتر در اصفهان دارید؟

مهدی احمدی‌فر: تماشاخانه ماه با کمک سازمان برنامه و بودجه تاسیس شد، به نظرم تماشاخانه ماه به عنوان سالنی که نبود اضافه شد. سالن نمایش استاندارد در استان اصفهان کم داریم یکی در کاشان است و دیگری سالن فرشچیان و تالار هنر؛ سعی کردیم تماشاخانه ماه را در حد بضاعت راه‌اندازی کنیم علاوه بر اینکه با تاسیس تماشاخانه ماه در کمک به تئاتر استفاده کردیم؛ امسال تعداد قابل توجهی تئاتر در سالن سوره و سالن سعدی به روی صحنه رفت.

حتی برای تمرین گروه‌های تئاتر فضایی را در خانه هنرمندان اختصاص دادیم که می‌توانند در آنجا تمرین کنند. دنبال هستم که یک پلاتو تخصصی برای تمرین ایجاد کنیم، فضایی که اکنون در اختیار گروه‌ها گذاشته‌ایم معمولی است و آن سالن تخصصی صرفا برای تمرین است. صرفا حمایت از تئاتر نبوده بلکه از گروه‌های کنسرت جوان حمایت می‌کنیم، سالن می‌دهیم و بلیط فروشی نیز برای خودشان است با این اقدام گروه‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار