فولادگر: بیکاری در شرق اصفهان با اتکا به ظرفیت‌ها مرتفع می‌شود

نماینده مردم اصفهان گفت: بیکاری شرق اصفهان با کشاورزی قابل رفع نیست و برای رفع این مشکل باید به ظرفیت‌های منطقه اعم از مشاغل خرد، صنایع دستی و بوم‌گردی اتکا کرد.

نماینده مردم اصفهان گفت: بیکاری شرق اصفهان با کشاورزی قابل رفع نیست و برای رفع این مشکل باید به ظرفیت‌های منطقه اعم از مشاغل خرد، صنایع دستی و بوم‌گردی اتکا کرد.

به گزارش فارس، معضل بیکاری در استان اصفهان، یکی از بزرگترین چالش‌های این استان در طی سال‌های اخیر بوده و ابعاد این مسأله به قدری بزرگ شده که بر اساس آمارهای موجود، بیکاری در این استان 2 درصد بالاتر از متوسط کشور است.

دلیل اصلی افزایش بیکاری در استان اصفهان، سهم بالای قشر کارگر در جمعیت استان و مهاجر پذیری آن بوده است. با افزایش رکود در صنایع استان، بیکاری کارگران نیز در استان اصفهان افزایش یافت و همین امر باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شد.

با این حال توزیع بیکاری در استان اصفهان توزیع یکسانی نداشته و در برخی نقاط به دلیل مشکلات به وجود آمده، این بیکاری نمود بیشتری دارد. برای مثال خشکسالی یک دهه اخیر در شرق اصفهان، بیشترین صدمه را به کشاورزان زده و به دلیل نبود مشاغل جایگزین در این منطقه، عمده جمعیت این قسمت پرتراکم استان اصفهان بیکار شده‌اند.

تا جایی که به گفته محسن مهرعلیزاده، استاندار سابق اصفهان، «با خشک شدن زاینده‌رود و نبود کشاورزی در شرق اصفهان 25 هزار سرپرست خانوار بیکار شده‌اند».

در همین رابطه حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بیکاری در منطقه شرق اصفهان کاملا محسوس بوده و کشاورزی در وضعیت فعلی نمی‌تواند جوابگوی نیروی کار این منطقه باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای ایجاد اشتغال در شرق باید روی چند موضوع خاص تمرکز کرد که به نظر می‌رسد ظرفیت گردشگری، صنایع تبدیلی، صنایع خانگی و صنایع دستی از جمله ظرفیت‌های پر اهمیت شرق اصفهان است که می‌تواند زمینه جذب سرمایه و اشتغال‌زایی را فراهم کند.

وی همچنین تصریح کرد: همه مسؤولان استانی و شهرستانی باید در خصوص ایجاد اشتغال در شرق اصفهان از طریق ایجاد صنایع کوچک و خرد، کارگاه‌های خانگی، صنایع دستی و اماکن بوم‌گردی وارد عمل شوند.

فولادگر در خصوص راه‌های تأمین مالی این نوع از مشاغل یادآور شد: اخذ وام اشتغال برای روستاییان، عشایر و شهرهای زیر 10 هزار نفر امکان پذیر است تسهیلات لازم در این زمینه را می‌توان از بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید دریافت کرد.

عبارس رضایی، استاندار اصفهان نیز در یکی از نخستین اظهارنظرهایش پس از انتصاب، حق آبه را حق کشاورزان خواند و افزود: حق آبه به‌ عنوان یک حق برای کشاورزان است و در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد.

وی به طرح‌های موجود برای حل مشکل آب استان اشاره کرد و متذکر شد: باید در جلسه‌ای با حضور کارشناسان ذی‌ربط و نمایندگان کشاورزان و در فضایی همراه با آرامش و به‌دور از هرگونه مشکل این طرح‌ها به‌ صورت فنی و اجرایی در تمامی ابعاد بررسی شود و سپس در خصوص اجرا و یا عدم اجرای آن تصمیم‌گیری گردد.

رضایی بر تشکل کارگروهی پیرامون سه محور ساماندهی رودخانه زاینده‌رود، تعدیل آسیب‌ها و پساب که در مصوبات کارگروه ملی سازگاری باکم آبی مطرح‌شده است تاکید کرد و گفت: این کارگروه باید با حضور مدیران صنایع به‌عنوان برداشت کنندگان آب، نمایندگان کشاورزان و دیگر مسؤولان ذی‌ربط تشکیل شود و با همدلی و هماهنگی به‌طوری‌که حرمت اصفهان و شأنیت استان ایجاب می‌کند مسائل را پیگیری نماییم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار