کاشی‌های سرقتی آثار تاریخی را نخرید

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان گفت: به فروشگاه‌های صنایع‌دستی هشدار داده‌ایم که کاشی‌های سرقتی آثار تاریخی ملی را به هیچ عنوان از فروشندگان خریداری نکنند.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان گفت: به فروشگاه‌های صنایع‌دستی هشدار داده‌ایم که کاشی‌های سرقتی آثار تاریخی ملی را به هیچ عنوان از فروشندگان خریداری نکنند.
عباس شیردل در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص هشدار به فروشگاه‌های صنایع‌دستی مبنی بر نخریدن کاشی‌های آثار تاریخی، اظهار کرد: طبق گزارش‌های ارسال‌شده برخی از افراد به کاشی‌کارها مراجعه می‌کنند تا کاشی‌های قدیمی را بسازند و همان افراد کاشی‌های اصلی برخی از آثار را به سرقت می‌برند و برای فروش احتمال دارد که به این فروشگاه‌ها مراجعه کنند.
وی افزود: در حال حاضر گزارش چنین موردی از فروشگاه‌های خود نداشته‌ایم، اما به فروشگاه‌ها هشدار داده‌ایم که مراقب این افراد باشند.
رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر به فروشگاه‌ها تأکید کردیم که اگر فردی قصد فروش کاشی از املاک خود و نه از املاک دولتی داشته باشد، حتماً مشخصات فرد را اعم از کارت ملی و شناسنامه بررسی کنند و یک فتوکپی از مدارک فروشنده در اختیار داشته باشند.
شیردل خاطرنشان کرد: این هشدار به این دلیل صادر شده که افراد سودجو درصدد دزدی از آثار تاریخی و ملی نیابند.
به گزارش ایسنا، متن نامه به شرح ذیل است:
اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی
اعضای محترم اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان
با سلام و احترام طبق اطلاعات واصله و مشاهدات عینی به اطلاع می‌رساند کاشی‌های نصب شده در بناهای تاریخی اصفهان از دوره تیموریان تا دوره قاجاریه به راحتی و آشکارا در فروشگاه‌های دور میدان نقش‌جهان و بازار بزرگ اصفهان در ویترین نمایش و به فروش می‌رسد. این موضوع جدا از این نکته سرقتی آشکار از اماکن عمومی متعلق به تمام نسل‌های حال و آینده است، موجب دو خسارت جبران‌ناپذیر می‌شود. اول زیبایی این بناها خدشه‌دار می‌شود، دیگر و مهم‌تر آنکه با خارج شدن این آثار امکان ترمیم و بازسازی علمی و صحیح این بناها غیرممکن می‌شود، لذا از اعضای محترم درخواست می‌شود با پیگرد قانونی و اخطار و اعلام ممنوعیت فروش این آثار تاریخی به افراد متخلف گامی مؤثر در حفظ این میراث ملی بردارید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار