مطلبی : تنها ۳۵ درصد از تماس‌ها، عملیاتی است

الو آتش نشانی.... بله بفرمایید... آقا خونه ما آتیش گرفته، زودتر خودتونو برسونید.... پسرم آدرس تون کجاست.... خیابان کاوه، کوچه شقایق، بن بست ... صدای قهقه بلند می شود.... بوق.....

الو آتش نشانی.... بله بفرمایید... آقا خونه ما آتیش گرفته، زودتر خودتونو برسونید.... پسرم آدرس تون کجاست.... خیابان کاوه، کوچه شقایق، بن بست ... صدای قهقه بلند می شود.... بوق.....

به گزارش ایمنا، حوالی ظهر است، مدارس یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود، هیاهوی دانش آموزان، فضای شهر را در برگرفته؛ اما در این میان هستند دانش آموزانی که به هر بهانه ای از منزل فراری‌اند و می خواهند خود را سرگرم کنند و یکی از این سرگرمی‌ها تلفن به شماره‌های سه رقمی همچون" ۱۲۵" آتش نشانی است که نشان از خطر، اضطرار یا فوریت دارد....

گاهی این ثانیه‌ها هستند که فرشته نجات جان انسان‌ها می شود و این مزاحمت تلفنی ممکن است به قیمت از دست رفتن جان انسان و یا انسان‌هایی تمام شود.

مزاحمت‌های مکرر از تلفن‌های عمومی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: بدترین نوع مزاحمت‌های تلفنی به شماره ١٢٥ از تلفن‌های عمومی است، زیرا امکان کنترل و شناسایی فرد خاطی وجود ندارد.

فرهاد کاوه آهنگران ادامه می‌دهد: بیشترین مزاحمت‌ها مربوط به زمان تعطیل شدن مدارس است و بیشتر از تلفن‌های عمومی نزدیک مدارس برای مزاحم تلفنی استفاده می شود؛ همچنین زمانی که شماره ١٢٥ در مهدکودک‌ها آموزش داده می‌شود، آن‌ها تا مدت‌ها شماره‌گیری این سه رقم را تفریح خود می‌دانند، در حالی که از خانواده‌ها انتظار می‌رود کودکان خود را کنترل کرده و نگذارند خدمت به موقع برای فرد در معرض خطر قربانی این بچه بازی‌ها شود .

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در برخی مواقع کودکان زیر دو سال به خاطر دسترسی آسان به تلفن شماره‌گیری می‌کنند و همین امر باعث اشغالی بی مورد ١٢٥ می‌شود؛ البته متاسفانه گاهی برخی از بزرگسال نیز دست به رفتارهای بیمار گونه زده و اقدام به ایجاد مزاحمت برای سامانه ١٢٥ می کنند که در صورت شناسایی شماره تلفن آن ها از طریق مراجع قضایی با این افراد برخورد جدی می‌شود .

وی اضافه می‌کند: در برخی از مواقع افراد اشتباه شماره ١٢٥ را به جای دیگر شماره های امداد رسانی مثل اورژانس و یا پلیس شماره‌گیری می‌کنند که با توجه به موقعیت بحرانی که در آن قرار دارند آن ها در گروه مزاحمان آتش نشانی قرار نمی‌گیرند .

سخنگوی سازمان آتش نشانی سولات بیهوده از سامانه ١٢٥ را نوعی دیگر از عوامل اختلال در روند کار این سامانه می داند و می‌گوید: یک سری سوالات مانند طلب یاری برای مهار موش از منزل و یا دیگر سولات بی مورد ربطی به وظایف و خدمت رسانی سازمان آتش نشانی ندارد بلکه تنها خط ١٢٥ را اشغال کرده و بر زمان یاری رسانی به حادثه‌ها می افزاید .


تنها ۳۵ درصد از تماس‌ها، عملیاتی است

رییس اداره فرماندهی عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه تنها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از تماس های روزانه به سامانه ١٢٥ عملیاتی می‌شود، می‌گوید: به طور میانگین روزانه بیش از هزار تماس تلفنی با ١٢٥ گرفته می‌شود که از این تعداد کمتر از ۴۰ درصد آن نیاز به امدادرسانی دارد .

ابراهیم مطلبی ادامه می دهد: برخی از تماس هایی که نیاز به عملیات ندارند مشاوره ای بوده و دسته دیگر مزاحمت‌های تلفنی است.

وی با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر مزاحمت های تلفنی کاهش یافته است، اضافه می‌کند: تحقق این امر تنها به منظور فرهنگ سازی مناسب در این چند سال بوده، اما هنوز مزاحمت ها به صفر نرسیده است؛ در این خصوص باید از سنین پایین آموزش چگونگی استفاده از شماره‌های امدادی داده شود .

رییس اداره فرماندهی عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: نهادهایی مانند اداره کل آموزش و پرورش، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها وظیفه فرهنگ سازی استفاده از تلفن های اضطراری را بر عهده دارند، زیرا اگر افراد به درستی متوجه شوند که ایجاد مزاحمت برای سامانه‌های امدادی ممکن است منجر به تبعات مالی و جانی دیگر انسان‌ها ختم شود دست از این اقدام غیر انسانی بر می دارند .


از سامانه‌های رایگان سه رقمی، غلط استفاده نکنیم

یک کارشناس سازمان آتش نشانی با تاکید بر اینکه رایگان بودن سامانه های امدادی برای تسریع در امداد رسانی است، می‌گوید: سه رقمی بودن سامانه ۱۲۵ و رایگان بودن آن برای کوتاه کردن زمان امداد رسانی است .

حسین حسین زاده تنها راه رهایی از مزاحمت‌های تلفنی سازمان آتش نشانی را آموزش و فرهنگ‌سازی می‌داند و اظهار می‌کند: تبلیغات برای امداد رسانی باید هدف‌مند باشد تا فرهنگ غلط مزاحم تلفنی به سامانه‌های امدادی از بین برود.

وی ادامه می‌دهد: اگر آشکارا برای شهروندان توضیح داده شود که در زمان مزاحمت برای ١٢٥ممکن است جان یکی از عزیزان و بستگان آن ها در خطر باشد و این مزاحمت ها ثانیه ها را از نیروهای امدادی می‌گیرد، بدون شک مزاحمت‌ها کمتر و حذف خواهد شد؛ یک مزاحمت تلفنی به١٢٥ در برخی زمان‌ها معادل خطر جانی برای یک انسان است .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار