تلاش برای شناساندن بیشتر هنرمندان شرق اصفهان

نگارخانه طلوع شرق در فرهنگسرای کوثر، تنها نگارخانه منطقه شرق اصفهان است که هنرمندان، نمایشگاه‌هایی در آن برگزار می‌کنند. این منطقه، پتانسیل‌های زیاد فرهنگی دارد که برای پرورش آنها به اطلاع‌رسانی نیاز داریم تا شهروندان سایر مناطق هم با آنها آشنا شوند.

تلاش برای شناساندن بیشتر هنرمندان شرق اصفهان

اصفهان امروز- رضا مختاری:

نگارخانه طلوع شرق در فرهنگسرای کوثر، تنها نگارخانه منطقه شرق اصفهان است که هنرمندان، نمایشگاه‌هایی در آن برگزار می‌کنند. این منطقه، پتانسیل‌های زیاد فرهنگی دارد که برای پرورش آنها به اطلاع‌رسانی نیاز داریم تا شهروندان سایر مناطق هم با آنها آشنا شوند. حس بومی بودن در این منطقه، شرایط خوبی را برای شناساندن هنرمندان به جامعه ایجاد کرده است. این منطقه در حوزه هیئت‌های مذهبی، صنایع‌دستی، هنر و رسانه هم فعال است و هنرمندان خاتم‌کاری، میناکاری و قلم‌زنی ناشناخته دارد که در کارگاه‌های خانگی کوچک و زیرزمین‌ها کار می‌کنند و برای معرفی آنها و نشر و گسترش هنرشان کاری نشده است.

گام اول ما، محله‫محوری و کشف پتانسیل‌های هنرمندان این محله و شناساندن آنها در سطح محله و منطقه یا حتی شهر است و برای این کار اعلام عمومی هم کرده‌ایم. در گام بعدی می‌شود با معاونان اجتماعی سایر مناطق شهرداری و هنرمندان آنها هم تعامل و همکاری کرد.

تلاش داریم شرایطی برای آموزش هنرمندان این منطقه به نوجوان‌ها و هنرآموزها در کارگاه‌های آموزشی هم فراهم کنیم تا به مباحث کسب درآمد، تولید، اقتصاد و اشتغال هنر و مهارت‌های کارآفرینی توجه و با تبادل‌نظر، امکان خلاقیت بیشتر فراهم شود. این دیده شدن‌ها برای هنرمند هم انگیزه ایجاد می‌کند.

برای مثال، فردی مانند بشیرعلی حسنی با بازیافت ضایعات چوب بی‌مصرف حاصل از هرس سردرختی‌ها که نجاری‌ها هم دور می‌ریزند یا آتش می‌زنند، آثار هنری ساده و ارزان خلق و با الهام از طبیعت به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند. هنر او جدید است و هر کس در خانه خودش می‌تواند با این سرشاخه‌ها آثاری را خلق کند. آثار او در نمایشگاه فرهنگسرای کوثر به نمایش درآمده و حال او می‌تواند کارگاه‌هایی برای آموزش هنر خود به کودکان و تقویت حس خلاقیت و هوش هیجانی در آنها برگزار کند.

برای عرضه این آثار اما هنوز شرایط مناسبی فراهم نیست و این آثار نمی‌تواند درآمدزا باشد، چون بسته‌بندی مناسب، شکیل و هدفمند ندارد و تجاری‌سازی نشده است. البته با ترکیب کردن این آثار با چیزهای دیگر می‌توان شرایط مناسبی برای عرضه آنها به‌عنوان صنایع‌دستی جدید به بازار فراهم کرد.

تلاش داریم مخاطب آثار هنری ارزشمند این فرهنگسرا، فراتر از یک منطقه و مردم کل شهر باشند و به همین دلیل تبلیغاتی هم در مناطق دیگر کرده‌ایم. برای فعال‌سازی بیشتر آمفی‌تئاتر فرهنگسرا و افزایش امکانات صوتی، نوری و فیزیکی آن مثل تأمین صندلی هم برنامه‌هایی داریم، گرچه اکنون هم برنامه‌های فرهنگی، هنری و نمایشی شهرداری و سازمان‌های دیگر در آن اجرا می‌شود، اما قرار است برنامه‌های هدفمندتر فرهنگی و هنری هم در این سالن اجرا شود.

شهردار منطقه 15 اصفهان (خوراسگان)
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار