ورود تیم ملی به جاده اصلی

مرحله حذفی و نفس‌گیر جام ملت‌ها از امشب برای تیم ملی آغاز می‌شود. شاگردان کی روش در حالی مقابل عمان به میدان می‌روند که کمترین غفلتی در این مرحله از مسابقات به قیمت خداحافظی با جام ملت‌ها تمام خواهد شد.

امیرحسین احتشامی -اصفهان امروز: مرحله حذفی و نفس‌گیر جام ملت‌ها از امشب برای تیم ملی آغاز می‌شود. شاگردان کی روش در حالی مقابل عمان به میدان می‌روند که کمترین غفلتی در این مرحله از مسابقات به قیمت خداحافظی با جام ملت‌ها تمام خواهد شد.

یوزهای ایرانی که با کسب عنوان سرگروهی راهی دور حذفی رقابت‌ها شدند باید دو حریف دیگر را از پیش رو بردارند تا به نیمه‌نهایی راه پیدا کنند. برای قهرمانی هم دو بازی دیگر پیش روی تیم ملی خواهد بود تا طلسم 43 ساله ناکامی ایران در جام ملت‌های آسیا شکسته شود. بدین ترتیب تیم قهرمان باید از هفت‌خوان رستم بگذرد تا جام را به خانه ببرد. اما سه دیدار گروهی تیم ملی مقابل یمن، ویتنام و عراق نشان داد شاگردان کی روش متحد و همدل برای شکست همه حریفان آماده شدند و این موقعیت طلایی را نمی‌خواهند از دست دهند. تیم ملی ایران در این دوره پرمهره‌ترین تیم جام به‌حساب می‌آید به‌گونه‌ای که یک تیم دوم آماده هم روی نیمکت نشسته‌اند. کی روش هم تصمیم گرفته از همین برتری بزرگ برای کسب موفقیت‌های بیشتر و البته گمراه کردن مربیان رقیب تیم ملی نهایت استفاده را ببرد. به‌طور مثال او در سه دیدار مرحله مقدماتی 19 نفر را به زمین فرستاده و تنها مسعود شجاعی، امیر عابدزاده، پیام نیازمند تاکنون به بازی گرفته نشده‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع که هیچ مربی دروازه‌بان اصلی تیمش را در مسابقات رسمی تغییر نمی‌دهد باید تنها نیمکت نشین تیم ملی را مسعود شجاعی قلمداد کرد. اما به نظر می‌رسد کی روش از بازی امشب ترکیب اصلی را به میدان بفرستد چراکه دیگر جایی برای آزمون‌وخطا ندارد و تنها پیروزی مقابل حریفان معنا پیدا می‌کند. بر این اساس گمانه‌زنی پیرامون نفراتی که در بازی با عمان به میدان خواهند رفت بسیار دشوار است چراکه همه 19 بازیکنی که تاکنون بازی کرده‌اند از شانس یکسانی برای بازی کردن برخوردارند هرچند حضور بیرانوند درون دروازه و زوج آزمون و طارمی در خط حمله بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

عمان برترین تیم سوم مرحله گروهی

تیم ملی عمان اگرچه در گروه خودش سوم شد و با کسب همین عنوان به یک‌هشتم نهایی رسید اما حریف آسانی برای تیم ملی نخواهد بود. آن‌ها در همان مرحله مقدماتی به‌سختی مقابل ژاپن شکست را پذیرا شدند و مقابل ازبکستان هم تاآخرین‌نفس جنگیدند هرچند چاره‌ای جز تسلیم شدن پیدا نکردند. عمانی‌ها در این دو دیدار حتی شایستگی تساوی مقابل دو قدرت بزرگ فوتبال آسیا را هم داشتند که کم‌تجربگی کار دست این تیم یکدست عربی داد. عمانی‌ها زمانی که دیدند تنها را باقی‌مانده برای تیمشان شکست ترکمنستان با تعداد گل مناسب است همه تلاش خودشان را به کار گرفتند تا به این مهم دست یابند. برتری سه بر یک مقابل ترکمن‌ها و تفاضل گل مثبت یک برای این‌که عمانی‌ها عنوان بهترین تیم سوم گروه‌های شش‌گانه را به خودشان اختصاص دهند کفایت می‌کرد. البته بخت با این تیم یار نبود چراکه به‌حکم قرعه در این مرحله باید با ایران روبرو شوند. تیمی که یکی از مدعیان جدی قهرمانی در این دوره از رقابت‌ها محسوب می‌شود و جدال با شاگردان کی روش با هر حریف آسیایی کابوس هولناک به‌حساب می‌آید.

برتری تاریخی ایران دربازی‌های رودرو

تیم‌های ملی ایران و عمان تاکنون 10 بار باهم روبرو شده‌اند که حاصل این نبردها پنج پیروزی برای ایران و تنها یک برد برای عمانی‌ها بوده است. نتیجه چهار دیدار هم با تساوی همراه شده تا فوتبال ایران برتری تاریخی بر عمان داشته باشد. بازی امشب یازدهمین نبرد این دو تیم به شمار می‌رود که اتفاقا حساس‌ترین بازی تاریخ رقابت‌های این دو کشور همسایه قلمداد می‌شود. عمانی‌ها تنها دربازی‌های آسیایی 1998 موفق به شکست چهار بر دو ایران شدند و این پیروزی تنها برتری آن‌ها به شمار می‌رود. آخرین نبرد این دو تیم هم به سه سال پیش بازمی‌گردد. دیداری که در چهارچوب مسابقات مقدماتی جام‌جهانی 2018 بزرگ‌تر شد و با برتری دو بر صفر شاگردان کی روش به پایان رسید.

پیم وربیک مربی نام‌آشنا برای ایرانی‌ها

سرمربی تیم ملی عمان مردی نام‌آشنا برای فوتبال دوستان ایرانی است. هدایت تیم ملی عمان بر عهده پیم وربیک 62 ساله است که با تجارب زیادی حالا به غرب آسیا آمده تا تیم عمان را به موفقیت برساند. او در جام‌جهانی 2002 در تیم ملی کره جنوبی دستیار گاس هیدینگ بود و آن سال توانست به مقام چهارمی جام‌جهانی برسد. وی پس از چهار سال به سرمربیگری تیم کره رسید که در آن دوره افشین قطبی نیز در کادرفنی تیم ملی کره جنوبی حضور داشت و حدود یک سال به وربیک باتجربه یاری رساند و از او آموخت.

وی بعد از این‌که تیم ملی کره جنوبی را ترک کرد بازهم به‌عنوان جانشین گاس هیدینک رهبری تیم ملی استرالیا را پذیرفت و بعد از ترک استرالیا چهار سال در تیم ملی زیر 23 سال مراکش به کار مشغول شد و هم‌اکنون هم به مدت دو سال است که در تیم ملی عمان به فعالیت می‌پردازد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار