اختلاف 10 روزه زمان بازگشایی زاینده‌رود بین کشاورزان اصفهان

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: زمان بازگشایی آب زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان ارتباطی با چهارمحال و بختیاری ندارد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: زمان بازگشایی آب زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان ارتباطی با چهارمحال و بختیاری ندارد.
حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، با بیان اینکه مقرر بود هفته نخست بهمن ماه آب زاینده‌رود برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان جاری شود، اظهار کرد: برای هماهنگی این موضوع صنف کشاورزان غرب و شرق اصفهان طی چند روز گذشته نشست‌های مختلفی برگزار و از این مناطق بازدید کردند تا تصمیم نهایی برای زمان دقیق بازگشایی زاینده‌رود اتخاذ کنند.
وی با بیان اینکه در کمیته سازگاری با کم‌آبی قرار است تصمیم نهایی بازگشایی زاینده‌رود برای کشت کشاورزان شرق و غرب اصفهان گرفته شود، افزود: شرق اصفهان به دلیل بارش‌های کمتر زمین ها مساعد کشت بوده بیشتر زمین های کشاورزی کشت آن انجام شده و اکنون برای کشت نیاز به آب دارد، اما با توجه به اقلیم متفاوت غرب اصفهان و بارندگی بیشتر، این منطقه دیرتر نیاز به آب دارند، بنابراین صنف کشاورزی غرب و شرق اصفهان باید با یکدیگر هماهنگ شوند.
عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: اختلاف زمان بازگشایی سد زاینده‌رود بین کشاورزان شرق و غرب اصفهان تنها حدود 10 روز است.
وی در خصوص اظهارنظر استاندار چهارمحال و بختیاری مبنی بر اینکه "بازگشایی سد زاینده‌رود فعلاً زود است و باید سد به حالت نرمال خود برسد"، تأکید کرد: بازگشایی آب زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان ارتباطی با استاندار چهارمحال و بختیاری ندارد، چراکه این استان در مقامی نیست که تصمیمی برای بازگشایی سد زاینده‌رود بگیرد، البته استان بالادست هر زمان که نیازمند آب باشد، به هر میزان و بدون نگرانی و بدون مجوز آب برداشت می‌کند.
محمدرضایی با بیان اینکه کشاورزان با نرمال شدن ذخیره سد زاینده‌رود کاری ندارند، اظهار کرد: طی چهار ماه نخست سال آبی جاری نزدیک 1000 میلیمتر بارش در سرچشمه‌های کوهرنگ ثبت شده است و در حال حاضر هیچ نگرانی برای شرب، کشاورزی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پنج ماه دیگر از سال، ماه‌های پربارشی است و نگرانی در این خصوص نداریم، گفت: با این حجم آب حدود 40 درصد اراضی شرق اصفهان زیر کشت خواهد رفت.
عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با اشاره به اینکه هنوز بارش‌های کنونی کوهرنگ به پشت سد زاینده‌رود نیامده و بخشی از آن در ماه‌های گرم سال به سد می‌رسد، گفت: آورد 1000 میلیمتر بارش به سد زاینده‌رود باید 800 میلیون مترمکعب آب باشد که متأسفانه به دلیل طرح‌های متعدد آبخیزداری در بالادست و برداشت‌های غیرمجاز این آورد کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: برای رسیدن آب کافی به سد زاینده‌رود باید با برداشت‌ها و انشعابات غیرمجاز آب برخورد شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار