ناجی: 16 پایگاه اورژانس اجتماعی در استان اصفهان فعالیت دارند

اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله‌ای با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است اما تعداد زیادی از مردم هنوز از خدمات اورژانس اجتماعی اطلاع و آگاهی ندارند.

اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله‌ای با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است اما تعداد زیادی از مردم هنوز از خدمات اورژانس اجتماعی اطلاع و آگاهی ندارند.
به گزارش تسنیم، اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌هایی است که برای حل مشکلات مردم توسط دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی در حال اجراست. این برنامه تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی (‌مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن 123، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی است که در مرحله اول با هدف توانمندسازی اجتماع محور در سکونت‌گاه‌های غیررسمی تدوین شده است.

در این برنامه ویژگی‌های مهم تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن مد نظر قرار گرفته تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان نشود و رویکرد فعال و جامعه محور جایگزین رویکرد غیرفعال در برنامه‌های عملیاتی شود همچنین این برنامه استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی، کاهش دیوانسالاری، تجمیع خدمات، فراگیری و هماهنگی بین واحدها را در پی دارد.

این برنامه تلاش می‌کند تا مداخلات روانی و اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی وارد کار کند؛ شناسایی آسیب‌های اجتماعی در حال شیوع به صورت کشوری و منطقه‌ای نیز از طریق این برنامه صورت می‌گیرد تا از این طریق در پیشگیری از آسیب‌های جدید در آینده جلوگیری شود.

ارائه خدمات اورژانس اجتماعی در دو بخش ثابت و سیار

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در گفت‌وگو و با خبرنگار تسنیم با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی اظهار داشت: این اورژانس با هدف مداخله به ‌موقع و به‌ هنگام برای کنترل و سامان‌دهی امور آسیب‌دیدگان اجتماعی فعالیت دارد و متشکل از گروهی از روان‌شناس، مشاور و مددکار است که در مواقع بحران، مشاوره تلفنی و در صورت لزوم با تیم مشاوره و روان‌شناسی و مددکاری در محل حاضر می‌شوند و مداخله در بحران می‌کنند.

مجتبی ناجی افزود: اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله‌ای با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود و وابسته به سازمان بهزیستی است و جامعه هدف اورژانس اجتماعی، آسیب‌دیدگان اجتماعی و به‌ ویژه آزار دیدگان در زمینه مختلف هستند.

وی با بیان اینکه نیروهای اورژانس اجتماعی بهزیستی استان در قالب یک تیم مددکار و روانشناس به شکل ثابت و سیار در این زمینه و برای ساماندهی امور افراد آسیب‌دیده مداخله می‌کنند، گفت: ارائه خدمات اورژانس اجتماعی در شکل ثابت با مراجعه مستقیم مردم به مرکز اورژانس اجتماعی صورت می‌گیرد و در بخش سیار هم خودروهای ویژه سازمان بهزیستی در میادین اصلی پر تردد شهر مستقر شده و اشخاصی را که دارای مشکلات اجتماعی هستند به آنها مراجعه کنند.

16 پایگاه اورژانس اجتماعی در استان اصفهان فعالیت دارند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: تا کنون 16 پایگاه اورژانس اجتماعی در 16 شهرستان استان اصفهان فعال هستند و به زودی دو شهرستان نایین و اردستان هم دارای پایگاه اورژانس اجتماعی می‌شوند، بقیه شهرستان‌ها هم زیر پوشش هستند و در صورت نیاز افراد به مرکز استان اعزام می‌شوند.

ناجی تصریح کرد: در همه شهرهای بالای 50 هزار نفر این سطح از مداخله وجود دارد و در شهرهای کوچک‌تر هم به وسیله مرکز استان یا شهرستان‌های مجاور برای موارد گزارش شده در قالب اعزام یک تیم تخصصی مددکاری و روانشناسی مداخلات انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به خط تلفنی سه رقمی 123 که آماده پاسخگویی به مشکلات مردم است، گفت: همشهریان می‌توانند با این خط سه رقمی اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و مشاوره بگیرند یا موردی را گزارش دهند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: وظیفه اورژانس کمک کردن به موقع و به هنگام به افراد آسیب‌دیده است، چرا که اگر مداخله به هنگام صورت نگیرد، خسارت و شدت آسیب تشدید می‌یابد بنابراین فوریت بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید

ایجاد پایگاه اورژانس اجتماعی در مدارس، ضرورت ندارد

ناجی با بیان اینکه ایجاد پایگاه اورژانس اجتماعی در مدارس، ضرورت ندارد، گفت: مشاوران مدرسه در صورت نیاز با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرند، به عنوان مثال اگر دانش‌آموز نشانی از علائم کودک آزاری فیزیکی، رفتارهای مشکوک، مشکل اعتیاد والدین، بدسرپرستی یا بی‌سرپرستی دارند را شناسایی می‌کنند و به اورژانس اجتماعی گزارش ‌می‌دهند.

وی ادامه داد: مهم است که مشاوران از این موضوع اطلاع داشته باشند و فرد آموزش دیده‌ای در مدرسه حضور داشته باشد تا در قالب طرح نماد به مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان انجام می‌گیرد و خدمات به اندازه کافی در دسترس هست بنابراین نیاز به ساختار جدید و ایجاد پایگاه اورژانس در مدارس نیست.

ناجی بیان کرد: در بسیاری از موارد، ورود به موقع کادر اورژانس اجتماعی، توانسته آسیب را در مراحل ابتدایی، کنترل و هدایت کنند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان بیان اینکه 11 هزار نفر به دلایل مختلف به 16 مرکز اورژانس اجتماعی سطح استان در 9 ماهه امسال مراجعه کرده‌اند، گفت: حدود 11 هزار مراجع برای همه آسیب‌ها گزارش شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار