سونامی سرطان نداریم/ کمبود تجهیزات درمانی در اصفهان

دبیر انجمن سرطان اصفهان گفت: در ایران و اصفهان سونامی سرطان نداریم اما در حوزه تجهیزات با مشکلات جدی رو به رو هستیم.

دبیر انجمن سرطان اصفهان گفت: در ایران و اصفهان سونامی سرطان نداریم اما در حوزه تجهیزات با مشکلات جدی رو به رو هستیم.
به گزارش ایمنا، پوریا عادلی ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته ملی سرطان اظهار کرد: هدف از نامگذاری این هفته اصلاح دیدگاه در مورد بیماری سرطان است و نشریه "از سین سرطان تا سین سلامتی" از پنج سال گذشته با انگیزه اصلاح دیدگاه جامعه در مورد بیماری سرطان کار خود را شروع کرد و دراین زمینه با روسای انجمن‌های علمی دخیل با سرطان و اساتید بنام فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه این نشریه با این دیدگاه که به هر حال بیماری سرطان در جامعه و مردم وجود دارد و پایان راه نیست، افزود: مشکل اساسی در مورد بیماری سرطان این است که این بیماری بهبود ندارد و همین دیدگاه باعث اختلال در حوزه سیاست‌گذاری سرطان می‌شود. این نشریه با این دیدگاه در حال فعالیت است و هر روزه شاهد مراجعه تعداد زیادی از بیماران سرطانی و بهبود آنها در این زمینه هستیم.
متخصص رادیوتراپی آنکولوژی گفت: بر خلاف اینکه برخی از بیماران معتقد هستند که سرطان بیماری صعب العلاج کشنده است، باید توجه داشت که با تشخیص بهنگام این بیماری به صورت کامل بهبود می یابد.
به گفته عادلی، بر مبنای آماری که وزارت بهداشت منتشرکرده است سالانه هزار مورد بیمار به سرطان مبتلا می شوند که این میزان فرد مبتلا نسبت به آمار جهانی بالاتر نیست و این که گفته می شود اصفهان مرکز سرطان ایران است نیز صحت ندارد.
وی ادامه داد: امروزه سرطان دستاورد سبک زندگی نوین و صنعتی امروزی است؛ هر چه قدر کلانشهرها پیشرفته‌تر و کشورها توسعه یافته باشند با آمار بیشتری از ابتلا به سرطان نیز همراه خواهند بود.
دبیر انجمن سرطان اصفهان با بیان اینکه تعداد مبتلایان به بیماری در ایران بیش از آمار جهانی نیست، ادامه داد: سرطان در دنیا رو به افزایش است که بخشی از آن به دلیل افزایش طول عمر است چرا که بیمارانی که در دهه‌های قبلی در اثر بیماری وبا یا بیماری قلبی فوت می‌کردند اکنون مبتلا به سرطان می‌شوند.
وی با بیان اینکه هزینه درمان بیماری سرطان بالا است، افزود: تامین دارو برای این بیمار مهم است و خوشبختانه اکنون با تجهیزات رادیوتراپی که برای بیماران سرطانی انجام می دهیم هزینه ها بسیار ارزان تر از بقیه درمان ها در سطح کشور است.
عادلی درمان سرطان را نیازمند برنامه‌ریزی مناسب دانست و گفت: امروز با مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی در این حوزه می توان نتایج خوبی را به دست آورد؛ به نظر می‌رسد برای رسیدن به این استراتژیک در مورد بیماری سرطان نباید هزینه‌ها را نادیده گرفت و در مدیریت اقتصادی بایستی سود درمان را در نظر داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه البته سرطان در بسیاری از موارد قابل پیشگیری نیست و با زندگی همه افراد عجین شده است، گفت: سرطان‌های کنسر سینه، کنسر دهانه رحم و کنسرهای روده بزرگ با تشخیص زودهنگام قابل درمان کامل است.
متخصص رادیوتراپی آنکولوژی یادآور شد: انجام غربالگری‌ها در بخش سرطان‌های زنان حایز اهمیت است و خانم‌ها و آقایان بالای ۵۰ سال نیز برای کنسرهای روده باید به پزشک مراجعه کنند.
عادلی با تاکید به اینکه تعداد افراد مبتلا به سرطان در اصفهان بالا نیست، گفت: شیوع سرطان در اصفهان نیز مثل استان های شیراز، مشهد و تهران است و آمار بالاتری را نشان نمی‌دهد. مشکل امروز شیوع سرطان در استان اصفهان نیست و معضل تشخیص دیر هنگام این بیماری است. اکنون در شهر اصفهان به این مرحله رسیدیم که سرطان را بتوانیم در مراحل اولیه تشخیص دهیم و نسبت به درمان آن اقدام کنیم.
به گفته وی؛ مشکل دیگر در اصفهان این است که با توجه به اینکه زمانی مادر رادیوتراپی ایران بوده است اکنون در بخش درمان و رادیوتراپی در اصفهان با فقدان تجهیزات رو به رو هستیم و اصفهان امروز در این حوزه عقب است و کمبود دستگاه ها و فعالیت ها در این حوزه به ثمر نرسیده است. البته اکنون فعالیت‌های امیدوارکننده ای هم در این زمینه انجام شده است درمان کرایوتراپی که محدود به چند شهر کشور بود اکنون در شهرستان کاشان با کاربرد بسیار خوبی در حال انجام است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار