خودکشی جمعی

«ازلحاظ ذهنی و بدنی در آمادگی کامل قرار داشتیم» این جمله مشترک بیشتر بازیکنان ژاپنی پس از پیروزی پر گل مقابل ایران است. جمله‌ای کلیدی که نتیجه یکی از دیدارهای نیمه‌نهایی جام ملت‌ها هم بر اساس آن رقم خورد.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: «ازلحاظ ذهنی و بدنی در آمادگی کامل قرار داشتیم» این جمله مشترک بیشتر بازیکنان ژاپنی پس از پیروزی پر گل مقابل ایران است. جمله‌ای کلیدی که نتیجه یکی از دیدارهای نیمه‌نهایی جام ملت‌ها هم بر اساس آن رقم خورد.تیمی که آمادگی ذهنی و بدنی بالاتری داشت پیروز شد و در مقابل حریف کمتر آماده به گوشه رینگ رفت.

زمانی که دوربین‌های تلویزیونی چهره بازیکنان تیم‌های ایران و ژاپن را نشان می‌دادند ملی پوشان کشورمان با اعتمادبه‌نفس کامل منتظر ورود به زمین‌بازی بودند. در مقابل چشم‌بادامی‌ها بسیار مضطرب به نظر می‌رسیدند به‌ویژه دروازه‌بان آن‌ها که چندثانیه‌ای به بازیکنان ایرانی خیره مانده بود و چشم از آن‌ها برنمی‌داشت.

چنین نمایی سوءتعبیرهایی همچون ترس ژاپنی‌ها از بازیکنان ایرانی را به هر بیننده‌ای القا می‌کرد. ترس از تیمی که بدون گل خورده تا این مرحله بالاآمده و خودش را در قامت قهرمان این دوره از رقابت‌ها می‌بیند. اما زمانی که کریستوفر بیس داور استرالیایی در سوت خود دمید سامورایی‌ها با شمشیرهای بلند و تیز خودشان به‌سوی دژ مستحکم تیم ملی روانه شدند. نبرد بازیکنان در نیمه نخست بازی حاصلی جز تساوی برای دو تیم به ارمغان نیاورد هرچند همین نیمه نشان داد مردان سرزمین آفتاب تابان برای شکست ایران به میدان آمده‌اند و برای رسیدن به این مهم تا پای جان خواهند جنگید. در این میان گوندا دروازه‌بان ژاپن که پیش از شروع مسابقه در همان صحنه پیش از ورود تیم‌های به زمین‌بازی با نگاه خاص خودش بازیکنان ایرانی را برانداز می‌کرد در یک صحنه منجی تیمش شد تا همان واکنش، سرنوشت این نبرد را تغییر دهد. سردار آزمون مهاجم بی‌قرار تیم ملی پس از دریافت پاسی از احسان حاج صفی وارد محوطه جریمه شد و پس از عبور از مدافعان پرتعداد ژاپنی با یک ضربه‌فنی موفق شد توپ را از میان پاهای یوشیدا کاپیتان حریف عبور دهد. ضربه‌ای که از فاصله‌ای نزدیک نواخته شده بود و بسیار خطرناک به نظر می‌رسید.

اما گوندا هنرش را در همین لحظه از بازی یعنی دقیقه 22 به نمایش گذاشت و با عکس‌العملی به‌موقع سردار آزمون و تیم ملی را ناکام گذاشت تا تیمش را در جریان بازی نگه دارد. در نیمه دوم شاگردان هاجیمه موری‌یاسو در حالی فشار همه‌جانبه‌ای را به تیم ملی وارد کردند که به نظر می‌رسید آن‌هم ازنظر قوای بدنی تحلیل بروند. اتفاقی که برعکس آن روی داد و نه‌تنها سامورایی‌ها خسته نشدند بلکه موتور کمکی خودشان را هم روشن کردند و در یک صحنه عجیب به گل رسیدند. گلی که اسباب ویرانی کاخ پادشاهی کارلوس کی روش را فراهم کرد. درصحنه گل نخست ژاپن، بازیکنان ایران بدون توجه به ابتدایی‌ترین قاعده بازی یعنی سوت داور مشغول جروبحث با داور استرالیایی شدند تا سامورایی‌های فرصت‌طلب با شمشیرهای تیزشان ضربه‌ای کاری به پیکره تیم ایران وارد کنند. ضربه‌ای که یوزهای ایرانی را تا مرز نابودی پیش برد. پس‌ازاین گل به قول کی روش بازیکنان تیم ملی دچار شکست احساسی شدند و دیگر تا پایان بازی هم خودشان را پیدا نکردند.

همین شکست احساسی به شاگردان هاجیمه موری یاسو کمک کرد تا جریان بازی را کاملا در اختیار بگیرند و ملی پوشان کشورمان را به گوشه رینگ ببرند. این به‌هم‌ریختگی روانی بازیکنان ایرانی 12 دقیقه پس از گل نخست دوباره به کمک ژاپنی‌ها آمد تا گل دوم هم حاصل شود. کی روش وقتی همه‌چیز را ازدست‌رفته دید تعویض‌هایش را آغاز کرد. تعویض‌هایی که هیچ کمکی به تغییر جریان بازی نکرد چراکه مردان سرزمین آفتاب تابان از گیجی بازیکنان استفاده کرده و حاکم مطلق زمین و زمان شده بود. تیم ملی پس از گل دوم حالت بوکسوری را پیداکرده بود که تلو تلو خوران روی طناب‌های رینگ افتاده و تنها یک‌قدم با ناک اوت شدن فاصله دارد. حریف هم ضربه نهایی را در ثانیه‌های پایانی به تیم ملی وارد کرد. ضربه‌ای که تیم ملی را روی رینگ ورزشگاه هزاع بن زاید شهر العین سرنگون کرد و با شمارش داور کار شاگردان کی روش تمام شد تا دست موری یاسو به‌عنوان برنده حساس‌ترین دیدار جام ملت‌های 2019 به‌عنوان نفر پیروز بالا برود. به‌هرحال این دوره از جام ملت‌ها هم به شکلی تراژیک برای فوتبال ایران به پایان رسید و حسرت 43 ساله قهرمانی همچنان پایدار ماند. حسرتی که همه امیدوار بودند با مربی بزرگ و صاحب افتخاری چون کی روش در این دوره به امید تبدیل شود. اما ظاهرا قرار است داستان دور ماندن دست بازیکنان تیم ملی از جام قهرمانی هر بار به‌گونه‌ای تکرار شود. یک‌بار گل به خودی شاهین بیانی در دقیقه 88 جام ملت‌های سال 84 در سنگاپور و مقابل عربستان چنین بلایی سر فوتبال ایران می‌آورد و بار دیگر ضربه چیپ یحیی گل محمدی مقابل چین در نیمه‌نهایی جام 2004 به رویایمان پایان می‌دهد. اما این بار جمعی پنج نفره و هجوم آن‌ها به داور به یک خودکشی جمعی منجر می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار