وقتی نام "شهید باهنر" خاطرات روزهای انقلاب را زنده می‌کند

خیابان باهنر اصفهان نام یکی از روحانیون انقلابی را با خود به همراه دارد، روحانی‌ای که دومین نخست ‌وزیر ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد.

خیابان باهنر اصفهان نام یکی از روحانیون انقلابی را با خود به همراه دارد، روحانی‌ای که دومین نخست ‌وزیر ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد.
به گزارش تسنیم ، خیابان شهید دکتر باهنر اصفهان نام یکی از روحانیون انقلابی را با خود به همراه دارد، روحانی‌ای که دومین نخست ‌وزیر ایران پس از انقلاب 1357 بود که توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد.
شهید باهنر در سال 1357 به فرمان امام خمینی (ره) به عضویت شورای انقلاب درآمد و پس از پیروزی انقلاب هم با پذیرش مسؤلیت در نهضت سواد آموزی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان قانون اساسی، نماینده شورای انقلاب اسلامی در وزارت آموزش و پرورش، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ایفای نقش پرداخت.
وی پیش از کسب سمت نخست‌وزیری، به عنوان سومین وزیر آموزش و پروش ایران مشغول به کار بود. باهنر را می‌توان از نخستین تدوینگران و مؤلفان کتب مذهبی مدارس ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران دانست.
‌شهید باهنر از ابتدا به آموزش و پرورش علاقه مند بود، در آن سال‌ها شهید بهشتى و آقاى على گل‌زاده غفورى در آموزش و پرورش مشغول به کار بودند، حضور در این وزارتخانه را با وى مطرح کردند، وى نیز بنا به علاقه‌اى که داشت، این حضور را پذیرفت. او از ابتدا براى برنامه‌ریزى و تألیف کتاب‌هاى دینى وارد این مجموعه شد و توانست بعد از مدت کوتاهى، به قسمت برنامه ریزى کتاب‌هاى دینى وارد شود.
‌محدوده کارى در قسمت تألیف دروس علوم دینى از اول ابتدایى تا سال‌هاى پایانى دبیرستان و بعد از آن کتب درسى رشته‌هاى تربیت معلم را شامل مى‌شد. در سال‌هاى نخستین توانست بدون دخالت از طرف وزارت فرهنگ به تالیف کتب دینى بپردازد.
از ابعاد مهم زندگی شهید باهنر عشق به ولایت او در کلاس‌های درس امام خمینی(ره) شرکت می‌کرد و از این طریق به شخصیت والای امام پی‌برد. وی از شاگردان بزرگ امام (ره) بود و با ورود امام (ره) به ایران از نخستین کسانی بود که استقبال کرد.
در روزهای بعد از پیروزی انقلاب، همواره به عنوان یکی از بازوهای قوی ولایت‌فقیه به شمار می‌رفت. وی می‌گفت: هر زمان مشکلات به ما هجوم می‌آورد، با رسیدن به خدمت امام(ره)، امید و نیرویی تازه می‌گیریم و مشکلات حل می‌شود. این حاکی از اطمینان و علاقه او به خط رهبری و ولایت فقیه بود.
شهید با‌هنر معتقد بود که باید فکر و اندیشه معلم در جهت اسلام و معیارهای ارزشی اسلام و انقلاب باشد، مؤمن باشد و انقلاب اسلامی را که خون بهای هزاران شهید است، پذیرفته و از مفاسد اخلاقی، پیراسته باشد.
وی توجه به معلم را بهترین شیوه برای اصلاح جامعه می‌دانست به گونه‌ای که اخلاق معلم را سرلوحه رفتار با دانش آموزان و برخورد اسلامی را با شاگردان از سوی معلم یک اصل می‌دانست.

ارسال نظر