آغازی دوباره برای فصل پایانی

نیم‌فصل دوم لیگ برتر از امروز با برگزاری دو بازی آغاز می‌شود. لیگی که از 24 آذرماه و با پایان نیم‌فصل نخست رقابت‌ها تعطیل شد تا تیم‌ها استراحتی 51 روزه را تجربه کنند. در نیم‌فصل نخست لیگ آنچه بیشتر به چشم آمد آمادگی بالای سه تیم نخست جدول بود.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: نیم‌فصل دوم لیگ برتر از امروز با برگزاری دو بازی آغاز می‌شود. لیگی که از 24 آذرماه و با پایان نیم‌فصل نخست رقابت‌ها تعطیل شد تا تیم‌ها استراحتی 51 روزه را تجربه کنند. در نیم‌فصل نخست لیگ آنچه بیشتر به چشم آمد آمادگی بالای سه تیم نخست جدول بود.

تیم‌هایی که در رتبه‌های اول تا سوم جدول را به خودشان اختصاص دادند. نکته جالب‌توجه پیرامون این سه تیم هم امتیاز شدن آن‌ها بود. سپاهان، پدیده و پرسپولیس در حالی به پایان نیم‌فصل رسیدند که هر سه تیم 31 امتیازی شدند و تنها تفاضل گل رتبه آن‌ها را در جدول تعیین کرد. در این میان سپاهانی‌ها به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به دو رقیب دیگر یعنی پدیده و پرسپولیس قهرمانی نیم‌فصل شدند. زردپوشان اصفهانی در حالی این عنوان را به دست آوردند که از آخرین قهرمانی آن‌ها در نیم‌فصل پنج سال می‌گذشت. در حقیقت سپاهانی‌ها که زمانی صدرنشین بلامنازع فوتبال ایران بودند، پس از مدت‌ها افت‌وخیز دوباره به‌جایگاه سابق خود بازگشتند. آن‌ها همچنین عنوان یکی از دو تیم بدون شکست نیم‌فصل نخست لیگ را به خودشان اختصاص دادند. شاگردان امیر قلعه‌نویی در شش بازی آخر خود سه پیروزی و سه تساوی کسب کردند. کی‌روش استنلی مهاجم بلند قد زردپوشان اصفهانی هم با 9 گل بهترین گلزن لیگ شد. سپاهانی‌ها در نیم‌فصل نخست با 27 بار توپ را به دروازه رقیبان دوختند اما در مقابل 12 گل دریافت کردند. با این کارنامه طلایی پوشان اصفهانی با ثبت بهترین آمار نیم‌فصل را به پایان رساندند تا خودشان را برای دیدارهای نیم‌فصل دوم آماده کنند. در این میان تیم پدیده عنوان نایب‌قهرمان نیم‌فصل دوم را به دست آورد. قرمزپوشان مشهدی در حالی به این مهم دست یافتند که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد شاگردان یحیی گل محمدی تا این اندازه درخشان ظاهر شوند. آن‌ها هفته‌ها صدر جدول را در اختیار داشتند و در دو هفته پایانی گوی رقابت را به سپاهان واگذار کردند. شاگردان یحیی گل محمدی از ابتدای فصل در دو سنگر متفاوت، جانانه جنگیدند. باشگاهی که در آستانه تعلیق قرارگرفته بود، پس از شکست در هفته نخست مقابل پرسپولیس، در 10 بازی بعدی خود در فصل جاری بدون شکست ماندند.

ترمز پدیده لیگ درنهایت توسط سپاهان کشیده شد. قرمزپوشان مشهدی سرانجام نیم‌فصل را با دوشکست و کسب 9 پیروزی به پایان رساندند. اما پرسپولیسی‌ها که جدی‌ترین رقیب سپاهان می‌شدند، نیم‌فصل گام‌به‌گام با سپاهان پیش آمدند و هرچند درگیر جام باشگاه‌های آسیا و بسته بودن پنجره نقل و انتقالات بودند بااین‌وجود ذره‌ای پا پس نکشیدند و بدون شکست تا نیم‌فصل پیش آمدند. شاگردان برانکو همچنین با خط دفاعی مستحکمی که داشتند، بهترین آمار دفاعی را از خود به‌جای گذاشتند و با تنها 6 گل خورده نمایش تحسین‌برانگیزی ارائه کردند. در این میان دو تیم تراکتورسازی و استقلال که تنها بافاصله یک امتیازی به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم جدول را به دست آوردند هرچند از مدعیان قهرمانی لیگ هجدهم به‌حساب می‌آمدند اما نتایج آن‌ها چندان قابل‌اعتنا نبود و تراکتوری‌ها که یک دوجین ستاره وارد لیگ شده بودند خیلی زود جان توشاک مربی ولزی خودشان را کنار گذاشتند و با محمد تقوی تا پایان فصل پیش آمدند. سرخ‌پوشان تبریزی در برخی بازی‌های بسیار سرحال و آماده نشان دادند و در بعضی بازی‌ها هم به مشکل خوردند. روند سینوسی تراکتوری‌ها تا پایان نیم‌فصل ادامه داشت و آن‌ها را از جمع مدعیان دور کرد. استقلالی‌ها هم شرایطی مشابه با تراکتوری‌ها داشتند و هرگز نتوانستند نتایج درخشان نیم‌فصل دوم لیگ هفدهم را تکرار کنند. این در حالی بود که پیش‌بینی می‌شد آبی پوشان تهرانی با مربی کارآزموده‌ای چون شفر نتایج بهتری به دست آوردند. اما جدا از تیم‌های بالای جدولی در پایان جدول هم غوغایی میان چند تیم برای خروج از منطقه سقوط بر پا بود. تیم‌هایی چون سپید رود رشت، ذوب‌آهن، ماشین‌سازی تبریز و نفت مسجدسلیمان تا هفته‌های پایانی برای دور شدن از منطقه خطر جنگیدند و در این میان نفت مسجد سلمان با کسب چند پیروزی متوالی موفقتر از سایر تیم‌ها عمل کرد. بدترین نتایج را هم ذوب‌آهن با امید نمازی و علیرضا منصوریان به دست آورد. ذوبی‌ها که فصل پیش با کسب عنوان نایب‌قهرمانی به کارشان پایان داده بودند در فصل جدید نه‌تنها هیچ نشانی از تیم مدعی لیگ هفدهم بروز ندادند بلکه با کسب نتایج دور از انتظار تا مرز سقوط به لیگ دست یک پیش رفتند. آن‌ها در چهار بازی پایانی با هدایت منصوریان هم کاری از پیش نبردند تا همچنان در منطقه سقوط جدول باقی بمانند. برخی تیم‌ها هم در نیم‌فصل نخست کج دار و مریز ظاهر شدند. تیم‌هایی همچون پارس جنوبی جم، پیکان، سایپا و فولاد که نه قدرت حضور در میان مدعیان قهرمانی را داشتند و نه آن‌قدر ضعیف بودند که در انتهای جدول برای ماندن در لیگ برتر دست‌وپا بزنند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار