نقشه مترو اصفهان + ساعت دقیق حرکت قطارها در ایستگاههای
با افتتاح اولین خط (خط یک) از مترو اصفهان که از ایستگاه قدس (شهرک قدس) تا ایستگاه آزادی و در ادامه به ایستگاه دفاع مقدس (کوه صفه) منتهی می شود، بسیاری از مردم برای جابجای در نقاط مختلف اصفهان بخصوص در جهت شمال جنوب از مترو استفاده می کنند.
با افتتاح اولین خط (خط یک) از مترو اصفهان که از ایستگاه قدس (شهرک قدس) تا ایستگاه آزادی و در ادامه به ایستگاه دفاع مقدس (کوه صفه) منتهی می شود، بسیاری از مردم برای جابجای در نقاط مختلف اصفهان بخصوص در جهت شمال جنوب از مترو استفاده می کنند.
بر آن شدیم تا ادامه آموزشهای اطلاعات شهری، با تهیه نقشه کامل از مسیر حرکت قطار و ایستگاهها و بعلاوه ارائه جزئیات کامل از ساعات حرکت قطارها در هر یک از ایستگاهها به همه اصفهانی های عزیز در انتخاب صحیح زمان و مکان ایستگاههای مترو اصفهان کمک کرده باشیم.
همچنین در نقشه خطوط دوم و سوم و ایستگاههای آن آورده شده است ( که با فعال شدن آنها و اضافه کردن ۲۴ ایستگاه دیگر مجموعه کل ایستگاههای فعال مترو اصفهان به ۴۸ ایستگاه خواهد رسید) و بزودی با اضافه کردن ساعات حرکت قطارهای این ایستگاهها، نقشه را بروز خواهیم کرد.
نقشه ایستگاههای مترو اصفهان (خط یک و دو و سه)نقشه خطوط مترو اصفهان
نقشه مترو اصفهان + ساعت دقیق حرکت ایستگاهها
خط یک مترو اصفهان
این خط شامل ۲۴ ایستگاه است که از دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شده و تا ایستگاه دفاع مقدس ادامه می یابد. البته هنوز برخی از ایستگاههای این خط همچون ۴ ایستگاه اول از سمت دانشگاه صنعتی فعال نشده است. بطور متوسط فاصله زمانی از ایستگاه قدس (شهرک قدس در خیابان بهارستان شرقی) تا ایستگاه آزادی (میدان آزادی یا دروازه شیراز) ۳۳ دقیقه است و انتظار می رود فاصله زمانی از ابتدای ایستگاه دانشگاه صنعتی تا ایستگاه صفه تقریبا ۵۰ دقیقه باشد
ایستگاههای خط یک
دانشگاه صنعتی اصفهان - دهنو - امیرکبیر (شاهپور جدید) - رسالت - قدس (شهرک قدس) - بهارستان (مارچین) - گلستان (بهرام آباد) - دکتر مفتح - شهید علیخانی - جابر - ایستگاه مرکزی کاوه - چمران - باهنر - شهدا - تختی - امام حسین - انقلاب - سی و سه پل - شریعتی - آزادی - دانشگاه - کارگر- کوی امام - دفاع مقدس (کوه صفه)
نام ایستگاه |
آدرس |
نام ایستگاه |
آدرس |
دانشگاه صنعتی |
دانشگاه صنعتی اصفهان |
باهنر |
خ کاوه، نبش خ ۲۵ آبان |
دهنو |
دهنو |
شهدا |
میدان شهدا |
امیرکبیر |
شاهپور جدید |
تختی |
چهارراه تختی |
رسالت |
خ رسالت |
امام حسین |
دروازه دولت |
قدس |
خ امام خمینی - شهرک قدس |
انقلاب |
میدان انقلاب |
بهارستان |
مارچین |
سی و سه پل |
۳۰۰ متری خ چهارباغ بالا |
گلستان |
بهرام آباد |
شریعتی |
خ چهارباغ بالا، مقابل بیمارستان شریعتی |
دکتر مفتح |
فلکه مفتح |
آزادی |
دروازه شیراز |
شهید علیخانی |
میدان شهید علیخانی/ خ مطهری |
دانشگاه |
خ هزارجریب، مقابل درب شرقی دانشگاه اصفهان |
جابر |
تقاطع خیابانهای جابر و شهبازی |
کارگر |
خ هزارجریب، مقابل خ کارگر |
ایستگاه مرکزی کاوه |
خ کاوه - ترمینال کاوه |
کوی امام (خوابگاه) |
خ هزارجریب، مقابل آموزشکده شهید مهاجر |
چمران |
خ کاوه/ نبش خ شمس آباد |
دفاع مقدس |
میدان دفاع مقدس، جنب پایانه صفه |
نقشه مترو اصفهان + ساعت دقیق حرکت ایستگاهها
ساعت دقیق حرکت قطار در ایستگاههای خط یک
خط یک مترو اصفهان در روزهای شنبه تا پنج شنبه فعال بوده و ساعت شروع حرکت قطار در ابتدا و انتهای خط یک از ۶:۳۰ صبح بوده و آخرین قطاری که از ابتدا و انتهای خط یک شروع به حرکت میکنند ساعت ۹ شب است. فاصله بین حرکت قطارها نیز ۱۵ دقیقه می باشد
نقشه مترو اصفهان و ساعت دقیق حرکت قطار در ایستگاههای خط یک
خط دو مترو اصفهان
خط دوم مترو اصفهان هنوز فعال نشده است و فاز اول آن مورد تصویب قرار گرفته و ساخت آن آغاز شده است. این خط غرب اصفهان (خمینی شهر / سه ده) را به شرق آن (زینبیه) متصل می کند. طول مسیر خط دو مترو اصفهان از خمینی شهر تا زینبیه ۲۴.۴ کیلومتر است و در این مسیر ۲۳ ایستگاه وجود دارد که جدول ایستگاههای این مسیر در ادامه آورده شده است.
ایستگاههای خط دو مترو اصفهان |
|
خمینی شهر |
آمادگاه |
ماربین |
نقش جهان |
شمس تبریزی |
امام علی |
پپیام نور |
ابن سینا |
رهنان |
قدس |
صمدیه |
شاهد |
جاوان |
لاله |
کهندژ |
مهدیه |
شهید خرازی |
عاشق اصفهانی |
کاشانی |
حرم زینبیه |
خلجا |
شهید غفاری |
امام حسین |
|
خط شرقی غربی از خمینی شهر شروع و پس از عبور از خیابان اشرفی اصفهانی (کهندژ) و در ایستگاه مشترک امام حسین از زیر خط شمالی جنوبی وارد خیابان سپه شده و از زیر قسمت شمال میدان نقش جهان به سمت خیابان حافظ میرود. این خط در خیابان هاتف به سمت شمال ادامه مییابد و پس از عبور از روی میدان لاله در طول خیابان زینبیه ادامه مییابد.
خط سه مترو اصفهانخط سوم مترو اصفهان، با داشتن ۷ ایستگاه و طول مسیر ۸.۸ کیلومتر در آن کوتاهترین خط مترو اصفهان است که از ایستگاه آزادی (دروازه شیراز شروع شده و پس از گذشت از حکیم نظامی، سیمین، بلوار کشاورز و قائمیه به کوه دمبه منتهی می شود.
ایستگاههای خط دو مترو اصفهان |
میدان آزادی |
حکیم نظامی |
ارتش |
سیمین/جانبازان |
چهارباغ فردوس |
کشاورز |
قائمیه |
هفت تخت رستم (کوه دمبه) / اسلام آباد |
خط مترو اصفهان به زرین شهر
زرین شهر یکی از شهرستانهای اصفهان است که در جنوب غربی شهر اصفهان قرار دارد. خط مترو اصفهان به زرین شهر به طول ۵۷ کیلومتر از ایستگاه آزادی اصفهان آغاز و با عبور از شهرهای فلاورجان، فولادشهر، زرین شهر، شهر جدید مجلسی و کارخانه ذوب آهن اصفهان به ساکنان این مناطق نیز سرویس دهی میکند.
خط مترو اصفهان به شاهین شهرشاهین شهر از شهرستانهای اصفهان است که با جمعیت ۱۸۰هزار نفری در شمال غربی شهر اصفهان قرار گرفته است که خط مترو اصفهان به این شهر از ابتدای خط یک قطارشهری اصفهان آغاز شده و پس از عبور از داخل شهر اصفهان، به بختیار دشت و سپس از سمت غرب به شهرستان شاهین شهر میرسد. اجرای این خط با مشارکت شرکت چینی نورینکو خواهد بود. از ۲۰ کیلومتر طول مسیر این خط، ۱۶٫۷ کیلومتر در حوزه شهرستان شاهین شهر و مابقی در حوزه شهرستان اصفهان میباشد.
خط مترو اصفهان به بهارستانبهارستان در جنوب شرقی اصفهان قرار دارد که خط متروی اصفهان به بهارستان از انتهای خط یک قطارشهری اصفهان آغاز شده و پس از عبور از سپاهان شهر به بهارستان ختم خواهد شد. طول این خط برابر ۱۴٫۵ کیلومتر خواهد بود. این پروژه در مراحل پایانی ریلگذاری قرار دارد.
خط مترو بهارستان به مجلسیاین خط از شهر بهارستان شروع و با طی ۵۱ کیلومتر و گذر از سه راهی مبارکه، روستای دهسرخ، زیبا شهر، میدان شهید نصوحی و میدان دفاع مقدس مبارکه و مجتمع فولاد مبارکه، نهایتاً به شهر جدید مجلسی ختم میشود.
تاریخچه مترو اصفهاناولین ایده برای ساخت مترو در شهر اصفهان به نیم قرن پیش بر میگردد. قبل از انقلاب ۱۳۵۷ و همزمان با ساخت ذوب آهن اصفهان در دهه چل شمسی (۱۳۴۰) اولین خط به پیشنهاد مشاوران خارجی از فرودگاه بین المللی اصفهان به فولاد شهر و ذوب آهن مطرح شد با این حال این خط هیچ گاه ساخته نشد. بار دیگر در سال ۱۳۵۵ توسط مشاور خارجی ، مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان انجام و پیشنهاد شبکه مترو سبک و اتوبوس ارائه گردید که آن هم با شروع انقلاب ۵۷ و بعد از آن درگیر شدن ایران با جنگ ۸ ساله صرفا در حد مطالعه ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۸۰ طراحی تفصیلی خط ۱ (خط شمال - جنوب) این قطار شهری به طول۵/۱۲ کیلومتر آغاز گردید و در ادامه آن در سال ۱۳۸۴ با افزایش طول خط ۱ قطار شهری اصفهان به میزان ۲/۲۰ کیلومتر موافقت گردید و عملیات طراحی تفصیلی در این سال شروع شد.
منبع: نماگرد