مرگ بازی

مدتی است که تفریحی جدید در میان نوجوانان شکل گرفته که گرچه با عناوین مختلف نامیده می‌شود اما معمولا آن را "مرگ بازی" می‌خوانند.

مدتی است که تفریحی جدید در میان نوجوانان شکل گرفته که گرچه با عناوین مختلف نامیده می‌شود اما معمولا آن را "مرگ بازی" می‌خوانند.
به گزارش ایسنا، مدتی است که در شبکه‌های مجازی، تصویری از یک جمع دوستانه دست به دست می‌شود که در آن یک نوجوان، گردن نوجوانی دیگر را با دست فشار می‌دهد و این اقدام منجر به بی‌هوشی او می‌شود.
این تفریح مدتی است که در میان نوجوانان شایع شده و جنبه ماجراجویی به خود گرفته است. سایه- دختر 13 ساله‌ای که مرگ بازی را تجربه کرده این تجربه را "باحال" توصیف کرده و به ایسنا می‌گوید: اینطور نیست که دائم مرگ بازی کنند. اما بالاخره هرکس آن را یکبار تجربه کرده است. به خصوص در دور همی‌هایی که بیکار می‌شویم.
به گفته این دختر نوجوان مرگ بازی دو شیوه دارد که شیوه نخست، با نگاه داشتن رگ‌های گردن انجام می‌شود و آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا فرد خاطی از هوش برود. شیوه دوم قدری طولانی تر است و با روش خاصی از فشار داده ریه‌‎ها انجام می‌شود.
رضا شکل آبادی- پزشک، این اقدام را بسیار خطرناک دانسته و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: شریان‌هایی که خون را به مغز می‌رسانند و از گردن عبور می‌کنند در سطح گردن قرار دارند و به راحتی قابل لمس هستند.
وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل چنانچه فشاری بر روی گردن اعمال شود این رگ‌ها بسته و خون‌رسانی به مغز مختل می‌شود. طی چند ثانیه فرد از هوش خواهد رفت و به زمین خواهد افتاد که اگر مدت نگاه داشتن رگ، کوتاه باشد، فرد به هوش خواهد آمد.
این پزشک تاکید دارد: این اقدام بسیار خطرناک است و به مغز آسیب می‌رساند و چنانچه تکرار شود و ادامه پیدا کند می‌تواند منجربه مرگ فرد شود.
معصومه روحانی- مشاور نوجوانان، این تفریح را ناشی از ماجراجویی پاسخ داده نشده در میان نوجوانان می‌داند و معتقد است تفریح‌هایی که بتواند حس ماجراجویی نوجوانان را ارضا کند، یا وجود ندارد و یا برای طبقه متوسط و پایین جامعه قابل دسترس نیست.
وی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: نوجوانان نیز به دلیل بی اطلاعی از تبعات چنین تفریح‌هایی، به آنها روی می‌آورند. گرچه این تفریح یکی از ماجراجویی‌های نوجوانان است و پاسخ ندادن به نیازهای نوجوان، می‌تواند باعث بروز رفتارهای متعددی شود.
این مشاور نوجوان ادامه می‌دهد: برخی ماجراجویی‌ها در شهر نفوذ می‌کنند که ساده‌ترین آن ایجاد مزاحمت برای شهروندان با زدن زنگ خانه‌ها و فرار کردن است. پنچر کردن خودروها، دیوار نویسی و پر کردن دوربین مخفی‌های خیابانی از این نوع ماجراجویی‌ها است.
روحانی باور دارد تامین برخی از نیازهای نوجوانان در برنامه ریزی‌های دولتی مغفول مانده و بخش خصوصی نیز نتوانسته به خوبی به این نیازها پاسخ دهد. در مقابل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی پاسخ ماندن نیازهای نوجوانان است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار