۲۰ درصد درآمد صندوق‌های صدقات به تأمین هزینه‌های مسکن مددجویان اختصاص می‌یابد

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان گفت: امسال علاوه بر اعتبارات دولتی ۲۰ درصد از درآمد مالی صندوق‌های صدقات به بخش تأمین مسکن تحت پوششان کمیته امداد استان اختصاص شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در اصفهان، هم‌زمان با آغاز ماه پر خیر و برکت رمضان، موج دستگیری و حمایت از نیازمندان به راه می‌افتد و کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان یک نهاد حمایتی در صدر پشتیبانی و کمک‌رسانی به اقشار کمک درآمد و آسیب‌پذیر جامعه در طول 39 سال نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.
در همین راستا با حمیدرضا شیران، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان پیرامون عملکرد این نهاد در سال 95، و برنامه‌ها و اهداف سال جاری و همچنین وضعیت حمایت از زنان سرپرست خانوار، دانش‌آموزان، دانشجویان، وضعیت اشتغال و کارآفرینی، بهداشت و درمان، مسکن و بیمه تحت پوششان کمیته امداد به گفت‌وگو نشستیم.
در ادامه این متن بخش نخست گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم را با مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان می‌خوانید.
تسنیم: عملکرد و فعالیت‌های کمیته امداد استان اصفهان را در سال 95 چگونه ارزیابی می‌کنید.
شیران: با رویکردی که سال گذشته ریاست کمیته امداد در مرکز ابلاغ کردند، محور اصلی فعالیت‌ها چابک سازی سیستم کمیته امداد، دور شدن از فضای اداری حاکم و مردمی شدن فعالیت‌های امداد همانند دهه‌ اول انقلاب تعریف شد، سال گذشته در استان اصفهان با رویکرد مردمی شدن فعالیت‌های این نهاد، قوی‌تر، منسجم‌تر و با برنامه‌ریزی‌های بهتر پیش رفتیم که در همین راستا از ظرفیت‌های مردمی، مساجد، اصناف و اتحادیه‌ها، خیران و نخبگان استانی استفاده شد و موفق شدیم در بحث مشارکت‌های مردمی مبلغی بالغ‌بر 83 میلیارد تومان جذب کنیم.
سرانه‌های خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان اصفهان در سال گذشته 95 هزار خانواده بود که سرانه پرداخت مستقیم از محل مشارکت‌های مردمی برای خانواده تحت پوشش در ماه حدود 100 هزار تومان بود البته در بخش بودجه دولتی سال گذشته مبلغ ثابت میانگین 60 هزار تومان ماهیانه به هر خانواده پرداخت می‌شد.
همچنین در بخش بیمه و درمان نیز سرانه هر خانواده حدود 60 هزار تومان در ماه بود و علاوه بر آن خدمات دیگر مانند تأمین جهیزیه، مسکن، هزینه‌های آموزشی، فرهنگی، دانش‌آموزی و دانشجویی ارائه شد که سعی شد در سال گذشته شخصی نباشد که سر گرسنه به بالین بگذارد و یا در رفع نیازهای اولیه درمانده شود.
تسنیم: آیا این مبلغ پرداختی از سوی کمیته امداد در سال گذشته توانست به رفع نیازهای اولیه خانواده‌های تحت پوشش کمک کند؟
شیران: البته نیازهای خانواده‌های تحت پوشش بسیار بیشتر از خدماتی است که کمیته امداد به آن‌ها ارائه می‌دهد و شاید کل بسته خدمتی که کمیته امداد ارائه می‌کند بین 250 تا 300 هزار تومان در ماه باشد که این بسته خدمت شامل مواردی چون رفع نیازهای حقوقی خانواده‌های تخت پوشش، ارائه سبد کالا یا پول نقدی است که مستقیم به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود.
پرداخت 3 برابری مستمری از سوی دولت در اختیار کمیته امداد نبود
تسنیم: در زمان تبلیغات ریاست جمهوری به مواردی همچون افزایش 3 برابری مستمری مددجویان کمیته امداد اشاره شد، آیا این رقم محقق شده و آیا این اقدامی تبلیغاتی از سوی دولت بوده است؟

شیران: امسال از ابتدای اردیبهشت‌ماه مستمری خانوارها تقریباً 3 برابر شد که این مبلغ را دولت مستقیماً از طریق کارت یارانه به حساب مددجویان واریز کرد. اینکه این اقدام تبلیغاتی بوده یا خیر در ادامه مسیر مشخص می‌شود زیرا موضوع افزایش 3 برابری مستمری مددجویان مصوبه مجلس در سال گذشته بود، گرچه در گذشته مجلس مصوباتی در این راستا داشته اما به دلیل اینکه محلی برای پرداخت آن در دولت پیش‌بینی نشده بود معمولا مسکوت می‌ماند.
امسال این مستمری به کمک دولت و مجلس مصوب و به حساب مددجویان واریز شد، اینکه این پرداختی ادامه‌دار باشد یا خیر بستگی به دولت دارد زیرا واریز این مبلغ را در اختیار کمیته امداد قرار ندادند و دولت مستقیماً از طریق اطلاعاتی که از محل هدفمندی یارانه‌ها در اختیار داشته، واریز کرده است.
تسنیم: با توجه به وضعیت معیشتی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، برخی از کودکان کار تحت پوشش این نهاد هستند، کمیته امداد استان برای ساماندهی به وضعیت این کودکان چه اقداماتی انجام داده است؟
شیران: آمار مشخصی از اینکه کودکان کار لزوماً تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، وجود ندارد، بررسی که در استان انجام شده بود، این نتیجه حاصل شد که بسیاری از این کودکان از مهاجرین خارج از کشور به اصفهان هستند، ساماندهی آن‌ها بر اساس قانون بر عهده شهرداری و بهزیستی است اما اینکه خانواده‌های این کودکان تحت پوشش کمیته امداد باشد، آمار دقیق و مستنداتی وجود ندارد.
پرداخت 13 میلیارد تومان کمک هزینه تامین جهیزیه دختران تحت پوشش
تسنیم: سال گذشته در حوزه حمایت از زنان سرپرست خانوار در استان چه اقداماتی انجام شده است؟
شیران: قالب تحت پوششان کمیته امداد، زنان سرپرست خانوار هستند، به طور قانونی مردی که در سلامت جسمی به سر می‌برد و می‌تواند تأمین معیشت خانواده را انجام دهد، نمی‌تواند تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرد مگر آنکه از کار افتاده یا سن بالایی داشته باشد، بر همین اساس زنانی که دچار فوت همسر شدند و یا مطلقه هستند و یا همسر آنان دچار از کار افتادگی شدند، تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرند. درحال حاضر حدود 80 درصد تحت پوششان کمیته امداد اصفهان ، زنان سرپرست خانوار هستند.
مهم‌ترین اقدام کمیته امداد بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار است که بعد از سن 55 سالگی و از طریق سازمان تأمین اجتماعی حقوق بازنشستگی به آن‌ها پرداخت می‌شود و درعین‌حال کمیته امداد در بحث حمایتی در حوزه مشاغل خانگی وارد شده است، متاسفانه دستمزد مشاغل خانگی پایین است و عملا رونق اقتصادی را در خانواده‌ها ایجاد نمی‌کند، کمیته امداد با ارائه بسته‌های حمایتی و خدماتی نظیر بیمه اجتماعی، هزینه درمان و تحصیل و سفرهای زیارتی از زنان سرپرست خانوار حمایت می‌کند.
همچنین در سال گذشته و در زمینه خدمات فرهنگی و افزایش روحیه اعتقادی خانوارها ، بیش از10 هزار نفر از مددجویان به اردوهای زیارتی مشهد مقدس و عتبات عالیات اعزام شدند.
شایان توجه است که به منظور فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان و فرزندان مددجویان تحت حمایت بیش از 13 میلیارد تومان کمک هزینه خرید جهیزیه با سرانه‌ای حدود 3 تا 4 میلیون تومان به خانواده‌ها پرداخت شد.
2 هزار و 200 خانواده تحت پوشش کمیته امداد اصفهان به خودکفایی رسیدند
تسنیم: پیرامون اشتغال زنان سرپرست خانوار در سال گذشته چه اقداماتی صورت گرفته است؟
شیران: بحث اشتغال چند سالی است که به‌صورت جدی در کمیته امداد پیگیری می‌شود و می‌توانیم به جرات بگوییم که بخش بیشتری از تولیدات صنایع دستی استان توسط خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد تولید می‌شود.
زنان سرپرست خانوار سهم بزرگی را در مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولیدی کوچک دارند و در این بخش‌های نقش بسزایی داشتند و همچنین 15 درصد از محصولات دام و کشاورزی در کشور توسط مددجویان کمیته امداد تولید می‌شود که کمیته امداد در زمینه عرضه و فروش این محصولات با هماهنگی میان دستگاه‌ها و برپایی غرفه‌های فصلی و نمایشگاه‌های فروش محصولات به مددجویان کمک می‌کند.
سال گذشته بالغ‌بر 2 هزار200 خانوار به خودکفایی رسیده و بیشتر زنان سرپرست خانوار در خوداشتغالی به توانمندی رسیده‌اند .
در حوزه مسکن اجتماعی هنوز طرح و برنامه خاصی وجود ندارد
تسنیم: کمیته امداد در زمینه تأمین مسکن مددجویان تحت پوشش خود چه اقداماتی انجام داده است؟

شیران: در بخش مسکن مهر که کار خوبی اتفاق افتاد و ما در آغاز کار پروژه مسکن مهر با مبلغ یک میلیون تومان آورده از سوی مددجو و پرداخت 4 میلیون تومان از طریق کمیته مداد و اختصاص تسهیلاتی که دولت می‌داد، می‌توانستیم آن‌ها را صاحب‌خانه کنیم و این روند ادامه داشت تا زمانی که قیمت مسکن رشد پیدا کرد، اما از زمانی که مسکن مهر توقف داشت ما دیگر نتوانستیم از این ظرفیت برای خانه‌دار کردن مددجویان استفاده کنیم.
در بخش مسکن اجتماعی که دولت آن را مطرح کرده است، هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و طرح، ایده و برنامه مشخصی در این زمینه هنوز ارائه نشده که از این طریق بتوانیم مددجویان را صاحب‌خانه کنیم.
در زمینه مسکن شهری به دلیل قیمت بالا و عدم تأمین مالی از سوی کمیته امداد، نتوانستم باقدرت ورود پیدا کنیم، اما با هم‌افزایی با خیریه‌ها در اصفهان توانستیم اعتباری که از تهران برای بحث مسکن تخصیص داده شده بود را به طور کامل جذب کنیم اما قطعا با این رقم‌هایی که از سوی کمیته امداد برای مسکن شهری پرداخت می‌شود، نیاز به آورده بیشتری دارد و کمک بیشتر خیران را در این زمینه می‌طلبد.
برنامه امسال کمیته امداد در بخش تأمین مسکن مددجویان تحت پوشش این است که در طول 3 سال آینده کل مددجویان صاحب مسکن شوند و امسال علاوه بر اعتبارات دولتی، 20 درصد از درآمد مالی صندوق‌های صدقات به بخش مسکن اختصاص داده شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار