تعقیب و گریز در صدر جدول

درحالی‌که تنها سه هفته از آغاز دور برگشت لیگ هجدهم سپری‌شده، تاکنون صدر جدول سه بار دست‌به‌دست شده است. با قهرمانی سپاهان در نیم‌فصل نخست آن‌ها دور برگشت را با تساوی مقابل نفت آبادان آغاز کردند اما پرسپولیسی‌ها با عبور از سد پدیده مشهد سپاهانی‌ها را از صدر به زیر کشیدند و خودشان بر جایگاه نخست جدول تکیه زدند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: درحالی‌که تنها سه هفته از آغاز دور برگشت لیگ هجدهم سپری‌شده، تاکنون صدر جدول سه بار دست‌به‌دست شده است. با قهرمانی سپاهان در نیم‌فصل نخست آن‌ها دور برگشت را با تساوی مقابل نفت آبادان آغاز کردند اما پرسپولیسی‌ها با عبور از سد پدیده مشهد سپاهانی‌ها را از صدر به زیر کشیدند و خودشان بر جایگاه نخست جدول تکیه زدند.

صدرنشینی پرسپولیسی‌ها اما تنها یک هفته تداوم پیدا کرد و شاگردان برانکو با شکست مقابل فولاد در اهواز جایگاهشان را به سپاهانی تقدیم کردند که به‌آسانی با سه گل سپیدرود را از پیش رو برداشت. در هفته هجدهم هم ابتدا پرسپولیسی‌ها با استقلال خوزستان در ورزشگاه آزادی روبرو شدند که نتیجه پایانی بازی با دو گل به سود تیم سرخ‌پوش پایتخت پایان یافت. نتیجه‌ای که به‌طور موقت قهرمانی فصل پیش لیگ برتر را صدرنشین کرد. 24 ساعت بعد زرد پوشان اصفهانی در ورزشگاه شهدای شهر قدس به مصاف پیکان رفتند. این بازی برای طلایی‌پوشان اهمیت ویژه‌ای داشت چراکه آن‌ها در صورت از دست دادن امتیاز، نمی‌توانستند صدر جدول را از رقیب پس بگیرند. بر این اساس تمام هم‌وغم امیر قلعه‌نویی بر این موضوع استوار شد که شاگردانش به هر شکل ممکن با پیروزی از این دیدار خارج شوند.

پیروزی اقتصادی سپاهان

سپاهانی‌ها برای باز کردن دروازه پیکان تنها 11 دقیقه انتظار کشیدند. امیر قلعه‌نویی در بازی مقابل خودروسازان تهرانی تیمش را با آرایشی هجومی به میدان فرستاد. او همچون هفته پیش و بازی مقابل سپیدرود رشت از کی‌روش استنلی و علی قربانی در خط حمله بهره گرفت. این دو مهاجم از سوی ولادیمیر کومان، سجاد شهباز زاده و مهرداد محمدی حمایت می‌شدند. البته علی قربانی هم به‌نوعی هافبک تهاجمی سپاهانی‌ها در بازی مقابل حریف به شمار می‌رفت. همچون هفته‌های گذشته سیستم 1-4-1-4 شیوه‌ای بود که زردپوشان اصفهانی مقابل آبی پوشان تهرانی استفاده می‌کردند. در این سیستم مهدی کیانی وظیفه جمع‌وجور کردن توپ‌های برگشتی از دفاع و ساماندهی خط میانی سپاهان را بر عهده دارد. در زنجیره دفاعی پرافتخارترین تیم لیگ برتر را هم عزت پورقاز، سیاووش یزدانی، سعید آقایی و محمد ایرانپوریان تشکیل داده بودند. پیام نیازمند هم سنگربان سپاهان به شمار می‌رفت که باید از دروازه تیمش مراقبت می‌کرد. در این دیدار بااهمیت دوباره یک ضربه سر فریادرس تیم اصفهانی شد. طلایی پوشان اصفهانی که در فصل جاری حساب ویژه‌ای روی ضربات ایستگاهی بازکرده‌اند بروی ارسال مهرداد محمدی و پرواز کی روش استنلی صاحب موقعیت گل شدند و سیاووش یزدانی هم توپ برگشتی را از چند قدمی وارد دروازه سنگربان کرد که سال‌ها با پیراهن سپاهان به میدان می‌رفت. مهدی امینی که از آکادمی سپاهان به فوتبال ایران معرفی شد روی ضربه کی روش واکنش مناسبی نشان داد اما مدافعان تیمش از دفع توپ برگشتی عاجز ماندند تا یزدانی بدون دردسر تیمش را یک‌بر صفر پیش بیندازد. خودروسازان تهرانی که می‌دانستند شکست در این بازی شرایط آن‌ها را در جدول رده‌بندی خطرناک خواهد کرد همه توان خود را برای جبران گل خورده و حتی زدن گل برتری به کار گرفتند اما حضور دروازه‌بان آماده‌ای چون پیام نیازمند آن‌ها را با دربسته روبرو کرد.

سپاهان شکست‌ناپذیر پیش می‌رود

کسب سه امتیاز بازی با پیکان برای طلایی پوشان اصفهانی از نان شب هم واجب‌تر بود چراکه پرسپولیسی‌ها یک روز پیش‌تر موفق به شکست استقلال خوزستان شده بودند، اتفاق که سرانجام افتاد. با این پیروزی مجموع امتیازهای تیم اصفهانی به عدد 38 رسید و آن‌ها صدر جدول را خیلی زود از شاگردان برانکو پس گرفتند. این پیروزی همچنین مجموع بردهای فصل سپاهان را دورقمی کرد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی مانند پرسپولیس و پدیده تعداد پیروزی‌هایشان به عدد 10 برسد. همچنین خط دفاعی سپاهان با مقاومت تحسین‌برانگیزی برای سومین باز کلین شیت کرد و زردوزشان اصفهانی سومین بازی نیم‌فصل دوم را هم بدون گل خورده پشت سر گذاشتند. تداوم چنین شرایطی می‌تواند سپاهان با قهرمانی در لیگ هجدهم بسیار امیدوار کند. آن‌ها حالا تنها تیم بدون شکست لیگ تا پایان هفته هجدهم محسوب می‌شوند و در حال ثبت رکورد جاودانه‌ای هستند. تیمی که 18 هفته متوالی طعم شکست را نچشیده و به دژی تسخیرناپذیر تبدیل‌شده است. طلایی پوشان اصفهانی در خط حمله هم آماری خیره‌کننده را به ثبت رسانده‌اند. 32 گل زده در 18 بازی میانگین گل 7/1 گل در هر بازی را نشان می‌دهد. میانگین گلی که هرچند هنوز به عدد 2 و بالاتر فاصله دارد اما به نظر می‌رسد برای قهرمانی در لیگ فصل جاری کفایت می‌کند. پس از سپاهان‌ هم خط آتش تراکتورسازی تبریز با 28 گل زده دومین خط حمله پرقدرت لیگ به‌حساب می‌آید. خط حمله جدی‌ترین رقیب سپاهان یعنی پرسپولیس هم با 22 گل زده همراه با استقلال در رده سوم بهترین‌های لیگ قرار دارند. البته اوضاع زرد پوشان اصفهانی در خط دفاعی به‌خوبی خط حمله تیمشان نیست چراکه آن‌ها با 12 گل خورده پس از استقلال، پرسپولیس و پدیده در رده چهارم برترین خطوط دفاعی لیگ جای گرفته‌اند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار