فرصت سوزی آسیایی ذوب‌آهن

تیم فوتبال ذوب‌آهن نخستین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را هم با تساوی پشت سر گذاشت تا شروع ناامیدکننده‌ای در رقابت‌های فصل جاری داشته باشد. ذوبی‌ها که با دشواری از سد دو تیم عربی الکویت و الغرافه عبور کرده و جواز حضور در مرحله گروهی را به دست آورده بودند این بار مقابل الزورا متوقف شدند تا دو امتیاز بسیار حساس خانگی را ازدست‌داده باشند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: تیم فوتبال ذوب‌آهن نخستین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را هم با تساوی پشت سر گذاشت تا شروع ناامیدکننده‌ای در رقابت‌های فصل جاری داشته باشد. ذوبی‌ها که با دشواری از سد دو تیم عربی الکویت و الغرافه عبور کرده و جواز حضور در مرحله گروهی را به دست آورده بودند این بار مقابل الزورا متوقف شدند تا دو امتیاز بسیار حساس خانگی را ازدست‌داده باشند.

ذوبی‌ها تنها یک‌بار دیگر در فولادشهر از حریفان‌ هم‌گروه پذیرایی خواهند کرد که آن‌هم بازی با الوصل امارات خواهد بود. آن‌ها باید با النصر امارات در کربلا و دوبی روبرو شوند و بازی با الزورا هم در عراق برگزار خواهد شد. بدین ترتیب بیش از 75 درصد بازی‌های باقی‌مانده نماینده سبزپوش اصفهانی بیرون از خانه برگزار خواهد شد. ازاین‌رو دیدارهایی که ذوبی‌ها میزبان هستند اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند که فعلا دو امتیاز یکی از این دو دیدار ازدست‌رفته است. شاگردان منصوریان هفته آینده باید در دبی با النصر عربستان روبرو شوند و پس‌ازآن پرونده بازی‌های آسیایی ذوب‌آهن در سال 97 بسته خواهد شد و فروردین‌ماه سال آینده شاهد پیگیری مسابقات خواهیم بود.

الزورا به خواسته‌اش رسید

تیم فوتبال ذوب‌آهن دوشنبه‌شب در حالی مقابل حریف عراقی یعنی الزورا صفر به میدان رفت که ویژگی‌هایی بازی و قدرت دو تیم حکایت از دیداری یک‌طرفه می‌کرد. دیداری که تیم میهمان به هر ترفندی متوسل خواهد شد تا بدون امتیاز از ورزشگاه فولادشهر خارج نشود. حضور دو ملی‌پوش عراقی در ترکیب تیم الزورا، نشان از آن داشت که حریف ذوب‌آهن تیم دست‌وپابسته‌ای نخواهد شد. به‌ویژه آن‌که جلال حسن دروازه‌بان باتجربه تیم ملی عراق که دو دوره گذشته جام ملت‌های آسیا هم وظیفه حراست از آخرین سنگر دفاعی تیم ملی کشورش را هم بر عهده داشت. اتفاقا همین بازیکن هم به چهره شاخص زمین تبدیل شد چراکه با چند واکنش به‌موقع دروازه تیمش را بسته نگه داشت تا سفید پوشان عراقی به آنچه می‌خواستند، برسند. مدافعان تیم الزورا هم با تجمع در یک‌سوم دفاعی خودشان و یک شیوه متراکم دو جناح‌بازی را بسته بودند تا هافبک‌های کنار ذوب‌آهن فضای کافی برای نفوذ و ارسال‌های خطرناک پیدا نکنند. در خط حمله هم‌چشم‌های بازیکنان الزورا به ساق‌های علا عباس مهاجم ملی‌پوش تیمشان دوخته‌شده بود بلکه در ضد حملات بتواند دروازه میزبان را باز کند. بازیکنی که هرچند در این دیدار کمتر صاحب موقعیت گل شد اما در همان معدود فرصت‌هایی هم که به دست آورد تا نزدیکی‌های باز کردن دروازه ذوب‌آهن پیش رفت.

ناکامی ذوبی‌ها مقابل دفاع متراکم

بازی دوشنبه‌شب ذوب‌آهن مقابل الزورا نشان داد شاگردان علیرضا منصوریان در مقابل تیم‌هایی که اتوبوسی دفاع می‌کردند راهکار خاصی برای پیدا نکرده است. سبزپوشان اصفهانی در هر دونیمه بازی با حریف عراقی فشار فراوانی را به خط دفاعی الزورا وارد کردند اما از زدن گل عاجز ماندند. منصوریان تیمش را با آرایش 1-4-1-4 به مصاف تیم هم‌گروه فرستاد. در این ترکیب رشید مظاهری درون دروازه قرارگرفته بود. وحید محمد زاده و محمد نژاد مهدی زوج خط دفاعی میزبان را تشکل می‌دادند. در دو جناح نیز میلاد فخرالدینی و حمید ملکی انجام‌وظیفه می‌کردند. تنها هافبک دفاعی ذوبی‌ها دربازی مقابل الزورا هم حمید بوحمدان بود که جلوی مدافعان تیمش بازی می‌کرد. خط هافبک چهارنفره تیم اصفهانی‌ها با قاسم حدادی فر، علیرضا چراغعلی، رضا حبیب زاده و محمدرضا عباسی باید فرصت گلزنی را برای ارسلان مطهری تک مهاجم تیمشان فراهم می‌کردند. در این ترکیب چراغعلی و ملکی نیروهای جوانی به شمار می‌رفتند که منصوریان به آن‌ها اعتماد کرده بود. در مقابل محمدرضا حسینی، زبیر نیک‌نفس و احسان درخشان مهر بازیکنان باتجربه ذوب‌آهن روی نیمکت نشسته بودند تا در صورت لزوم وارد میدان شوند که در نیمه دوم هر سه به میدان آمدند. با این شرایط قاسم حدادی فر به‌عنوان بازیساز ذوبی‌ها وظیفه پخش کردن توپ و هماهنگی میان خطوط سه‌گانه تیم سبزپوشان اصفهانی را بر عهده داشت. ذوبی‌ها در هر دونیمه مقابل دفاع چندلایه تیم عراقی فرصت خودنمایی چندانی پیدا نمی‌کردند و پایه‌ریزی اغلب حملات آن‌ها شوت‌های از راه دور و یا ضربات سر بود. حضور دروازه‌بان سرپنجه چون جلال حسن کاملا شاگردان منصوریان را عاجز کرده بود. آن‌ها در تک موقعیت‌هایی که به دست می‌آوردند با سد محکمی چون حسن روبرو می‌شدند. اصرار بازیکنان میزبان برای رفتن به کناره‌ها و ارسال مورب هم با جاگیری مناسب مدافعان بلندقامت الزورا عملا ره به‌جایی نمی‌برد. شرایط ویژه بازی موجب شد تا ذوبی‌ها از اجرا تاکتیک‌های متنوع برای باز کردن دروازه الزورا بازبمانند. درنهایت هم تیم میهمان به خواسته‌اش که کسب یک امتیاز از بازی در زمین حریف بود رسید و توانست با یک تساوی شیرین اصفهان را به مقصد عراق ترک کند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار