«یکسان‌سازی» در اصفهان در دستور کار نیست

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان گفت: یکسان‌سازی قبور در گلزار شهدای اصفهان در دستور کار قرار ندارد و فقط به مرمت و بازسازی قبور پرداخته می‌شود، صحبت‌های رهبری در خصوص یکسان‌سازی قبور مد نظر بنیاد شهید اصفهان قرار دارد و در مواردی که احساس شود یکسان‌سازی صورت گرفته آمادگی برای بازگشتن به روال قبل هست تا بتوان از فضای معنوی همانند گذشته استفاده شود، بنیاد شهید بدون هماهنگی و رضایت خانواده‌های شهدا به هیچ گلزاری دست نخواهد زد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان گفت: یکسان‌سازی قبور در گلزار شهدای اصفهان در دستور کار قرار ندارد و فقط به مرمت و بازسازی قبور پرداخته می‌شود، صحبت‌های رهبری در خصوص یکسان‌سازی قبور مد نظر بنیاد شهید اصفهان قرار دارد و در مواردی که احساس شود یکسان‌سازی صورت گرفته آمادگی برای بازگشتن به روال قبل هست تا بتوان از فضای معنوی همانند گذشته استفاده شود، بنیاد شهید بدون هماهنگی و رضایت خانواده‌های شهدا به هیچ گلزاری دست نخواهد زد.

به گزارش فارس، داریوش وکیلی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: دو رسالت عمده خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگری به نیابت و نمایندگی از سایر دستگاه‌ها و ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت برای بنیاد شهید در زمان تاسیس مصوب شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان گفت: اگر فرهنگ ایثار و شهادت توسط بنیاد شهید به جامعه منتقل نشده بود امروز در جامعه خبری از شهدای حریم امنیت و مدافع حرمی که نسل سوم و چهارم انقلاب هستند هم نبود.

وی افزود: از بین 23 هزار و 500 شهید اصفهان 14 هزار وصیت‌نامه به دست بنیاد شهید رسیده؛ کار پژوهشی روی این وصیت‌نامه‌ها حاکی از مسائلی است که اگر هنرمندانه به تصویر کشیده شود امنیت جامعه خدشه‌ای نخواهد دید.

وکیلی در ادامه پیرامون مهمترین موضوعات مطرح شده در وصیت‌نامه شهدا عنوان کرد: اولین توصیه شهدا در وصیت‌نامه‌های خود توصیه به وحدت است که نیاز اصلی امروز جامعه ما است، این وحدت است که علیرغم مشکلات موجود فعلی در زمان تشیع شهدای امنیت می‌بینیم که خون شهید محرک جامعه شده، در مردم غوغایی ایجاد می‌کند و آن‌ها را به میدان می‌کشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان تصریح کرد: توصیه دوم شهدا به تقوا و اخلاق اسلامی و برگرفته از کلام رسول اکرم است که فرمودند من برای مکارم اخلاق برگزیده شدم، سپس به پشتیبانی از ولایت‌فقیه، نماز اول‌وقت، امر به معروف و نهی از منکر، اجرای احکام و تقوای الهی پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه اگر شهدا امروز در بین ما بودند چه می‌گفتند، تأکید کرد: شهدا که تجلی تولی و تبری بودند و در اوج عشق همه داروندارشان را فدای مملکت کردند اگر امروز در بین ما بودند می‌گفتند ما جان خودمان را فدای این مملکت کردیم تا ببینیم شما امروز در برابر استکبار جهانی چه می‌کنید؟

وکیلی اضافه کرد: شهدا از کنار مساجد، روحانیت، کانون‌های فرهنگی، حسینیه‌ها و از نماز جمعه به جبهه رفتند، حضرت امام فرمودند از فانتوم نترسید از خالی شدن مساجد بترسید، شهدا دلبند وحدت بودند که رمز پیروزی دفاع مقدس است؛ اگر امروز شهدا در بین ما بودند تمام تلاش خود را برای رونق بازار مسجد می‌کردند تا معنویت را در جامعه متجلی و جلوه نماز را باشکوه‌تر کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان خاطرنشان کرد: در گلزار شهدای اصفهان یکسان‌سازی قبور در دستور کار قرار ندارد و به مرمت و بازسازی قبور پرداخته می‌شود، اگر قطعه‌ای فرونشست کرده و یا سنگ‌ مزاری شکسته شده باشد تعمیر با بازسازی خواهد شد و صحبت‌های رهبری در خصوص یکسان‌سازی قبور مد نظر بنیاد شهید اصفهان قرار دارد، در مواردی که احساس شود یکسان‌سازی صورت گرفته آمادگی برای بازگشتن به روال قبل هست تا بتوان از فضای معنوی همانند گذشته استفاده شود، بنیاد شهید بدون هماهنگی و رضایت خانواده‌های شهدا به هیچ گلزاری دست نخواهد زد.

وی در خصوص مرمت بازسازی گلزار شهدا افزود: تعداد 975 گلزار شهید در استان وجود دارد و عمده این گلزارهای شهدا در اصفهان وجود دارد و بیش از 8 هزار شهید در گلستان شهدای اصفهان مدفون هستند، عملیات بازسازی و مرمت در مجموعه استان تقریباً رو به اتمام است و شاید حدود 70 گلزار باقی مانده است که در کارگروه ساماندهی گلزار شهدا در استانداری برنامه‌ریزی‌شده تا اواسط سال آینده مرمت و بازسازی همه گلزارهای شهدا تکمیل شود.

وکیلی یادآور شد: در مرکز شهید امام حسین خمینی‌شهر که تعداد 15 جانباز در آن وجود دارد یک مرکز توان‌بخشی است که جانبازان برای کارهای فیزیوتراپی و درمانی از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر به این محل مراجعه می‌کنند و مرکز نگهداری نیست، درخواست آمبولانس برای این مرکز در حال پیگیری است و چون باید از خارج از کشور خریداری شود در این مورد محدودیت‌هایی هست اما تلاش شده تا همواره امکانات بهتری برای جانبازان مرکز فراهم شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان اذعان داشت: موزه دفاع مقدس به اعتبار خاصی نیاز دارد که از سمت تهران باید فراهم شود، بنیاد شهید در خصوص تأمین محتوای کار ورود پیدا کرده تا با محتوایی جوان پسند برای بهره کافی و به عنوان آبروی شهر اصفهان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی درباره زمان تکمیل خیمه گلستان شهدا بیان کرد: انتخاب مکان ساخت خیمه در گلستان شهدا در سال 95 و بعد از 10 سال اتفاق افتاد و کلنگ آن زده شد، به دلیل مسائل اعتباری آن‌طور که باید کار به تعویق افتاد اما با توافق با شهرداری دستور داده شد مبلغ 4 میلیارد مجدداً برای ساخت خیمه در نظر گرفته شود و تلاش می‌شود خیمه آبرومند و ایده آلی ساخته شود.

وکیلی گفت: جانبازان زیر 70 درصد بر اساس روال قانونی که وجود دارد طبق کمیسیون ماده 15 اگر متخصصین علت فوت جانباز را به دلیل ضایعه‌های شیمیایی در زمان دفاع مقدس تشخیص دهند، با توجه به این که مدارک پزشکی همه جانبازان در اختیار بنیاد شهید قرار دارد، شهید محسوب می‌شوند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان تصریح کرد: خبر تعطیلی مرکز توان‌بخشی شهید مطهری اصفهان صحت ندارد ما در تقویت مرکز توان‌بخشی جانبازان از برخی استان‌ها عقب‌تر هم هستیم، بنیاد شهید درصدد تقویت این مرکز و افزایش بودجه است، مطمئناً بودجه سال آینده بنیاد شهید از امسال بهتر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه امروز باید ایثار اجتماعی در جامعه ترویج داده شود، مطرح کرد: امروز ما پدر شهیدی را داریم که علاوه بر اینکه دو فرزند شهید به انقلاب هدیه کرده است، مدرسه‌سازی هم می‌کند، جامعه امروز ما به ترویج ایثار اجتماعی نیاز دارد، در این زمینه هم باید الگوهای تربیتی که شهدا از حضرت عباس، امام حسین و شهدای صحنه کربلا که برای کودک تا میانسال مصداق دارد الگو گرفته شود.

راز ماندگاری ملت‌ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

در ادامه مهدی شاه نوروزی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان اظهار کرد: فرهنگ زیر بنا و زیر ساخت در همه حوزه‌های اجتماعی است و تا فرهنگ اصلاح نشود هیچوقت در حوزه‌های اجتماعی قابل اصلاح نیست، هویت یک ملت به فرهنگ برمی‌گردد و اگر آن را از حوزه‌های اجتماعی مستثنی کنیم چیزی به اسم شناسنامه و تعریف کننده یک ملت نمی‌ماند و تعریف یک ملت با حوزه فرهنگ امکان‌پذیر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان افزود: فرهنگ ایثار و شهادت ریشه در فرهنگ اسلامی و ایرانی دارد و شاخصه برتر فرهنگ ایرانی مجاهدت، تلاش، ایثار و ازخودگذشتگی است. با انقلاب اسلامی این فرهنگ به دلیل بهره‌گیری از فرهنگ اهل‌بیت مانند خورشید تابان شروع به درخشیدن کرد و تابش این انوار توانسته غیر از سرزمین‌های اقلیمی و جغرافیایی چه در منطقه و چه خارج از آن را در بر بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: حفظ نظام جمهوری اسلامی در پرتو فرهنگ ایثار و شهادت است و بقای آن هم بر پایه همین فرهنگ است، اگر به این فرهنگ ایثار و گذشت به عنوان یک راهبرد نگاه شود حتی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هم قابل بررسی است، ایثار و گذشت در همه فرهنگ‌ها و ملت‌ها اعتبار دارد و یکی از شاخصه‌هایی که در عرصه بین‌المللی مطرح است احداث مزار شهدای سرباز گمنام است، اماکنی که مربوط به دوران دفاع از سرزمین است.

شاه نوروزی اذعان داشت: در اکثر کشورها شاید برخی از کشورهای اروپایی پر بازدیدترین نقاط گردشگری موزه‌های دفاع مقدس، موزه‌های جنگ و سربازان گمنام است، وقتی در ورودی شهرهای فرانسه سنگ‌نوشته‌هایی هست که تمام مجاهدینی که در سرزمینشان دفاع کردند، یا در دانشگاه‌های امریکا در سراسر ورودی‌های کشور نام سربازانی که در همه جنگ‌ها حضور داشتند برده می‌شود، وقتی ایستگاه‌های جذاب متروی سین پترزبورگ مزین به تندیس مجاهدین می‌شود نشان می‌دهد که فرهنگ مقاومت و ایثار یک راهبرد در حفظ ملت است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان عنوان کرد: هویت ملت‌ها به شاخصه‌های ارزشی و دفاعی است که فرهنگ ایثار و شهادت در کشور ما ریشه در باورهای ایرانی و اسلامی دارد، تحقیق و پژوهش در حوزه ایثار و شهادت فراوان شده است و اگر رسانه با نگاه کاربردی و اساسی به این حوزه بپردازد مشکلات حوزه ایثارگری گسترده است و بنیاد شهید نهاد هماهنگ‌کننده برای رفع مشکلات است و مهم تر از آن نگاهی است که به مقوله فرهنگ خواهیم داشت و نتایج برجسته این ایثار و گذشت که ایثار اجتماعی است را امروز در جامعه می‌بینیم، اگر امروز خلبان هوانیروز علیرغم احساس خطر برای از دست دادن جان خود در شرایط دشوار برای نجات جان دیگران خود را به خطر می‌اندازد نتیجه انتقال فرهنگی است که می‌گوید باید ایثار کرد تا بمانیم و آن‌ها که فکر می‌کنند با از دست دادن جانشان تمام خواهد شد اشتباه می‌کنند چرا که ایثار و گذشت راز ماندگاری در تاریخ است.

ارسال نظر