میمه نیازمند نیم نگاهی از مسئولین است

بخش میمه یکی از بخش های تابع شهرستان شاهین شهر و میمه در شمال استان اصفهان است، این بخش به عنوان وسیع ترین بخش استان به شمار می رود و مرکز آن شهر میمه است، این بخش دارای سه شهر میمه، وزوان و لای بید و 11 روستا به نام های زیاد آباد، ازان، خسرو آباد ، ونداده ، حسن رباط، لوشاب، موته، قاسم آباد، رباط آقاکمال ، مراوند و چغاده است.

سَویا رضایی/ بخش میمه یکی از بخش های تابع شهرستان شاهین شهر و میمه در شمال استان اصفهان است، این بخش به عنوان وسیع ترین بخش استان به شمار می رود و مرکز آن شهر میمه است، این بخش دارای سه شهر میمه، وزوان و لای بید و 11 روستا به نام های زیاد آباد، ازان، خسرو آباد ، ونداده ، حسن رباط، لوشاب، موته، قاسم آباد، رباط آقاکمال ، مراوند و چغاده است.

چندی پیش اخباری از این شهر مبنی بر ثبت جهانی 2 قنات میمه تیتر خبرهای روزنامه ها و خبرگزاری ها شده بود. به مراتب برخی نگاه های مسئولین به این بخش بیش از پیش شد، اما با مروری بر تاریخ قدمت این شهر سوالی پیش می آید که چرا تاکنون شاهد اتفاقاتی خاص در این بخش و شهر نبوده ایم؟

در سال 1316 میمه دارای بخشداری شده و در سال 1326 درست در 72 سال پیش دارای شهرداری و جز 7 شهر اول استان به شمار می آید. در گفت و گویی کوتاه با یکی از اعضای شورای اسلامی شهر میمه که سابقه 10 ساله حضور در شورای اسلامی شهر را دارد به برخی ظرفیت های این بخش پرداختیم.

احمدرضا بیکی حسن با بیان اینکه این منطقه در سال های دور بالغ بر 50 هزار نفر جمعیت داشته است اما در حال حاضر به خاطر شرایط نامطلوب مسکن و اشتغال جمعیت به کمتر از 26 هزار نفر رسیده است گفت: بدلیل عدم رسیدگی مسئولین و سهل انگاری در برنامه ریزی، مردم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، از بهداشت و درمان گرفته تا اشتغال در حالیکه این منطقه ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی برای زندگی و اشتغال دارد که از آن جمله می توان به وجود 150 معدن آماده به بهره برداری اشاره کرد.

وی ادامه داد: معدن طلای موته، بزرگترین حیات وحش کشور با 20 هزار آهو، قرار گیری در مسیر ترانزیت و همچنین 2 قنات ثبت جهانی شده تنها بخشی از ظرفیت های این منطقه می باشند.

بیکی حسن بیان داشت: اگر این بخش به شهرستان تبدیل شود می توان از امکاناتی که دارد به نحو احسن استفاده کرد و امیدواریم وعده مسئولین در شهرستان شدن این بخش بزودی محقق شود، این بخش با توجه به بعد مسافتی که با شاهین شهر دارد نمی تواند در بحث تراز اداری با آن شهر کار کند، درحالیکه ساختار اداری کاملی دارد و دارای نزدیک به 600 هزار مترمکعب عرصه اداری می باشد و اگر شهرستان شدن این بخش تحقق یابد هزینه مالی برای دولت ایجاد نمی شود.

وی به برخی از مشکلات موجود در شهر میمه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه 4 هزار کیلومتر مساحت داریم اما 100 پلاک مسکونی برای خانه سازی جوانان نداریم زیرا زمین های این منطقه در اختیار سازمان های راه و شهر سازی و یا محیط زیست می باشند، در حال حاضر یک پلاک زمین مسکونی در میمه قیمت بالاتری نسبت به پلاک های زمین شاهین شهر دارد و لازم است مسئولین ارشد استان در این راه کارگشای ما باشند.

این عضو شورا ادامه داد: منطقه میمه جزء مناطق تأیید شده استان در بازسازی بافت قدیمی است در حالیکه ما برای آغاز این کار و زیرساخت های طرح، نیازمند زمین بلاعوض هستیم اما با مشکلات موجود اجرای طرح برای ما امکان پذیر نیست.

بیکی حسن با اشاره به ظرفیت های موجود بخش میمه گفت: در حال حاضر کشت زعفران و گل محمدی را داریم که هر کدام به ترتیب در 60 هکتار و 130 هکتار برداشت می شوند، اخیرا پسته کاری نیز در میمه شروع شده است و به طور کلی در این رابطه نیازمند صنایع تبدیلی در منطقه هستیم که محصولات تولیدی را به نحو مطلوبی برای عرضه در بازار بسته بندی کنند.

وی اضافه کرد: این بخش دارای 2 قنات ثبت جهانی می باشد که در حال دنبال کردن احداث منطقه گردشگری در آنجا هستیم و امیدواریم محقق شود، جوشقان و کامو در فاصله 15 کیلومتری شهر میمه دارای بافت قدیمی، آب و هوایی مطلوب و همچنین پرورش گل محمدی است که با سرمایه گذاری مناسب می تواند یکی از قطب های گردشگری منطقه شود.

این عضو شورا ادامه داد: از دیگر مکان های دیدنی این منطقه تخت محمد جعفر یا تخت سرخ اشاره کرد که یکی از آثار تاريخي پر رمز و راز منطقه ميمه با آثار حفاري و کنده کاري می باشد، امامزاده صالحه خاتون نیز مرکز معنوی گردشگری این منطقه به شمار می آید، در این منطقه 3 جشنواره قنات و فرش در میمه، زعفران در روستای ازان و انگور در روستای حسن رباط در طول سال برگزار می شود که میزبان هموطنان عزیزمان از سراسر کشور هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار