بیشترین ماهی های زینتی کشور در استان اصفهان تولید می شود

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه این استان رتبه اول تولید ماهی‌های زینتی کشور را دارد، گفت: سالانه حدود ۲۴۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور تولید می‌شود که حدود ۶۵ در صد آن متعلق به استان اصفهان است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه این استان رتبه اول تولید ماهی‌های زینتی کشور را دارد، گفت: سالانه حدود ۲۴۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور تولید می‌شود که حدود ۶۵ در صد آن متعلق به استان اصفهان است.
مجتبی فوقی مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگوی با باشگاه خبرنگاران جوان،بابیان اینکه قدمت تولید ماهیان زینتی در استان به بیش از نیم قرن گذشته باز می‌گردد، گفت:: عوامل گرایش به تولید ماهی‌های زینتی دراستان افزایش استقبال مردم، نیاز کم به آب، فرهنگ آکوریوم داری درخانه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها ایجادآرامش روانی و اشتغال زایی را به همراه دارد. وی افزود: آغاز تولید ماهی‌های قرمزاز شهرستان‌های کاشان، اصفهان و نجف آباد بوده که به نوعی سنگ بنای تولید ماهی‌های زینتی به شکل کاملا سنتی است و در حوض‌های خانگی و حوض‌های باغ‌ها تولید می‌شد. مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه بیان کرد: رفته رفته این کار توسعه پیدا کرد و در ۱۰ سال گذشته تاکنون اصفهان از نظر تولید ماهی زینتی در کشور رتبه اول را دارد. به گفته مجتبی فوقی، سالانه حدود ۲۴۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور تولید می‌شودکه از این تعداد حدود ۶۵
در صد متعلق به استان اصفهان است و استان‌های گیلان و تهران هر یک با حدود تولید ۳۲ میلیون قطعه رتبه بعدی را به خود اختصاص داده اند. وی با بیان اینکه بیش از ۷۸۰ واحد گونه ماهی زینتی در سطح استان تولید می‌شود، اظهار کرد: بیشترین میزان تولید مربوط به شهرستان کاشان با ۵۵۰ واحد ونزدیک ۴۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در آن تولید شده است. مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: شهرستان نجف آباد با ۶۵ واحد فعال و حدود ۹ میلیون قطعه رتبه دوم و در رتبه بعدی اصفهان با ۷۵ واحد فعال و مجموعا حدود ۷ و نیم میلیون قطعه بیشترین تولید ماهی را به خود اختصاص داده اند. فوقی در ادامه گفت:: شهرستان‌های دیگر استان مانند نطنز، آران و بیدگل، خمینی شهر، شاهین شهر و لنجان با مجموع ۹۰ واحد فعال ۹ میلیون قطعه ماهی زینتی تولید می‌شود، اما بخش عمده این تولید در شهرستان کاشان، نجف آباد و اصفهان است. وی با بیان اینکه یک هزار و ۸۵۴ واحد آبزی پروری شامل واحد گرمابی، سردآبی، خاویار، زینتی و تولیدی بچه ماهی دراستان اصفهان با حدود ۴۲۰۰ نفر نیروی کار در استان فعالیت می‌کنند، افزود: اشتغال مستقیم شامل افرادی می‌شودکه مستقیما در واحد‌ها و استخر‌ها مبادرت به تولید اینگونه ماهی‌ها می‌کنند واشتغال غیر مستقیم افرادی را شامل می‌شودکه غذای ماهی‌ها را تامین می‌کنند و در ارتباط با تولید و تجهیزات مربوط به تولید ماهی‌های زینتی فعالیت دارند. مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: این استان همچنین از نظر تولید ماهیان گرمابی با ۷۶۰ واحد با تولید ۱۸۰۰ تن در استخر‌های ذخیره کشاورزی رتبه اول کشوری و تولید ماهیان سردآبی با ۳۸۰ واحد و تولید ۶۷۰۰ تن‌رتبه ۱۰ کشوری را به خود اختصاص داده که با توجه به محدودیت‌های آبی دراستان رتبه مطلوب و با ارزشی است. فوقی گفت: واحد‌هایی در زمینه مشاغل خانگی با تولید ۱۰ میلیون قطعه ماهی در سال مشغول به کار هستندکه معمولا این افراد فعالیت خود را در پارکینگ‌ها، زیر زمین‌ها و انبار‌های خانه انجام می‌دهند. وی همچنین به بحث‌های پیرامون ماهی قرمز در سفره هفت سین اشاره و تاکید کرد: قرار دادن ماهی‌های قرمز در سفره هفت سین جزو سنت‌های قدیمی و باستانی است. مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درپایان گفت:: آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس، ترکیه، عراق و حداقل ۱۵ استان از کشور مقصد عمده صادرات ماهی‌های زینتی استان اصفهان است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار