سقوط بد هنگام سپاهان

سیر نزولی سپاهان در هفته‌های پایانی لیگ هجدهم روند سریع‌تری به خود می‌گیرد. طلایی پوشان اصفهانی پس از کسب تساوی ملال‌آور مقابل نساجی، در نقش‌جهان مغلوب استقلال شدند تا حسابی از کورس مدعیان قهرمانی جدا شوند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: البته سپاهان نیم‌فصل دوم لیگ برتر هیچ نشانی از آن تیم بی‌رحم نیم‌فصل نخست ندارد. تیمی که نیمه اول لیگ را بدون شکست پایان داد و برای دیگر مدعیان خط‌ونشان کشید؛ اما همان تیم در نیم‌فصل دوم به حریفی بی‌آزار تبدیل‌شده است. حریفی که زود کم می‌آورد و توان ایستادگی مقابل مدعیان قهرمانی را ندارد. شاگردان امیر قلعه‌نویی تاکنون مقابل دو مدعی دیگر قهرمانی یعنی تراکتورسازی و استقلال تهران زانوزده‌اند و دوبازی حساس آن‌ها برابر پرسپولیس و پدیده باقی‌مانده است. این در حالی است نیم‌فصل دوم، نیمه سرنوشت‌ساز لیگ محسوب می‌شود و تیمی جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد که در این نیمه کیسه امتیازی‌اش را بیشتر پر کند. زردپوشان اصفهانی در 11 دیدار نیم‌فصل دوم 17 امتیاز به دست آورده‌اند و 13 امتیاز را هم ازدست‌داده‌اند. چهار پیروزی و پنج تساوی و دوشکست در کارنامه سپاهان به ثبت رسیده است. همین آمار خود گویای دلیل سقوط تیم زردپوش اصفهانی در جدول رده‌بندی است. آن‌ها در نیم‌فصل نخست با میانگین امتیازی 2، عنوان قهرمانی نیم‌فصل را تصاحب کردند اما در 11 هفته نیم‌فصل دوم این عدد با نیم امتیاز کاهش به 5/1 رسیده است. همین افت فاحش عاملی شده تا دیگر رقیبان و بویژه پرسپولیس از شکاف ایجادشده نهایت استفاده را برده و در صدر جدول یکه‌تازی کنند. در این میان دیگر مدعیان قهرمانی همچون تراکتورسازی و استقلال هم نه‌تنها فاصله خودشان با سپاهان را هفته‌به‌هفته کاهش دادند بلکه از خواب بدهنگام زردپوشان اصفهانی نهایت بهره را بردند و خودشان را پیش انداختند.

افت عجیب آمار گلزنی سپاهان

افت سپاهانی‌ها در نیم‌فصل دوم بی‌ارتباط با خاموشی عجیب خط آتش تیم اصفهانی نیست. خط حمله‌ای که در نیم‌فصل نخست 28 بار دروازه دیگر تیم‌های لیگ برتری را گشود و با اختلاف معناداری عنوان بهترین خط حمله لیگ را به خود اختصاص داد. حالا باگذشت 11 هفته از نیم‌فصل دوم همان خط آتش مهارنشدنی کارایی‌اش را ازدست‌داده و تنها 10 بار موفق عمل کرده است. آمار نیز حکایت از آن دارد میانگین گلزنی تیم اصفهانی در نیم‌فصل نخست 8/1 بوده اما با نزولی وحشتناک به عدد 3/1 تنزل پپدا کرده است. این خاموشی عجیب خود عاملی مهمی شده تا طلایی پوشان اصفهانی بازی‌های مهمی همچون دیدار مقابل تراکتورسازی و استقلال را واگذار کنند و در دیدارهای دیگری همچون نبرد با نفت آبادان و نساجی موفق به گلزنی نشوند و یا در بازی با استقلال خوزستان، ذوب‌آهن و فولاد بیش از یک‌بار موفق عمل نکنند. البته این شرایط بی‌ارتباط با افت آمار گلزنی استنلی کی روش بهترین گلزن سپاهان نیست. بازیکنی که در نیم‌فصل نخست 9 بار برای تیمش گلزنی کرد اما در 11 بازی نیم‌فصل دوم سه بار توانسته دروازه حریفان را باز کند.

خریدهای بی‌ثمر نیم‌فصل

در نقل و انتقالات نیم‌فصل پنج بازیکن پیراهن سپاهان را بر تن کردند که همه با نظر مستقیم امیر قلعه‌نویی جذب شدند. محسن مسلمان، محمدابراهیمی، علی قربانی، محمد مسلمی پور و محمدرضا مهدی زاده بازیکنانی بودند که در نیم‌فصل به تیم زردپوش اصفهانی پیوستند بلکه در نیمه دوم لیگ که به نیمه سرنوشت‌ساز هم مشهور است، عصای دست امیر قلعه‌نویی شوند اما تاکنون که 11 هفته از رقابت‌های نیم‌فصل دوم سپری‌شده است این پنج بازیکن کاری از پیش نبرده‌اند. به‌طور مثال محسن مسلمان که در لیگ فصل گذشته عنوان بهترین پاسور لیگ را به خودش اختصاص داد دقایق کوتاهی فرصت خودنمایی پیداکرده است و تنها نام بزرگی با خود یدک می‌کشد. محمدابراهیمی هم شرایطی بهتر از مسلمان ندارد و تاکنون حتی یک دقیقه هم به بازی گرفته نشده است. بازیکن ریزنقشی که چند فصل ستاره تیم تراکتورسازی بود و انتظار می‌رفت با حضور او در کنار مهدی کیانی خط میانی تیم سپاهان استحکام بیشتری پیدا کند. علی قربانی هم که دو فصل پیش ستاره آبی‌ها در خط حمله به شمار می‌رفت هرچند شروع مناسبی با سپاهان داشت اما هفته‌به‌هفته تحلیل رفت و تاکنون تنها یک‌بار آن‌هم مقابل سپیدرود رشت موفق به گلزنی شده است. محمدرضا مهدی زاده و محمد مسلمی پور هم که به‌عنوان مدافعان جایگزین بازیکنان اصلی به سپاهان پیوستند کمتر فرصت بازی پیداکرده‌اند تا جایی که حتی به مسلمی پور فرصت یک دقیقه بازی هم نرسیده است. بر این اساس قلعه‌نویی با تکیه‌بر همان بازیکنانی که در ابتدای فصل به خدمت گرفت کارش را ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد اندیشه‌های تاکتیکی پرافتخارترین مربی لیگ در هفته‌های سرنوشت‌ساز لیگ دیگر کارایی لازم را ندارد چراکه حریفان برای مقابله با چنین ترفندهایی همچون ارسال‌های هدفمند برای سر زنی کی روش کاملا مجهز شده‌اند و بازی زمینی هم به دلیل نداشتن ابزار لازم، برای سپاهانی‌ها جوابگو نیست.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار