فعالیت نخستین کمپ پسران فراری در اصفهان

مسئله آسیب‌های اجتماعی به دلیل ابعاد گسترده‌ای که دارد تمام اقشار جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما در هر حالتی وقتی مسئله مخاطره ایجاد کند معمولا ابتدا گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر درگیر آن خواهند شد ازجمله کودکان و نوجوانان. غفلت نسبت به موضوع مهم آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در مدارس علاوه بر نظام آموزشی، بنیان و ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را نیز با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

خودکشی و خروج پسران از منزل به مأموریت‌های اورژانس اجتماعی در استان اصفهان افزوده‌شده و چنین مأموریت‌هایی توسط این مرکز انجام می‌شود. بر اساس اعلام شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان، اکنون در این استان صد هزار معتاد وجود دارد که 10 درصد از آنها را زنان تشکیل می‌دهند. نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان کمتر از میانگین کشور و بیشتر از نرخ رشد جمعیت است. 54 درصد جرائم زندانیان استان نیز مرتبط با مواد مخدر است.
این امر موضوع سخنان روز گذشته مدیرکل بهزیستی استان اصفهان و معاون او بود که هرکدام به‌نوعی از اهمیت آگاهی در حوزه مسائل مربوط به گروه‌های حساس در خانواده پرداختند. بارها گفته‌شده که مردم می‌توانند خشونت‌های خانگی بویژه کودک‌آزاری، همسر آزاری و خودکشی را با کارشناسان سامانه 123 در میان بگذارند. هم‌اکنون افزون بر 350 مرکز اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد و مدیرکل بهزیستی استان اصفهان معتقد است آگاهی و دانش مردم نسبت به اورژانس اجتماعی و بهره‌گیری از خدمات مشاوره افزایش‌یافته است.
مرضیه فرشاد دراین‌باره به ایرنا گفت: در سال گذشته 25 هزار نفر از خدمات اورژانس اجتماعی استان بهره برده‌اند که در مقایسه با سال 96، هزار نفر رشد داشت و این افزایش شمار مراجعه‌کنندگان به این مرکز خدماتی علاوه بر افزایش آسیب‌های اجتماعی رشد آگاهی و فرهنگ عمومی برای بهره‌گیری مشاوره و خدمات روان‌شناختی را حکایت می‌کند. به‌منظور رسیدگی به مأموریت‌های اجتماعی و پیشگیری خودروهای اورژانس اجتماعی شهر اصفهان به هشت واحد افزایش می‌یابد و تعداد این واحدهای خدماتی به بیش از 24 خودرو مرکز می‌رسد. مدیرکل بهزیستی اصفهان ادامه داد: برخی از اتفاقات اجتماعی به‌صورت هم‌زمان رخ می‌دهد که باید تعداد تیم و خودروهای اورژانس اجتماعی به‌منظور پیشگیری و مداخله افزایش‌یافته تا از آسیب و خسارت‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری شود. او به سیاست‌های سازمان بهزیستی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره و اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی، اجرای طرح‌های فرهنگی، تشکیل تیم‌های اجتماع‌محور و هم‌افزایی بین بخشی در حوزه‌های مختلف و برای همه گروه‌های سنی اجرا می‌شود. او ارائه خدمات مشاوره در مراکز تخصصی را در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از دیگر خدمات این حوزه بیان کرد و گفت: 240 مرکز مشاوره در استان فعالیت دارند که بیش از 77 هزار نفر سال گذشته از خدمات این مراکز استفاده کرده‌اند. فرشاد با اشاره به تنوع آسیب‌های اجتماعی و روند روبه رشد آنها یادآور شد: کاهش پیامدهای شوم اجتماعی به هم‌افزایی و دغدغه‌مندی اجتماعی نیازمند است و مردم برای رفع مشکلات باید برنامه‌ریزی و اقدام اساسی انجام دهند. باید محیط خانواده برای همه اعضا امن و آرام باشد تا اینکه شاهد خشونت، فرار از منزل و مشکلات اجتماعی نباشیم و تشکل‌های مردم‌نهاد برای این جلوگیری از این آسیب‌ها همکاری کنند. او با اشاره به فرار فرزندان پسر و یا طرد آنها از جمع خانواده‌ها، گفت: امسال برای نگهداری این دسته از پسرها مرکز اقامتی ویژه در استان اصفهان راه‌اندازی شده که تا سال گذشته چنین محیطی وجود نداشت. کمپ جدید ترک اعتیاد ویژه زنان و سه کمپ ترک اعتیاد برای افراد زیر 25 سال در اصفهان در حال راه‌اندازی است که توسعه این مراکز به دلیل افزایش شمار جمعیت آسیب دیدگان هر حوزه است.
کمتر از ۱۰ درصد کودکان اصفهان به مهدکودک می‌روند
در ادامه معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان از وضعیت نگران‌کننده کودکان سخن گفت و با اشاره به آمار کودکان سپرده‌شده به مهدهای استان به ایمنا گفت: در سراسر استان حدود ۵۰۰ هزار کودک زیر شش سال داریم اما آمار پذیرش‌شده در مهدهای کودک تنها ۳۶ هزار نفر است که این رقم حتی ۱۰ درصد کودکان هم نیست درحالی‌که مهدهای کودک از جنبه نگهداری صرف خارج‌شده و تأثیرات بیشتری بر رشد اجتماعی کودکان دارند. مجتبی ناجی با بیان اینکه در حال حاضر در استان اصفهان ۸۰۰ مهدکودک فعالیت دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۳۵۰ مهدکودک در شهرستان اصفهان و مابقی در سایر شهرستان‌های استان فعال است. او با اشاره به اینکه پذیرش این مهدهای کودک‌ از زمان شیرخوارگی تا سن شش‌سالگی است، افزود: مجموع کودکان پذیرش‌شده در مهدهای کودک‌ بهزیستی استان اصفهان در سال گذشته ۳۶ هزار نفر بوده است. معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در مورد انواع مهدهای‌ کودک‌ گفت: مهدهای شهری یا مهدهای روستایی که به آنها روستامهدگفته می‌شود همچنین آدینه مهدها زیر نظر بهزیستی فعالیت دارند، آدینه مهدها در روزهای جمعه در ۴۹ نقطه استان برای نگهداری کودکان در زمان برپایی نماز جمعه برپا می‌شود. او با بیان اینکه هزینه‌های آدینه مهدها از طریق دولت تأمین می‌شود اما سایر مهدهای کودک از طریق اشخاص حقیقی یا حقوقی داوطلب در این زمینه تأمین می‌شود، افزود: همچنین دولت در روستاها برای راه‌اندازی مهدهای کودک مبلغی برای هزینه تجهیز اختصاص می‌دهد، همچنین بعد از راه‌اندازی کمک‌هزینه‌ای برای تأمین یک وعده‌غذای گرم به روستا مهدها تخصیص می‌یابد.
ناجی در مورد آمار کودکان زیر سن شش سال اظهار کرد: در سراسر استان حدود ۵۰۰ هزار کودک زیر شش سال داریم، اما آمار پذیرش‌شده در مهدهای کودک تنها ۳۶ هزار نفر است که این رقم حتی ۱۰ درصد کودکان هم نیست درحالی‌که مهدهای کودک از جنبه نگهداری صرف خارج‌شده و تأثیرات بیشتری بر رشد اجتماعی کودکان دارند. او با اشاره به اینکه کودکانی که به مهدکودک می‌رود، توانایی‌های بیشتری دارند، تصریح کرد: در تحقیقی که در سال گذشته توسط دانشگاه اصفهان انجام شد نتایج حکایت از این دارد که انواع رشد اعم از رشد ذهنی، اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکانی که به مهدهای کودک می‌روند نسبت به دیگر کودکان بالاتر است و حتی مهدهای کودک بهزیستی عملکرد بهتری نسبت به دیگر مهدهای کودک داشته‌اند اما تنها جنبه منفی که این پژوهش مشخص کرد کم‌تحرکی مهم‌ترین موضوع کودکان است که به نظر می‌رسد این موضوع در همه کودکان وجود دارد. معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه سال گذشته از ناحیه آموزش‌وپرورش مطرح شد که مهدهای کودک زیرپوشش بهزیستی تا سن چهارسالگی را پذیرش کنند و کودکان پنج و شش سال در مهدهای آموزش‌وپرورش پذیرش شوند که در این موضوع اختلاف ‌نظراتی بود چون در برخی از روستاها تعداد این کودکان چندان بالا نبود و امکان برای راه‌اندازی دو مهدکودک نبود بنابراین همه این دودسته از کودکان در یک مهد پذیرش شدند. او با بیان اینکه بیشترین تقاضای رفتن به مهدهای کودک در سنین پنج و شش‌سالگی است، افزود: اگر بخواهیم مهدهای کودک را به پذیرش زیر این سن مجبور کنیم قطعا همه مهدهای کودک به سمت ورشکستگی خواهند رفت که نتیجه این تفاهم بود که مهدهای کودک تا سن شش سال را پذیرش کنند که این امر دستور جدید هنوز به استان‌ها ابلاغ نشده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار