تولیدکنندگان صنایع نساجی درآمد مطلوبی ندارند

رئیس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی اصفهان گفت: تولیدکنندگان صنایع نساجی درآمد مطلوبی ندارند و منفعت آن‌ها از فروش تولیدات کمتر از ۱۰ درصد است به‌طوری‌که تنها برای اخراج نکردن کارگرهایشان به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

ابراهیم شیشه‌گر در گفت‌وگو با ایمنا با تکذیب ادعای برخی بانک‌ها مبنی بر ارائه تسهیلات به کارگاه‌های نساجی اظهار کرد: ارائه تسهیلات بانکی با کارمزدهای کم به صاحبان کارگاه‌های نساجی صحت ندارد و آن‌ها در اخذ تسهیلات بانکی با سایر مردم و مشتریان بانک شرایط یکسانی دارند.

او افزود: قرار بود تا بودجه‌ای برای ارائه تسهیلات بانکی و اعطای وام به کارگاه‌های نساجی در نظر گرفته شود اما این بودجه مورد استفاده قرار نگرفت و مسئولان مدعی شدند که ارائه تسهیلات بانکی به کارگاه نساجی غیرممکن است. وعده‌هایی نیز از سوی مسئولان وجود داشت که سود تسهیلات بانکی برای کارگاه‌های نساجی ۱۲ درصد شود اما این وعده‌ها نیز اجرایی نشدند و کارگاه نساجی می‌توانند از وام‌هایی با ۱۸ درصد کارمزد که عمومی است استفاده کنند.

رئیس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی اصفهان با اشاره به رکود در صنعت نساجی کشور خاطرنشان کرد: از واردات محصولات کارگاه‌های نساجی جلوگیری شده است اما مواد اولیه تولید محصولات نساجی از خارج کشور وارد ایران می‌شود و مواد اولیه‌ای که در داخل کشور تولید می‌شود پاسخگوی نیازهای کارگاه‌های نساجی و کارخانجات نیست.

شیشه‌گر ادامه داد: دولت ارزی با نرخ هشت تا ۹ هزار تومان در اختیار واردکنندگان مواد اولیه نساجی کشور قرار داده است و همین باعث شد تا قیمت محصولات صنایع نساجی افزایش چشمگیر داشته باشد و تقریبا قیمت تولیدات سه برابر شده است.

او اضافه کرد: در بسیاری موارد تعدادی از کارگاه‌ها و کارخانجات صنعت نساجی ورشکست شده و به‌اجبار کارگرها را اخراج کرده‌اند. بزرگ‌ترین مشکل در صنایع نساجی نوسانات ارزی است و باعث می‌شود تا رغبت و انگیزه تولیدکننده نسبت به تولید کاهش یابد. نوسانات ارزی موجب شده است که سرمایه تولیدکنندگان یک‌سوم سرمایه آنها در سال قبل باشد.

رئیس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی یادآور شد: زمانی صنعت نساجی ایران پس از نفت دومین صنعت پرقدرت کشور بود اما اکنون کارخانه‌ها یکی پس از دیگری در معرض تعطیل شدن قرار دارند و با توجه به این‌که بیشترین میزان اشتغال‌زایی در ایران مربوط به این صنعت است وضعیت نیروی انسانی این صنعت در معرض خطر قرار دارد.

شیشه‌گر افزود: در شرایطی که از ورود اجناس خارجی به کشور جلوگیری شده است مردم مجبور هستند تا از محصولات داخلی استفاده کنند. بی‌شک کیفیت محصولات ایرانی قابل‌رقابت با محصولات خارجی است و در مواردی تولیدات نساجی ایران صادر نیز می‌شود.

او گفت: همه کارگاه‌هایی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند بیمه هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار