برنده نباش

برنده باش مسابقه تلویزیونی پرطرفداری که این روزها حواشی بسیاری پیداکرده و شیوه برگزاری آن نیز انتقادات بسیاری را برانگیخته است. برنامه‌ای که در رواج فرهنگ بد و نادرست «میل به یک‌شبه پولدار شدن» در جامعه تأثیر گذاشته است. این که منتظر بنشینید تا یک روز پول‌های قلمبه و بادآورده‌ای برنده شوید و لازم نباشد برای یک‌دهم آن یک سال تمام و هر روز سر کار بروید.

برنده نباش

برنده باش مسابقه تلویزیونی پرطرفداری که این روزها حواشی بسیاری پیداکرده و شیوه برگزاری آن نیز انتقادات بسیاری را برانگیخته است. برنامه‌ای که در رواج فرهنگ بد و نادرست «میل به یک‌شبه پولدار شدن» در جامعه تأثیر گذاشته است. این که منتظر بنشینید تا یک روز پول‌های قلمبه و بادآورده‌ای برنده شوید و لازم نباشد برای یک‌دهم آن یک سال تمام و هر روز سر کار بروید.

به گزارش جماران، چنین سوژه جذابی همواره در تمام دنیا جواب داده اما جیب مردم را خالی کرده. متأسفانه در ایران هم ماجرا به همین منوال پیش می‌رود، آن‌هم از سوی رسانه انحصاری که داعیه ملی بودن را دارد اما آیا واقعا در حکومت اسلامی، فعلی که شباهت بسیار زیادی به قمار دارد (حتی برخی مراجع ازجمله آیت‌الله مکارم شیرازی آن را مصداق قمار دانسته‌اند) و در حال خالی کردن جیب مردم است هم باید اجرا شود؟!

پشت پرده «برنده باش» چیست؟

برنامه‌ای که گلزار آن را اجرا می‌کند و داعیه افزایش اطلاعات عمومی جامعه را فقط شعار می‌دهد، پشت پرده عجیبی دارد. برنده باش یک اپلیکیشن موبایل را تبلیغ می‌کند که مردم با استفاده از آن و پاسخ دادن به سؤال‌هایش، می‌توانند درنهایت به مسابقه تلویزیونی راه پیدا کنند. این چیزی است که گلزار و گردانندگان این مسابقه می‌گویند اما ماجرا در عمل چیز دیگری است!

حضور در این برنامه به این سادگی‌ها که به نظر می‌رسد نیست. شما زمانی که وارد این برنامه می‌شوید متوجه می‌شوید هزاران نفر بالاتر از شما حضور دارند و باید همه را کنار بزنید. سؤال‌های رایگانتان هم که تمام می‌شود، تازه نوبت درآمد گردانندگان این قمار شیک سر می‌رسد. قماری که جایزه‌های ناچیز اعطایی‌اش حتی با در نظر گرفتن هزینه‌های ساخت و پخش برنامه تلویزیونی، به‌هیچ‌وجه قابل قیاس با درآمد هنگفتی که از جیب مردم به دست می‌آورد، نیست. نشانه‌اش، پول‌هایی که هزاران شرکت‌کننده دیگر داده‌اند اما نتوانسته‌اند در صندلی مقابل محمدرضا گلزار قرار بگیرد!

رسیدن به صندلی مقابل گلزار چقدر خرج دارد؟

بررسی شرایط رسیدن نفرات نخستین به حضور در برنامه برنده باش، نشان می‌دهد که شما باید بین ۳ الی ۴ میلیون امتیاز بگیرید. امتیازاتی که با دادن جواب درست به سؤالات به دست می‌آید. ما به‌طور میانگین امتیاز ۳ و نیم میلیون را در نظر می‌گیریم. پاسخ درست هم به سؤالات اپلیکیشن این برنامه ۱۰۰ امتیاز دارد که برای رسیدن به رقم ۳.۵ میلیون، باید ۳۵۰۰۰ هزار سؤال را درست پاسخ بدهید!

هر سؤال در این برنامه ۳۰ ثانیه زمان لازم دارد که با یک‌ضرب و تقسیم ساده زمان پاسخ دادن به آن‌ها (درصورتی‌که تمام پاسخ‌ها مثبت باشد) بیش از ۲۳۸ ساعت خواهد شد! و این یعنی زمانی بیش از یک هفته مداوم! یعنی اگر یک نفر یک هفته تمام و به‌صورت ۲۴ ساعته هم‌روی این برنامه زمان بگذارد و ازقضا همه سؤالات را هم به‌طور صحیح پاسخ دهد، نمی‌تواند به این عدد برسد؛ پس یک جای کار به‌وضوح لنگ می‌زند!

حالا از ماجرای زمان عبور کرده و می‌رسیم به ماجرای هزینه. شما برای پاسخ دادن به این ۳۵۰۰۰ سؤال، باید آن‌ها را بخرید. سؤال‌هایی که بسته به تعداد خرید، قیمت آن متفاوت و بین ۴۰ الی ۸۰ تومان خواهد بود. به‌طور مثال با خرید بسته ۲۵۰۰ تومانی تعداد ۳۰ سؤال به شما تعلق می‌گیرد. طبق این تعرفه، قیمت هر سؤال حدود ۸۰ تومان است. همچنین شما می‌توانید با بسته ۵ هزارتومانی تعداد ۸۰ سؤال، ۱۰ هزارتومانی ۲۰۰ سؤال و ۲۰ هزارتومانی ۵۰۰ سؤال بخرید. (در صورت خرید بسته‌های گران‌تر، تعداد سؤالات موجود در آن کمی بیشتر می‌شود. اتفاقی که باعث می‌شود تا کاربران ترغیب شوند مبلغ بیشتری داده تا از این تخفیف ظاهری بهره‌مند شوند و مثلا با خرید گران‌ترین بسته، قیمت هر سؤال برایشان ۴۰ تومان بیافتد.)

به‌این‌ترتیب ۳۵۰۰۰ هزار سؤال با شرط عجیب پاسخ دادن به همه آن‌ها، باقیمت حداقلی آن یعنی ۴۰ تومان، درمجموع یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برایتان آب می‌خورد.

البته این ناممکن‌ترین حالت است که هرکدام فقط ۳۵۰۰۰ سؤال بخرند و عینا به ۳۵۰۰۰ سؤال هم پاسخ درست بدهند! بنابراین به رقم فوق هزینه شرکت‌کنندگان در ازای پاسخ‌های اشتباهی که به سؤالات اپلیکیشن داده‌اند و مجبور شدند دوباره سؤال بخرند هم اضافه کنید. به همین خاطر هم برخی از شرکت‌کنندگانی که به مسابقه تلویزیونی راه پیداکرده‌اند، رقم هزینه کرد خود را رقمی بالغ‌بر ۳ الی ۴ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

از دست رفتن تمام هزینه‌ها در پایان هفته

در این مسابقه هر چه امتیاز کسب کنید اما در پایان هفته حساب شما صفر خواهد شد؛ یعنی هرچقدر سؤال خریده باشید اما به خاطر پاسخ‌های اشتباه یا هر علت دیگری به بالای جدول نرسید، در پایان هفته امتیازهای شما صفر شده و در عمل تمام هزینه‌تان صفر می‌شود! (این یعنی تعیین مهلت ۳۰ ثانیه‌ای برای پاسخ به هر سؤال که مجموع زمان آن بیش از یک هفته می‌شد، عملا غیرواقعی درمی‌آید!) حالا شما تعداد چند هزار کاربر فعال این اپلیکیشن در طول هفته را که گاهی به پنج هزار نفر هم می‌رسد در نظر بگیرید که اگر هرکدام نه ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بلکه مثلا به‌طور میانگین ۷۰۰ هزار تومان هم هزینه کنند، به‌این‌ترتیب در طی هفته حداقل درآمد ۳/۵ میلیارد تومانی ایجاد می‌کند.

البته تعدادی از شرکت‌کنندگان با صرف هزینه‌های چند ۱۰ هزارتومانی برای خرید بسته سؤالات و ناکامی در پروسه پاسخ دادن سریع و درست، وقتی می‌بینند فاصله بسیار زیادی تا بالای جدول دارند و امتیازاتشان هم تا آخر هفته صفر می‌شود، از ادامه مسابقه منصرف می‌شوند و دیگر هزینه نمی‌کنند اما این رقم باز مبلغ قابل‌توجهی از درآمد نتیجه‌گیری شده کسر نمی‌کند؛ چراکه مثلا با هزینه متوسط فقط ۲۰۰ هزارتومانی برای هر نفر هم باز به مجموع درآمد هفتگی یک میلیارد تومانی می‌رسید.

این در حالی است که «برنده باش» در برنامه تلویزیونی آخر هفته در بهترین حالت بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به‌طور میانگین، به مجموع چهار شرکت‌کننده خود می‌دهد.

در کنار تمام این‌ها، گاهی اولین چیزی که شمارا در حین ورود به اپلیکیشن برنامه آزار می‌دهد و برخی کاربران هم شکایت‌هایی دارند، کندی بیش‌ازاندازه آن است که هر دلیل فنی می‌تواند داشته باشد؛ چه مربوط به اپلیکیشن و چه سرعت اینترنت کاربران. حالا حسابش را بکنید شما هزینه میلیونی برای شرکت در این برنامه بکنید و برنامه گاهی با هجوم کاربران آن‌قدر کند می‌شود که نشود به‌راحتی به سؤالات پاسخ داد.

طی یکی دو روز گذشته استفتائی از مراجع تقلید منتشرشده که دیروز از جانب دفتر این مرجع هم تأیید هم شد. آیت‌الله مکارم شیرازی به‌صراحت شیوه برگزاری این برنامه و اپلیکیشن آن را مصداق بارز قمار اعلام کرده و درآمد حاصل از آن را نامشروع عنوان کرده‌اند. هرچند اینستاگرام شبکه سیما بلافاصله به نقل از مسئولان این مسابقه عنوان کرد که «فرض مطرح‌شده در سؤال استفتا کامل نیست و طبیعتا فرض ناکامل، جایگاه سؤال را مخدوش می‌سازد.»


«برنده باش» و تفاوتی که با «قمار» دارد

اکنون صحبت از مصداق قمار بودن مسابقه «برنده باش» به میان آمده، بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به این که معمولا قماربازها پولی را وسط می‌گذارند و نهایتا برنده بازی شانسی آنها، همه پول را برمی‌داشت اما طراحی مسابقه «برنده باش» ظاهرا به‌گونه‌ای است که احتمالا کمتر از ۱۰ درصد مجموع پول شرکت‌کنندگان، به برندگانشان می‌رسد!

درمجموع می‌توان نتیجه گرفت که با فعالیت و اجرای برنامه‌ای که وعده جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی می‌دهد، تلویزیون مدام تبلیغش را می‌کند، سوپراستار قدیمی چون محمدرضا گلزار در خدمت آن است، فقط جیب مردم خالی می‌شود؛ آن‌هم با ارقام هفتگی چند میلیارد تومانی.

متأسفانه هنوز اخباری مبنی بر نظارت یا رسیدگی نهاد مشخصی بر اجرای مسابقه «برنده باش» و برنامه‌هایی ازاین‌دست که حمایت قاطع صداوسیما را هم‌پشت خود می‌بینند، شنیده نشده و مشخص نیست مدعی‌العموم صلاحی بر این کار دانسته یا خیر.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار