اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده‌ برای رونق تولید

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه ۳۵ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت هستند، گفت: این فقدان مهارت، گویای شکاف عمیق میان صنعت و دانشگاه‌ها است که متأسفانه دانشگاه‌ها به آن واقف نیستند.

به گزارش اصفهان امروز، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه ۳۵ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت هستند، گفت: این فقدان مهارت، گویای شکاف عمیق میان صنعت و دانشگاه‌ها است که متأسفانه دانشگاه‌ها به آن واقف نیستند.

نصراله بازوند در همایش تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان اصفهان، در جمع کارگران و نخبگان استان اصفهان، در انتقاد به کمبود مهارت دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اظهار کرد: دانشگاه‌ها فقط بر اساس نیروی هیئت‌علمی اولویت‌ها را مشخص می‌کنند درحالی‌که رشته‌های دانشگاهی باید با توجه به نیازهای بازار کار تدوین شود.

او با بیان اینکه حتی نیروهای کارشناسی ارشد هم از فقدان مهارت رنج می‌برند، افزود: از استاندار اصفهان به‌عنوان رئیس شورای تأمین استان درخواست داریم به موضوع مهارت‌آموزی و نیاز بازار کار توجه بیشتری داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: باید نهضت افزایش مهارت را در کشور رونق دهیم و تکلیف این است که به سمت ارتقا و افزایش مهارت‌آموزی برویم.

بازوند با اشاره به اینکه اصفهان، استانی متفاوت از دیگر استان‌های کشور در زمینه‌های صنعتی است، افزود: استان اصفهان ۳۵ درصد از نخبگان کار و تولید را در خود جای داده همچنین از ۱۱ کارگر نخبه منتخب کشوری، سه نفر از استان اصفهان هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حادثه سیل در ۲۴ استان کشور، تعداد زیادی از کارگران را بیکار کرده است، تصریح کرد: باید به بازسازی مناطق سیل‌زده و واحدهای صنعتی آن‌ها همت گماریم همچنان که وزارت کار همه این کارگران خسارت دیده از سیل را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌دهد و سازمان بهزیستی نیز باید برای کاهش آلام آنها ورود کند.

بازوند با تأکید بر اینکه اعمال تحریم‌ها هم فرصت است و هم تهدید، اظهار کرد: تحریم‌ها باعث افزایش ظرفیت‌های داخلی، صادرات غیرنفتی و توجه به بهبود کیفیت و بهره‌وری می‌شود اما امکان قاچاق برخی کالاها و محدودیت در دسترسی به مواد اولیه از جمله تهدیدهای این تحریم‌ها است.

او با بیان اینکه هدف شعار سال که توسط رهبری انتخاب شد، توجه بیشتر به اقتصاد مقاومتی است، افزود: سیاست‌گذاری‌های کلان دولت و مجلس در این امر بسیار مهم است، واردات بیش از ۱۰۰۰ نوع کالا ممنوع شده تا تولیدات داخلی فروش بیشتری داشته باشد بنابراین باید به موضوع کیفیت تولید توجه بیشتری داشته باشیم زیرا اگر کالای ایرانی باکیفیت باشد، مردم به سراغ مشابه خارجی آن نخواهند رفت.

*کارگر ستون شکل‌گیری اقتصاد است

در ادامه این مراسم، استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه کارگر ستون شکل‌گیری اقتصاد است، گفت: اگر تعریف واقعی از جایگاه کارگر نداشته باشیم مابقی مسائل که رونق تولید و کاهش تورم و رکود است، شکل نخواهد گرفت.

عباس رضایی در همایش تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان اصفهان با اشاره به اینکه در موضوع کار و کارگر باید سه ضلع یک مثلث باهم تعامل داشته باشند، تصریح کرد: در قانون اسلامی سه رکن مهم کار، کارفرما و دولت وجود دارد که همه این‌ها باید با تعامل مسائل را حل کنند.

او با تأکید بر اینکه کارگر ستون شکل‌گیری اقتصاد است، افزود: اساس این مثلث ذکر شده بر پایه کارگر است و اگر تعریف واقعی از جایگاه کارگر نداشته باشیم مابقی مسائل که رونق تولید و کاهش تورم و رکود است شکل نخواهد گرفت.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در شرایط تحریم‌ها باید به کارگر به‌عنوان رونق دهنده تولید نگاه کرد، اظهار کرد: تنها با شعار نمی‌توان رونق تولید ایجاد کرد و در هفته‌های گذشته با حضور در شهرک‌های صنعتی استان، نگاه ویژه به جامعه کارگری و فعالان اقتصادی استان نشان داده شد زیرا باید به مشکلات این قشر رسیدگی کرد تا برطرف شود.

*دولت کم درآمد نمی‌تواند بیش‌ازحد دستمزدها را افزایش دهد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دولت کم درآمد نمی‌تواند بیش‌ازحد دستمزدها را افزایش دهد، گفت: آنچه می‌تواند مسائل را به‌طور اساسی حل کند، رونق تولید است، قرار شد کمیسیون‌ها تا آخر خردادماه پیشنهادات خود را دراین‌باره بدهند تا در بحث نظارتی گزارشی با عنوان آسیب‌شناسی تولید تدوین شود.

حمیدرضا فولادگر در همایش تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان با تبریک روز شوراها و هفته کارگر با تأکید بر اینکه تاکنون قوانین حمایتی بسیاری از تولید داشته‌ایم، اظهار کرد: امروز می‌خواهیم این آسیب‌شناسی را داشته باشیم که چقدر از این قوانین اجرا شده و این آسیب‌شناسی در سه بخش خواهد بود.

او درباره سه بخش موردتوجه در گزارش آسیب‌شناسی تولید، اظهار کرد: بخش اول این گزارش در خصوص مسائل حمایتی اعم از موضوعات مالی، مالیاتی و بیمه و گمرک است، بخش دوم مربوط به چگونگی بهبود فضای کسب‌وکار است که این بخش به بیان موانع اصلی تولید و مقررات زدایی و تسهیل تولید می‌پردازد.

فولادگر افزود: در پایش‌های محیط کسب‌وکار بیشتر موانع مربوط به دسته دوم است. در بخش سوم نیز ارتقاء بهره‌وری و کیفیت رقابت‌پذیری موردنظر است که در مجلس همه این موارد بررسی می‌شود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ گفت: کارگران در مهم‌ترین سنگر که سنگر اقتصادی است فعالیت می‌کنند و به یمن صداقت، خلوص و فعالیت صادقانه این قشر، امیدواریم از مشکلات امروز عبور کنیم.

او با بیان اینکه بیش‌ازحدود ۱۰ سال است که رهبری مباحث اقتصادی را در نام‌گذاری سال‌ها مطرح می‌کنند، افزود: اگرچه مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز اهمیت خاصی دارد اما اینکه ۱۰ سال رهبری موضوعات اقتصادی را انتخاب می‌کنند نشان از اهمیت آن دارد که باید فضای لازم برای رونق کسب‌وکار فعالان اقتصادی فراهم شود.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون در وضعیت رکود تورمی به سر می‌بریم، تصریح کرد: در سال‌های قبل اگرچه تورم بود، اما رونق نیز در کنار آن بود، کار و فعالیت نیز ادامه داشت و سال‌هایی نیز وجود داشت که تورم در آن مهار، اما رکود ایجاد شد، در حال حاضر رکود و تورم با هم همراه شدند که در این حالت نه رونقی وجود دارد و نه تورم مهار می‌شود که سخت‌ترین حالت اقتصادی همین وضعیت رکود تورمی است.

فولادگر با تأکید بر اینکه رونق تولید تنها راهکار برون‌رفت از رکود تورمی است، خاطرنشان کرد: در رونق تولید هر سه بخش دولت، مردم و مجلس مؤثرند و باید زمینه فعالیت بخش خصوصی و تعاونی بیش‌ازپیش تسهیل شود، وقتی چرخ اقتصاد بچرخد، رونق هم ایجاد می‌شود و رونق در صنعت ساخت‌وساز قطعاً صدها شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

*اداره کار باید توجه ویژه‌ای به کارگران مشاغل سخت داشته باشد

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: کارگران ماهر و مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، گله‌های بسیاری دارند و اداره کار باید توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشد.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در همایش تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان، با اشاره به گِله‌های فراوان کارگران در خصوص قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، اظهار کرد: متأسفانه برخی از بازرسان اداره کار و کارفرماها با زد و بند، شغلِ کارگری که باید سخت و زیان‌آور محاسبه می‌شد را این‌گونه محاسبه نکرده و امروز در زمان بازنشستگی، کارفرما خواستار واریز چهار درصد حق مشاغل سخت و زیان‌آور توسط خود کارگر می‌شود.

او با بیان اینکه پرداخت این مبالغ در توان این کارگران نیست و اگر هم پرداخت کنند حق آن‌ها ضایع شده است، افزود: متأسفانه برای اینکه کارگران را وارد لیست مشاغل سخت و زیان‌آور نکنند، آنها را در فهرست‌های مربوطه به اسم کارگران ساده ثبت می‌کنند که لازم است مسئولان و بازرسان اداره کار به این مهم توجه بسیاری داشته باشند، زیرا کارگران ماهر و مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، گله‌های بسیاری در این خصوص داشته‌اند و اداره کار باید توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: اصفهان بزرگ‌ترین استان صنعتی کشور است اما نرخ بیکاری در این استان 5/2 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

موسوی لارگانی با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۹۶ و شروع ۱۳۹۸ تعداد زیادی از کارخانه‌های این استان تعدیل نیرو داشته‌اند، برخی حتی تعطیل شدند و درصد زیادی از آن‌ها فقط با ۲۰ یا ۳۰ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند، افزود: این امر توجه ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کار و امور اجتماعی استان را می‌طلبد.

موسوی لارگانی در انتقاد به موضوع قراردادهای کارگران در استان اصفهان، اظهار کرد: حقیقتاً در حق کارگران ظلم بسیاری شده است زیرا قراردادهای یک تا سه‌ماهه و نامشخص یا سفید امضاء امنیت شغلی کارگران را از بین می‌برد، برخی از آن‌ها حتی شش ماه حقوق نگرفته‌اند، اما به واسطه عشق به کار و کشورشان دم نمی‌زنند.

او با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران با وجود تأخیر در دریافت حقوق‌های خود بازهم کار می‌کنند، افزود: میزان بیکاری آن‌قدر زیاد است که نه‌تنها یک نفر بلکه ۱۰ نفر دیگر وجود دارد که می‌تواند جایگزین آن‌ها شود، بی‌شک خواسته ما در این خصوص، اصلاح قانون کار است.

*اصلاح مالیات ارزش‌افزوده در نوبت صحن علنی مجلس

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای حل معضلات کارگران باید معضلات تولید را حل کرد و به همین خاطر، قانون مالیات ارزش‌افزوده که یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان بود، اصلاح شده و در نوبت صحن علنی قرار دارد.

زهرا سعیدی در همایش تجلیل از کارگران نمونه استان اصفهان با اشاره به بروز برخی مشکلات اقتصادی برای مردم و به‌خصوص قشر کارگر اظهار کرد: مشکلات اقتصادی که امروز با آن درگیر هستیم حاصل آزمون و خطاهایی است که سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بعضاً بدون نگاه کارشناسی و منطق اقتصادی آن را مرتکب شده‌اند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: کارگران، امیدهای جامعه تولید هستند و این امید باید به هر نحوی، حفظ و تقویت شود و از همین روست که مقام کارگر در دین اسلام این‌چنین رفیع است.

سعیدی خاطرنشان کرد: برای حل معضلات کارگران باید معضلات تولید را حل کرد و به همین خاطر، قانون مالیات ارزش‌افزوده که یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان بود، اصلاح شده و در نوبت صحن علنی قرار دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: قانون قاچاق کالا و ارز نیز اصلاح شده و به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد و قانون صندوق‌های مکانیزه نیز که مکمل دو قانون مذکور است، در مراحل نهایی قرار دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار