زاینده‌رود زاینده بود

میزان مصرف و بهره‌برداری از زاینده‌رود به‌قدری بالاست که دیگر زاینده‌رود زاینده نیست

دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز از دیروز با حضور اندیشمندان و دانشجویان ملی و بین‌المللی این بخش در دانشگاه اصفهان آغاز شد و بهانه‌ای بود تا رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور به اصفهان سفر کند.

دانشگاه سبز مکانی است که همه فعالیت‌های آن بر اساس چشم‌انداز توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی صورت می‌گیرد و همچنین نشان‌دهنده مسئولیت مهم آموزش عالی در راستای توسعه جامعه است. رئیس سازمان محیط‌زیست در این همایش با بیان اینکه باوجود دانشگاه‌های سبز، وضعیت محیط‌زیست ما مطلوب نیست، اظهار کرد: حدود ۹۹ درصد تصمیم گیران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند، ای‌کاش به‌موازات توسعه دانشگاه‌های سبز به آموزش حفظ محیط‌زیست در دانشگاه‌ها توجه می‌کردیم.

عیسی کلانتری افزود: مهم این است که دانشگاه‌های ما صرفه‌جو شده‌اند، زیرا بدترین کشور بعد از روسیه در مصرف انرژی ایران است. او با بیان اینکه شدت انرژی ما در دنیا بعد از روسیه بالاترین است، ادامه داد: بخش زیادی از این رفتار به این مسئله برمی‌گردند که در دانشگاه به محیط‌زیست اهمیت داده نمی‌شود و مسئولان در این زمینه آموزش ندیده‌اند. کلانتری با تأکید بر اینکه ضروری است آموزش محیط‌زیست به‌عنوان دروس اجباری در دانشگاه‌ها تدریس شود، اضافه کرد: تاکنون این درس تنها به‌عنوان درس تکمیلی در دانشگاه‌ها تدریس شده است.

پیگیری آموزش مسائل محیط‌زیستی در دانشگاه‌ها

کلانتری با بیان اینکه اگر در دانشگاه‌ها به محیط‌زیست اهمیت ندهیم و دانشجو را به‌گونه‌ای تربیت نکنیم که امانت‌دار نسل‌های آینده باشد، کشور به نتیجه نخواهد رسید، افزود: از رئیس‌جمهور و دانشگاهیان استدعا می‌کنم آموزش محیط‌زیست در وزارت علوم به‌طورجدی پیگیری شود زیرا دانشگاه است که مدیران اجرایی آینده را تربیت می‌کند. او با تأکید بر اینکه «بنده مسئول احیای دریاچه ارومیه هستم»، افزود: برای این امر با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم و مهمترین این مشکلات ناآگاهی مسئولان نسبت به محیط‌زیست بود که به مدت دو سال برای توجیه مسئولان در این زمینه زمان صرف کردیم. رئیس سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه مسئولان کلانشهرهای کشور به آلودگی هوا عادت کرده بودند، ادامه داد: برای توجیه مسئولان در این مورد و اینکه تعداد تلفات آلودگی هوا بیشتر از تلفات تصادفات است، زمان زیادی را صرف کردیم و موفق شدیم میزان گوگرد موجود در بنزین را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهیم و از حجم آلاینده‌های هوا بکاهیم.

زاینده‌رود دیگر زاینده نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه احیای تالاب‌ها جز سیاست‌های نخست دولت است، گفت: در پی رایزنی و هماهنگی با وزارت نیرو امیدواریم حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی تالاب گاوخونی دست‌کم برای ۱۰۰ روز در سال رهاسازی شود تا آب به تالاب برسد. کلانتری درباره برنامه‌های دولت برای احیای تالاب گاوخونی اظهار کرد: با توجه به اینکه رودخانه زاینده‌رود از میان شهر اصفهان و پس‌ازآن از وسط زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان می‌گذرد، آبی به گاوخونی نمی‌رسد، زیرا آب را برداشت می‌کنند. باید آب برای تالاب گاوخونی به‌صورت سیلابی در فصل‌های غیر کشت و در ماه‌های بهمن و اسفند رهاسازی شود تا به گاوخونی برسد در غیر این صورت آب سد زاینده‌رود باوجود رهاسازی در رودخانه هیچ‌وقت به تالاب نمی‌رسد. کلانتری ادامه داد: میزان مصرف و بهره‌برداری از زاینده‌رود به‌قدری بالاست که دیگر زاینده‌رود زاینده نیست، یک رودخانه یک‌بارمصرف است و در حقیقت آبی وارد زاینده‌رود نمی‌شود که به تالاب برسد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه احیای تالاب‌ها جز سیاست‌های نخست دولت است، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون پس از شرب، اولویت تأمین حقابه‌های زیست‌محیطی است. او ابراز امیدواری کرد که در پی هماهنگی و رایزنی با وزارت نیرو رهاسازی سهمیه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی گاوخونی حداکثر در ۱۰۰ روز زمستان و بهار صورت گیرد تا آب به گاوخونی برسد، در غیر این صورت با این روند هرگز آبی به تالاب نخواهد رسید.

تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا به صفر نزدیک شد

او در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته برای نخستین بار در سال‌های گذشته تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا نزدیک به صفر شد، اضافه کرد: در سال جاری نیز تعداد روزهای هوای پاک در کشور و بویژه در تهران افزایش چشمگیری داشته و مهمترین دلیل آن را می‌توان به افزایش درک مدیران نسبت به مسائل زیست‌محیطی نسبت داد. کلانتری با بیان اینکه وظیفه اصلی دانشگاه‌های سبزتر این است که تمام فارغ‌التحصیلان کشور با مبانی محیط‌زیست به‌صورت تخصصی آشنا شوند، گفت: کم برای محیط‌زیست خرج نمی‌کنیم، سال گذشته دستگاه‌های مختلف سه میلیارد دلار برای اهداف زیست‌محیطی هزینه کردند، درحالی‌که بودجه سازمانی محیط‌زیست کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است، چون مدیران اهمیت مسائل زیست‌محیطی را چندان درک نمی‌کنند و ازاین‌رو بازدهی سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز کم است. او تصریح کرد: ما برای جاده کشی از الموت به تنکابن هزاران میلیارد تومان هزینه می‌کنیم درحالی‌که اتفاق خاصی برای تردد نمی‌افتد اما جنگل‌های البرز نابود می‌شود و این امر توجیه اقتصادی ندارد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه سال گذشته برای احیای تالاب‌های کشور هزاران میلیارد تومان هزینه شده است، ادامه داد: این حجم از هزینه به دلیل ناآگاهی مدیرانی بوده است که با برنامه‌های کوتاه‌مدت امانت نسل‌های آینده را به تاراج برده‌اند. او با بیان اینکه در بارندگی‌های گذشته در کشور در کمتر از ۲۰ روز صاحب ۱۰۰ میلیارد مکعب آب شدیم، تصریح کرد: درست است که این سیل خساراتی را به دنبال داشت اما منافع آن نیز برای کشور بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بود و ازاین‌رو نباید کفران نعمت کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار