استاندار اصفهان: سازگاری با شرایط کم‌آبی ضروری است

استاندار اصفهان گفت: همانطور که این روزها خود را برای شرایط و تمهیدات زندگی با کرونا آماده کرده‌ایم باید برای شرایط کم‌آبی هم مهیا کنیم.

عباس رضایی روز سه‌شنبه در حاشیه چهل و سومین جلسه کمیته تخصصی کار گروه ملی سازگاری با کم‌آبی در گفت و گو با ایرنا، افزود: مردم اطلاع دارند که اصفهان در یک منطقه خشک و شرایط کم‌آب قرار دارد و باید در بخش‌های مختلف خود را برای زندگی در چنین شرایطی آماده کنیم.
وی اظهارداشت: در همین راستا وزارت نیرو و سازمان برنامه بودجه کشور از استان اصفهان درخواست کرده بودند مجموعه برنامه‌های پیشنهادی خود برای سازگاری در این شرایط را ارائه کند.
استاندار اصفهان تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف مجموعه برنامه‌هایی برای سازگاری در این شرایط ارائه کردند که در جلسه امروز به بحث و گفت‌ و گو گذاشته شد.
وی گفت : به عنوان مثال استفاده از پساب در بخش صنعت یا استفاده از شیرهای پدالی در مساجد، مدارس و امثال آن به منظور جلوگیری از هدر رفت آب آشامیدنیاز جمله برنامه‌هایی است که می‌توان برای کاهش مصرف آب به کار گرفت.
رضایی اضافه کرد: همچنین در بخش کشاورزی استفاده از روش‌های نوین آبیاری به جای روش‌های غرقابی یا تغییر الگوی کشت به سمت گیاهان گلخانه‌ای، گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی و گیاهانی که آب کمتری مصرف می‌کنند از اقدامات بخش کشاورزی است.
وی به نقش مردم در کاهش مصرف آب اشاره کرد و ادامه داد: جلوگیری از اسراف و هدر رفت آب علاوه بر اینکه یک ضرورت عقلی، اجتماعی و عرفی است از منظر مذهب جایگاه ویژه‌ای دارد.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: بر همین اساس ضرورت دارد مردم در مصرف آب آشامیدنی که با هزینه‌های بسیار تهیه می‌شود نهایت دقت و صرفه‌جویی داشته باشند.
چهل و سومین جلسه کمیته تخصصی کار گروه ملی سازگاری با کم‌آبی روز یکشنبه به ریاست استاندار اصفهان و با حضور دستگاه‌هایی چون جهاد کشاورزی، محیط زیست، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین با ارتباط ویدئو کنفرانسی با وزارت نیرو برگزار شد.
در این جلسه راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش محیط زیست، صنعت، کشاورزی، خانگی بررسی شد.
افزایش جمعیت باعث کاهش منابع آب در دسترس شده است و دو سوم جمعیت جهان از سال ۲۰۲۵ با مشکل کم آبی مواجه خواهند بود.
کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود اکنون در صدر چالش‌های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون‌رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب صورت گیرد.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شُرب و بهداشت، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، در زمان حاضر حجم ذخیره آب سد زاینده‌رود حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب است و نشان می‌دهد حدود دو سوم سدی که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد، خالیست.
از آغاز سال آبی جاری(مهر۹۸) تاکنون میزان بارش‌ها در سرشاخه های زاینده‌رود حدود یک هزار میلی متر و ۱۶ درصد از میانگین بلند مدت(۴۴ ساله) کمتر بوده است.
آنطور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان می‌گوید در روزهای آغازین سال نو که کرونا را با خود به همراه داشت مصرف آب بخش آشامیدنی و بهداشت این استان افزون بر ۱۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار