تشریح آخرین وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان آخرین وضعیت سنوات، برگزاری امتحانات و شرایط استفاده از آزمایشگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوران شیوع کرونا را تشریح کرد.

محمدرضا تابان امروز (سه شنبه- ۳۰ اردیبهشت) در لایو اینستاگرام در خصوص آخرین وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: آغاز ترم دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۹ دانشگاه با شیوع کرونا در کشور دچار چالش شد و این مسئله جدا از مشکلات سلامتی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی، مشاغل بسیاری را تحت تاثیر قرار داد و آسیب های مختلفی در پی داشت که جامعه دانشگاهی نیز از آن بی بهره نبود.
وی با بیان اینکه در اثر تعطیلی دانشگاه ها، دانشجویان بسیاری آسیب دیده و از وضعیت کنونی ناراضی هستند، گفت: در حال حاضر جامعه دانشگاهی کشور به طور ناخواسته با این معضل رو به رو شد، اما مسئولان دانشگاه نهایت تلاش خود را می کنند تا با کمترین آسیب از این شرایط عبور کنیم.
حذف ترم آسیب جدی به سیستم دانشگاهی کشور است
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان، با تاکید بر اینکه عده ای از دانشجویان به دلیل مشکلات پیش آمده خواستار حذف ترم هستند، خاطر نشان کرد: حذف ترم آسیب جدی به سیستم دانشگاهی کشور وارد می کند و برنامه ریزی ها به گونه ای بوده که با حداقل آسیب به تصمیم نهایی برسیم.
تابان افزود: مقرر شد دانشجویان کارشناسی متقاضی حذف ترم (صرفا با مشکلات خاص) از طریق پیشخوان خدمت سامانه گلستان از تاریخ ۲۰ اردیبهشت الی ۲۰ خرداد، درخواست خود را همراه با مستندات لازم ارائه و دانشکده‌ها نیز پس از بررسی دقیق تقاضاها و مدارک همراه، آنها را برای تصمیم‌گیری نهایی به کمیسیون موارد خاص دانشگاه ارسال کند.
وی با بیان اینکه نگاه مثبت به دانشجوها وجود دارد، تصریح کرد: قبول داریم تمام دانشجویان به دلیل مشکلات پیش آمده دچار آسیب شده اند، اما نمی خواهیم در شرایط حال حاضر تسلیم شویم. دانشگاه صنعتی اصفهان یک دانشگاه برتر است و در بحث آموزش و پژوهش با دیگر دانشگاه های کشور رقابت می کند، حذف ترم باعث عقب افتادن دانشگاه می شود و به سطح دانشگاه آسیب وارد می کند، از این رو تاجایی که می توانیم باید تهدید را به فرصت تبدیل کرده و مانع عقب افتادن دانشگاه شویم.
زمان دقیق برگزاری امتحانات هنوز مشخص نیست
تابان در خصوص اعلام زمان و شیوه برگزاری امتحانات دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: هنوز زمان دقیق برگزاری امتحانات اعلام نشده و دلیل آن هم بررسی جامع این موضوع است تا با کمترین آسیب از سردرگمی دانشجویان جلوگیری شود و کمترین تغییر را داشته باشیم.
وی افزود: بهترین تصمیم این است امتحانات به صورت حضوری برگزار شود، اما با توجه به شرایط بیماری و دانشگاه، سناریوهای مختلفی مد نظر است که کمیته بررسی دانشگاه در حال برنامه ریزی در خصوص آن است.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: زمان و نحوه برنامه ریزی امتحانات پایان ترم در یکی از جلسات بعدی شورای آموزشی متناسب با زمان امکان حضور دانشجویان در دانشگاه تعیین تکلیف خواهد شد.
شرایط حذف ترم با و بدون احتساب سنوات
وی گفت: حذف ترم دوم سال ۹۸ بدون احتساب در سنوات با ارائه دلایل و مدارک قابل قبول، از مدیریت دانشکده ها درخواست شود صرفا تقاضای دانشجویانی که در این ترم دچار مشکل و آسیب جدی شده اند را به تحصیلات تکمیلی ارجاع دهند. با تقاضای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترایی که خود یا بستگان درجه اول آن ها دچار بیماری کرونا شده باشند و تقاضای دانشجویان ترم ۴ مقطع کارشناسی ارشد (صرفا دارای پایان نامه آزمایشگاهی) و همچنین دانشجویان دکتری در مرحله پژوهشی (صرفا با رساله آزمایشگاهی) که نیاز مبرم به استفاده از آزمایشگاه داشته اما در نیمسال جاری محروم بوده اند مساعدت خواهد شد.
تابان در مورد سنوات دانشجویان کاشناسی ارشد که ترم ۴ و ۶ هستند، توضیح داد: حذف ترم بدون احتساب سنوات برای دانشجویان ترم ۴ که دچار آسیب جدی شده اند، ممکن است. برخی دانشجویان که نیاز مبرم به کار آزمایشگاهی دارند و در این شرایط امکان ادامه فعالیت خود را نداشته اند، در صورت محرز شدن آن می توانند بدون احتساب در سنوات حذف ترم کنند.
وی افزود: اما امکان حدف ترم برای دانشجوی ترم ۶ وجود ندارد، اما به دانشجویانی که نیاز به فعالیت آزمایشگاهی داشته اند، این فرصت داده می شود تا پایان شهریور شرایط دفاع از پایان نامه خود را فراهم کنند.
به گفته مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان به جای اینکه تا ۱۰ تیر فرصت دفاع از پایان نامه باشد، حدود سه ماه فرصت داده شده و بابت ماه های اضافه شهریه گرفته نمی شود.
تابان با بیان اینکه آزمایشگاه ها از ۱۷ خرداد بازگشایی می شوند، اظهار کرد: دانشجویانی که نیاز به استفاده از آزمایشگاه دارند، با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند از محیط استفاده کرده و تا پایان شهریور دفاع کنند.
وی همچنین گفت: دانشجوی کارشناسی ارشد ترم ۴ که درس اجباری دارد و ترم بعد این درس ارائه نمی شود، حذف ترم به ضرر او تمام می شود و این شرایط باید سنجیده شود. اما اگر درس دانشجو اختیاری باشد و هر ترم ارائه می شود، در صورتی که شرایط آزمایشگاهی آسیب جدی دارد، می توان حذف ترم کرد، البته باید درخواست ارائه و در مورد آن بررسی انجام شود.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: درخواست حذف ترم اول به استاد راهنما و سپس دانشکده ارائه می شود و در صورت قبولی کمیته منتخب تحصیلات تکمیلی نتیجه قطعی اعلام می شود. این کمیته به صورت ماهانه با برگزاری جلسات درخواست های رسیده را بررسی می کند.
تابان در مورد برگزاری آزمون کتبی جامع آموزشی دانشجویان دکترا، گفت: به صورت حضوری در صورت تمایل و صلاحدید دانشکده امکان پذیر است.
تشریح وضعیت دانشجویان دکتری
تابان همچنین در مورد وضعیت دانشجویان دکتری گفت: مقرر شد مهلت‌های زمان بندی مراحل مختلف تحصیلی دانشجویان دکترای ورودی های ۹۳ تا ۹۷ به خاطر مشکلات به وجود آمده ناشی از بیماری کرونا به میزان یک ترم افزایش یابد، مشروط به اینکه دانشجو در ترم ۲-۹۸ فعال باشد. تقاضای ترم سنواتی اضافی این دسته از دانشجویان با حداکثر مساعدت لازم بررسی خواهد شد. دانشجوهای دکتری ورودی سال های ۹۳ تا ۹۷ که درگیر مسائل پژوهشی دکتری هستند، یک ترم به آنها تخفیف داده شده و به زمان آزمون جامع، پروهشی ۱ و ۲ آنها یک ترم اضافه می شود.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص وضعیت پرداخت شهریه های دانشجویان، گفت: تخفیف یا معافیت شهریه در اختیار تحصیلات تکمیلی نیست و نمی توانیم تصمیم بگیریم. در شرایط فعلی متوجه آسیب های وارد شده هستیم و در این رابطه برای مساعدت پیشنهادهایی به هیئت رییسه داده می شود و سیاست وزارت علوم این است که در تمام دانشگاه ها وحدت رویه باشد. مساعدت مدنظر است و منتطر بازخورد هیئت امنا هستیم.
تابان در خصوص پذیرش بدون آزمون دانشجویان کارشناسی ارشد، گفت: طبق بخشنامه پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد برگزیدگان درصدی دانشجویان خود دانشگاه صنعتی اصفهان و تعدادی از دیگر دانشگاه ها هستند، فرآیند پذیرش بررسی و افراد قطعی و رزرو هرچه سریعتر بر روی سایت دانشگاه اعلام می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار