خانه تاریخی شرکاء عرب اردستان مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان از مرمت خانه‌ تاریخی شرکاء عرب واقع در بخش زواره این شهرستان با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر داد.

مهدی مشهدی روز سه‌شنبه در این زمینه به خبرنگاران گفت‌: هزینه مرمت و بازسازی این بنای ارزشمند بیش از ۱۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود که تا سال ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.
وی افزود: خانه شرکاء عرب با شماره ۲۰۰۲۲ در سال ۸۶ به فهرست آثار تاریخی ملی اضافه شده است و سال گذشته نیز از سوی بخش خصوصی به تملک درآمد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان بیان کرد: این اثر تاریخی به عنوان نخستین مجموعه گردشگری روستای تلک‌آباد، پس از مرمت به عنوان یک هتل سنتی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
وی یادآور شد: خانه شرکاء عرب با بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ مترمربع وسعت، در روستای تلک‌آباد از توابع بخش زواره قرار دارد و پیشینه آن به دوره قاجار بازمی‌گردد.
مشهدی اضافه کرد: مرمت این خانه ارزشمند با اعتبار بخش خصوصی و مشارکت دولت انجام می‌شود که سهم دولت در قالب اعتبارهای ملی و تفاهم‌نامه‌های بین میراث فرهنگی با مالکان خانه‌های ثبتی به میزان ۵۰۰ میلیون ریال است.
تلک‌آباد به عنوان بزرگ‌ترین روستای بخش زواره و مرکز دهستان ریگستان اردستان است.
۶۷ اثر تاریخی ثبت ملی، یک اثر جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در اردستان وجود دارد.
شهرستان اردستان با جمعیت بیش از ۴۲ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار