۲ فقره آتش‌سوزی در مرتع‌های میمه و نطنز مهار شد

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وقوع ۲ فقره آتش‌سوزی در مرتع‌های روستای حسن رباط میمه و یحیی‌آباد نطنز خبر داد که با حضور به‌هنگام نیروهای امدادی و محلی مهار شد.

منصور شیشه‌فروش روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: در جریان این حوادث که علت بروز آنها در دست بررسی است، یک و نیم هکتار از مرتع‌های ۲منطقه دچار آتش‌سوزی شد.
وی تشریح کرد: نخستین حادثه که چهارشنبه‌شب در مرتع‌های روستای یحیی‌آباد از توابع شهرستان نطنز روی داد، یک هکتار زمین در آتش سوخت که البته در کمتر از ۲ ساعت، شعله‌ها با کمک نیروهای حفاظت از محیط زیست و ساکنان محلی مهار شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: حادثه دوم هم شب گذشته در روستای حسن رباط از توابع میمه روی داد و نیم هکتار از مرتع‌ها آتش گرفت که با هماهنگی و حضور به‌هنگام نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست و ساکنان منطقه در زمان کوتاهی خاموش شد.
وی علت بروز این حادثه‌ها را بی‌احتیاطی گردشگران، مرتع‌داران و دام‌داران منطقه عنوان کرد و گفت: بر اثر کوچک‌ترین بی‌احتیاطی در روشن کردن و استفاده از آتش، پوشش گیاهی این مناطق که به دلیل گرمای هوا خشک شدند، به سرعت دچار آتش‌سوزی می‌شود.
شیشه‌فروش در ادامه به گردشگران و ساکنان مناطق مرتعی به ویژه در غرب و جنوب استان اصفهان توصیه کرد: شهروندان الزام‌های ایمنی را رعایت و از روشن‌کردن آتش یا رها کردن اشیا و شیشه در مناطق مرتعی خودداری کنند؛ زیرا با توجه به خزان پوشش گیاهی، احتمال بروز آتش‌سوزی گسترده وجود دارد.
وی با اشاره به گستره عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان اصفهان نیز گفت: بر این اساس با مکاتباتی از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخواست شده است که بالگرد مجهز به سبد آبپاش برای سرعت‌بخشی به خاموش کردن آتش‌سوزی‌های احتمالی مرتع‌ها، به این استان اختصاص دهند.
شیشه‌فروش از جمله تدابیر دیگر برای پیشگیری و کنترل آتش‌سوزی را ایجاد ۲ پایگاه دایمی برای پیشگیری و کنترل آتش در غرب و جنوب اصفهان برشمرد و تصریح کرد: دست‌کم یک میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی و مرتعی استان به ویژه در مناطق غربی و جنوبی مستعد بروز آتش‌سوزی است.
استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد آن، برابر ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی شامل می‌شود که از این میزان نزدیک به ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان(۳۲ درصد) در بر گرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان به طور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است، اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی و درختچه‌ای) دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار