افزایش دما در تابستان/بارش‌های دیرهنگام پاییزی

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیش بینی بارش و دمای کشور گفت: بر اساس مدل‌های هواشناسی انتظار می‌رود دما در تابستان 1399 نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یابد و بارش‌های پاییزی نیز دیرتر از زمان نرمال شروع شده و کمتر از حد نرمال باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، دکتر سحر تا‌ج‌بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور یکشنبه 18 خرداد 1399 در نشست خبری با اصحاب رسانه، وضعیت بارش و دمای کشور را تشریح نمود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال زراعی جاری ( اول مهر 1398) تاکنون بارش‌های خوبی در کشور اتفاق افتاده، گفت: در دو ماه پربارش کشور یعنی اسفند 1398 و فروردین 1399 بارش در تمام ایستگاه‌‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان به ترتیب بیش از 100 و 50 درصد بالاتر از نرمال و در کهنوج و قلعه گنج استان کرمان بالای 150 درصد به ثبت رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در مدت یاد شده در استان‌های تهران، البرز و شرق سمنان نیز بارش‌های قابل توجهی را تجربه کردیم، به طوری که در ایستگاه مهرآباد تهران با ۶۰ درصد بارش بالاتر از حد نرمال با دوره بازگشت تقریباً 69 ساله مواجه شدیم و در شهرستان گرمسار در شرق استان سمنان با بارشی بیش از ۴۳ درصد بالاتر از حد نرمال نیز دوره بازگشت ۸1 ساله را تجربه کردیم .

دکتر تاج‌بخش رخداد پدیده‌های حدی از جمله موارد فوق را اثرات تغییر اقلیم قلمداد نمود و تاکید کرد: با توجه به قوانین بالا دستی از جمله قانون مدیریت بحران، وظیفه سنگین پایش و پیش‌بینی وضعیت جو به سازمان هواشناسی کشور محول شده و در تلاشیم این موضوع را به بهترین شکل مدیریت کنیم.

وی اظهار داشت: در سال زراعی جاری گیلان با 820 ،‌ مازندران با 680 و لرستان با تقریباً 650 میلی‌متر بارندگی بیشترین میزان بارش کشور را داشتند و کم‌ترین میزان بارش از استان‌های یزد، خراسان جنوبی و اصفهان به مقدار 120 تا 160 میلی‌متر گزارش شده است.

به گفته دکتر تاج‌بخش در غرب کشور عمدتاً در بخش‌های زاگرس میانی از جمله استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه، بارش کمتر از نرمال بوده و بیشترین کاهش بارش در کهگیلویه و بویراحمد روی داده، در این استان که میانگین بارش‌ آن به‌طور معمول، هزار و ۵۰ میلی‌متر است، امسال تاکنون ۲۰ درصد کمتر از این مقدار به ثبت رسیده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور عنوان کرد: در مجموع میانگین بارش کشور از آغاز سال زراعی جاری تا امروز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۸ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت ۳۰ درصد افزایش یافته است .

معاون و زیر راه و شهرسازی از افزایش دمای هوا در تابستان 1399 نسبت به میانگین بلند مدت خبر داد و افزود: در حال حاضر در استان‌‌های آذربایجان‌غربی، ایلام و چهارمحال و بختیاری دما بین یک تا 1/1 درجه بالاتر نرمال است و این روند در تابستان نیز ادامه خواهد داشت.

دکتر تاج‌بخش با استناد به شاخص‌های دورپیوندی و مدل‌های پیش‌بینی عددی بلندمدت گفت: بارش‌های پاییز دیرتر از زمان نرمال شروع می‌شود و میزان آن نیز کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به بارش‌های خوب امسال که سبب رشد علفزارها در بیشتر نقاط کشور شد و مهیا بودن شرایط محیطی از جمله: خشک شدن علف‌ها، کاهش رطوبت و گرم شدن هوا نسبت به وقوع حریق هشدار داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار