«نقی معمولی» واقعاً استندبایِ «پایتخت۶» است؟/ مأموریت تازه مدیری
تهیهکنندگی مهران مدیری در «دورهمی»، تشدید تردیدها درباره سرانجام «پایتخت ۶»، رسمیت بیشتر فرآیند سریالسازی در شبکه نمایش خانگی و بازگشت برنامههای سینمایی مهمترین اخبار هفته گذشته بود.
«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته میپردازد.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیمنگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۲۲ خرداد میتوانید با چهل و یکمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ مهران مدیری
مهران مدیری را میتوان چهرهای «برآمده از تلویزیون و در خدمت تلویزیون» دانست که در همه این سالها به هر مدیومی ورود کرده، باز هم مهمترین وجه رسانهای و تصویریاش به در قاب جعبه جادو متجلی شده است و بهترین امکان برای رشدش را فقط و فقط همین رسانه در اختیارش قرار داده است.
او این روزها علاوه بر اجرا و کارگردانی در «دورهمی»، تهیهکنندگی این مجموعه را هم تجربه میکند و حالا با جدایی مصطفی احمدی از این پروژه به طور رسمی تهیهکنندگی در تلویزیون هم به کارنامه او اضافه شده است.
مدیری در همه این سالها در تلویزیون با ساخت و تولید مجموعههای طنز و کمدی از آیتمیهای «ببخشید شما» و «نوروز ۷۷» تا سریالهای «شبهای برره»، «پاورچین»، «مرد هزار چهره» و… به ستاره کمدیسازی در تلویزیون بدل شد و اگرچه هر از گاهی در شبکه نمایش خانگی یا سینما فعالیت داشت اما برند شدن او منحصراً به تجربههای تلویزیونیاش برمیگردد.
او از اولین چهرههایی هم بود که با شروع به کار تدریجی شبکه نمایش خانگی و قوت گرفتن آن چندین مجموعه هم در این فضا ساخت اما در این دوره چند ساله حتی موفقترین این مجموعهها نیز مثل «قهوه تلخ» به دلیل حواشی پایانبندی آن با نوعی ناکامی همراه بود و همین دلیلی شد تا مدیری که به نمایش خانگی کوچ کرده بود دوباره به تلویزیون بازگردد.
بازگشت دوبارهاش هم بعد از چند سال دوری اگرچه با نوعی شکست در ساخت «در حاشیه» همراه بود اما بعد از آن مهمترین تاکشوی شبانه تلویزیون را در اختیار گرفت که هم در اجرا و هم بواسطه ممنوعیت حضور افرادی چون محراب قاسمخانی در کسوت کارگردانی، توفیق ویژهای برای مجریگری همراه با استندآپ و کارگردانی در این مجموعه نصیبش شد. حین ساخت «دورهمی» دست به تجربههای جدیتری در عرصه سینما و شبکه نمایش خانگی زد که کارگردانی و ساخت «ساعت پنج عصر» یک ناکامی و «هیولا» یک موفقیت ویژه برایش به همراه داشت.
مهران مدیری از معدود چهرههایی است که این شانس را داشت که از تلویزیون حذف نشود و حتی بعد از بازههای کوتاه مدتی که برای خودش، سریالهایش و یا این اواخر مجموعه «دورهمی» پیش میآمد و حاشیهساز میشد دوباره تلویزیون در پس مذاکره و بازگرداندن او تلاش میکرد. مدیری از معدود چهرههایی است که تلویزیون اصلیترین مدیومی برای تأثیرگذاری و نفوذش بوده است و حتی با وجود رکود و افت و خیزهای فعالیتهایش در این بستر درخشان بماند. نگاهی به برگزاری کنسرتها و حتی بازیگری در سینما نشان داده است که این مدیومها هیچ گاه سکوی پرتاب مناسبی برای او نبودهاند.
مدیری حالا تهیهکننده مهمترین برنامه شبانه سیما را بر عهده دارد که در چند ماه اخیر جدیترین رقیب آن «عصر جدید» بوده است و باید دید جدیدترین سمت او در «دورهمی» میتواند به خلاقیتها و تغییر ساختار جدی تر این مجموعه منجر شود یا خیر.
حاشیه هفته؛ پایانبندی «پایتخت ۶» بدون تنابنده؟
شیوع کرونا به تعطیلی و توقف یک باره همه پروژههای هنری در تلویزیون و سینما منجر شد و تنها برخی به کار خود ادامه دادند که وضعیت اضطراریتری داشتند و مثلاً پخش آن برای یک کنداکتور ویژه در تلویزیون طراحی شده بود. «پایتخت ۶» به کارگردانی سیروس مقدم یکی از همین پروژههای اضطراری بود که برای کنداکتور نوروز در نظر گرفته شد اما کرونا آن را هم تحتتأثیر قرار داد و با یک پایان بندی فرمالیته به گونهای روی آنتن رفت که هجمههای زیادی را از ابتدای پخش تا انتها متوجه خود کرد. بعد از آن عوامل سازنده در گفتگوهای تلویزیونی و خبری به طور رسمی، ساخت چهار قسمت ویژه برای مخاطبان را وعده دادند.
حالا حدود یک ماه است که با کاهش نگرانیهای کرونایی و با حفظ تدابیر بهداشتی و مراقبتهای لازم اکثر پروژههای تلویزیونی و حتی سینمایی آغاز به کار کردهاند اما کمترین خبری از «پایتخت ۶» نیست.
نه سیروس مقدم در مقام کارگردان، نه الهام غفوری تهیهکننده و نه محسن تنابنده به عنوان سرپرست نویسندگان این مجموعه هیچیک خبری درباره ساخت این چهار قسمت مطرح نکردهاند. پیش از این تولید چهار قسمت به پایان کرونا نسبت داده شده بود اما در حال حاضر حتی خبری از نگارش و بازنویسی فیلمنامه بر اساس این چند قسمتی که قرار است ساخته شود نیز مطرح نیست.
چندی پیش نیز نسرین نصرتی از بازیگران اصلی این سریال در یک گفتگوی رسانهای اعلام کرد که خبری از قسمتهای باقی مانده «پایتخت ۶» نیست. با این حال هفته گذشته انتشار یک خبر سینمایی، امیدها برای تولید این قسمتهای پایانی را با یک سوال جدی مواجه کرد.
این هفته اما خبر رسید محسن تنابنده که سهمی جدی در ساخت «پایتخت» داشته و در مقام طراح، سرپرست نویسندگان و از همه مهمتر بازیگر اصلی این مجموعه حضور و همراهیاش با این پروژه کلیدی و تعیینکننده است، به یک پروژه سینمایی مهم پیوسته است. نام او در فهرست بازیگران فیلم سینمایی «قهرمان» تازه اصغر فرهادی مطرح شده و همین باعث طرح این گمانه در برخی محافل رسانهای شد آیا این حضور و مشغلهای که طبیعتاً پیوستن به پروژه مهمی چون «قهرمان» برای او به همراه دارد، سرنوشت «پایتخت ۶» را دستخوش تغییر در زمانبندی خواهد کرد؟ فعلاً همه چیز درباره پایان داستان «نقی» و خانواده «معمولی» در پرحاشیهترین فصل «پایتخت» در هالهای از ابهام قرار دارد.
نکته ویژه هفته؛ نظارت بر تولید در شبکه نمایش خانگی رسمیتر میشود؟
در هفتهای که گذشته در کنار صدور پروانه ساخت برای چند پروژه مهم سینمایی، شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی برای شهاب حسینی و تینا پاکروان که پیش از این در سینما فعالیت داشتند، پروانه فعالیت به عنوان تهیهکننده در عرصه سریال سازی در شبکه نمایش خانگی هم صادر شد.
شهاب حسینی پیش از این تهیهکنندگی در سینما را تجربه کرده بود و حالا قرار است تهیه کنندگی مجموعهای در شبکه نمایش خانگی را هم بر عهده داشته باشد و فارغ از این مصداق به نظر میرسد نفس صدور مجوز برای تهیهکنندگی در این مدیوم که پیش از این گاه تا مرحله ساخت و حتی نمایش آثار، نسبت به ترکیب عوامل فعال در فرآیند تولید نظارتی اعمال نمیشد، اتفاقی ویژه است.
نظارت و رسمیت بخشی به اتفاقاتی که در شبکه نمایش خانگی رخ میدهد و فیلم و سریال و مجموعههایی شامل مسابقه و.... که در این مدیوم به تولید میرسد باعث خواهد شد سطح کیفی این آثار در درازمدت ارتقا یافته و تعداد بیشتری از آثار با استانداردهای لازم ساخته شود.
شهاب حسینی همانطور که گفته شد پیش از این تهیه کنندگی در سینما را تجربه کرده و میتوان امید تولید آثاری قابلاعتنا را از او انتظار داشت. «شین» و «خورشید نیمه شب» از جمله تجربههای تهیهکنندگی حسینی در سینماست که در آنها سراغ جوانان هم رفته و باید دید در شبکه نمایش خانگی نیز قرار است با چنین افرادی کار کند یا با کارگردانان نامدار و باسابقهای همکاری خواهد کرد.
شهاب حسینی پیش از این به عنوان ستاره اصلی سریال «شهرزاد» بعد از یک دوره شکست و رکود در شبکه نمایش خانگی به رونق این شبکه کمک کرده بود و حالا این تجربه تازه میتواند حضور و تأثیر او را در این شبکه را هم قوت ببخشد. حسینی اساساً هم چهرهای برآمده از تلویزیون است که با اجرا و بازیگری در سریالهایی چون «پلیس جوان»، «تب سرد»، «مدار صفر درجه» و… چهره شد و تلویزیون سکوی پرتابی از قاب جادو به پرده نقرهای شد.
شبکه نمایش خانگی این روزها توجه زیادی را هم به خود جلب کرده است و کارگردانان و تهیهکنندگانی که با برنامهریزی و طراحی جدیتر و سامانیافتهتری در این مسیر حرکت میکنند موفقیت بیشتری را هم میتوانند رقم بزنند.
چندی پیش اولین جلسه رسانهای برای یک سریال در شبکه نمایش خانگی برگزار شد که به «هم گناه» ساخته مصطفی کیایی تعلق داشت و عوامل این سریال در این نشست که با پایان فصل اول مجموعه همراه بود به بخشی از پرسشها نسبت به ساختار و قصه پاسخ دادند. طبیعتاً هر نوع فعالیتی اعم از خبری کردن صدور مجوزها و اتفاقات مرتبط با تولید در این بستر یا برگزاری نشستهای رسانهای همزمان با گستردگی تولید سریالها در بستر شبکه نمایش خانگی و وی او دیها به جدیتر شدن و حرفهایتر شدن و مهمتر از همه شفافتر شدن تحولات و رویدادها در این فضا کمک خواهد کرد.
سینما در سیما؛ امید سینما به سیما برای عبور از بحران
«نبود اطمینانخاطر از فضاهای عمومی ممکن است باعث شود سینماها در بدو بازگشایی مورد استقبال قرار نگیرند و وظیفه ما بهعنوان مدیران سینماها و مسئولان و تصمیمگیران و سیاستگذاران این است که جامعه مخاطب را به این اطمینان خاطر برسانیم که وقتی به سینما میروند به یک فضای ایمن وارد شدهاند، نحوه عملکرد مناسب عوامل اجرایی و کارکنان و مدیران سینماها و تأثیرگذاری مثبت صدا و سیما، رسانهها و فضای مجازی در تشویق و اطمینان بخشی به مردم جهت استقبال از فیلمهای روی پرده بسیار مهم و تأثیرگذار است.» این بخشی از صحبتهای محمدمهدی طباطبایینژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به بهانه آغاز به کار مجدد سینماها پس از تعطیلات ۴ ماهه کرونایی بود.
بازگشایی سینماها از ابتدای تیرماه و با ظرفیت ۵۰ درصد در حالی در دستورکار سازمان سینمایی قرار گرفته است که تا کنون کشورهای بسیاری پس از فروکش کردن تهدید کرونا اقدام به بازگشایی سینماها کردند اما با عدم استقبال مخاطبان مواجه شدند. حالا و ناظر به اظهارات طباطبایینژاد مشخص است که مدیران سینمایی هم در این زمینه نگرانیهایی دارند و روی «صداوسیما» برای رفع این نگرانی و ترغیب مردم برای بازگشت به سالنهای سینما، حساب ویژهای باز کردهاند.
نکته جالب و قابل تأمل اینکه این حساب ویژه در حالی است که در صداوسیما در تعطیلات چهارماهه کرونایی و همزمان با اجرایی شدن طرحهایی همچون «سینما آنلاین» و «سینماماشین»، کمترین همراهی را با سینمای ایران داشت و در راستای فرهنگسازی و تبلیغ این بسترهای تازه ارتباط میان سینمای ایران و مخاطبان، هیچ اقدام مؤثری را صورت نداد. باید دید این بار آیا رسانه ملی میتواند برای احیای ملی «سینما» همراهی مؤثری داشته باشد؟
این امید از آنجا میتواند پررنگتر شود که این هفته خبر رسید بالاخره قرار است «هفت» با اجرای محمدحسین لطیفی به آنتن بازگردد و شنیدهها هم حکایت از آن دارد که قرار است به زودی «نقد سینما» نیز دوباره از شبکه پنج سیما پخش شود. بازگشت این دو برنامه سینمایی در حالی ست که در چند ماه اخیر و در اوج تحولات سینمایی و مسیرهای جدید گشوده شده در برابر سینمای ایران خلأ این برنامهها به شدت در ویترین برنامههای سیما محسوس بود و بازگشت آنها در آستانه از سرگیری اکران سینماها میتواند اتفاقات مبارکی را رقم بزند.
پیشنهاد هفته؛ از سازههای غولپیکر چه میدانید؟
این روزها مستندهای داخلی و خارجی بازار داغی دارد از مستند حیات وحش که همیشه طرفداران خود را دارد تا مستندهایی با دیگر موضوعات و فضاهای سیاسی اجتماعی و شهری.
شبکه چهار این هفته پخش مستندی را در قالب فضایی علمی آغاز کرد که برای اولین بار دوبله و آماده سازی شده و از این شبکه روی آنتن رفت.
این مجموعه مستند ۱۱ قسمتی که محصول ۲۰۱۸ است و فاصله چندانی از تولید آن نگذشته است به برترین سازههای جهان پرداخته است و در هر قسمت نشان داده است که هر یک چگونه ساخته شدهاند.
به طور مثال در قسمت اول این مستند به نمایش چگونگی ساخت یک «هتل یخی» بزرگ و معروف در شمال سوئد پرداخته شد که با بیش از ۱۵ هزار تن برف و یخ در عرض ۶ هفته ساخته میشود. یا در قسمتهای بعدی سراغ «شگفتانگیزترین سرسره جهان» یا «مقاومترین پل جهان» پرداخت.
این مستندها هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن میرود و هفته دیگر نیز از شنبه تا چهارشنبه قسمتهای بعدی آن پخش خواهد شد که هر یک میتواند واقعیتهایی را از مهمترین و معروفترین سازههای جهان برای مخاطب رونمایی کند.