غربالگری ۱۲۰ هزار نفر در اصفهان

معاون بهداشت وزیر بهداشت از آغاز «بسیج ملی کنترل فشارخون بالا» از ۲۷ اردیبهشت‌ماه خبر داده بود که بر اساس آن زمان‌بندی اجرای طرح تا ۱۵ تیرماه ۹۸ است و هفتم مهرماه هم‌زمان با روز جهانی قلب نیز گزارش نهایی کمپین اعلام خواهد شد.

این خبر در نخستین جلسه کمیته اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا که با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای راهبری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا همراه بود مطرح شد. در این نشست دکتر علیرضا رئیسی گفت: بسیج ملی کنترل فشارخون بالا یک کمپین بزرگ ملی و عمومی است که به ریاست وزیر بهداشت، به‌عنوان رئیس شورای راهبری و دستور رئیس‌جمهور به تمام دستگاه‌ها برای همکاری با آن تشکیل‌شده و دبیری این شورا را معاون بهداشت بر عهده دارد. در مورد همکاری سایر دستگاه‌ها نیز نامه‌ای به وزارت کشور ارسال‌شده تا همه استانداران برای فراگیر شدن کمپین و اجرای بهتر برنامه‌ها به این کار بزرگ ملی ورود کنند. معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه اعضای شورای راهبری «بسیج ملی کنترل فشارخون بالا» معاونان وزارتخانه هستند و علاوه بر این شورای امنیت غذایی استان‌ها در این عرصه فعال خواهند شد، افزود: شورای راهبری یک کمیته اجرایی به ریاست معاون بهداشت و هفت کارگروه تخصصی دارد که ریاست آنها را اعضای اصلی شورای راهبری یعنی معاونان وزارتخانه یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها بر عهده خواهند داشت. در همه استان‌ها ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا تشکیل خواهد شد و امیدواریم اجرای این بسیج ملی فتح بابی برای ورود به سایر ریسک فاکتورها و کنترل آنها باشد.
غربالگری 50 درصد افراد بالای 30 سال در کشور
در همین راستا مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان اظهار داشت: در طرح بسیج ملی کنترل پرفشاری خون باید ۲۰ میلیون نفر در کشور تحت غربالگری قرار بگیرند که با اجرای این طرح در اصفهان ۱۲۰ هزار نفر بیمار جدید به پرفشاری خون شناسایی شوند. مهشید احمدیان افزود: در قالب اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، 2 میلیون نفر مبتلای جدید به این بیماری در کشور باید شناسایی شوند. در قالب اجرای این طرح 50 درصد افراد بالای 30 سال در کشور تحت غربالگری قرار می‌گیرند. مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه از 27 اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با سراسر کشور، کمپین اطلاع‌رسانی بسیج ملی کنترل فشارخون در اصفهان راه‌اندازی می‌شود، بیان کرد: از 17 خردادماه و بعد از عید فطر، 183 پایگاه ثابت به‌صورت چادر در سطح استان اصفهان به‌منظور شناسایی و غربالگری پرفشاری خون ایجاد می‌شود. او تصریح کرد: این پایگاه‌ها تا 15 تیرماه در مناطق پرتردد استان اصفهان مستقر است و علاوه بر آن تیم‌های سیار نیز برای شناسایی کارگران مبتلا به پرفشاری خون به کارخانه جات و اصناف اعزام می‌شود. احمدیان گفت: همچنین افراد در منازل فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند و اگر روی 140 به 90 و بیشتر بود نشان از پرفشاری خون بالا است که می‌توانند وارد سامانه سلامت شوند و با ثبت فشارخون خود در طرح ملی بسیج کنترل فشارخون شرکت کنند. او خاطرنشان کرد: درصورتی‌که در طرح غربالگری مبتلایان جدید به پرفشاری خون شناسایی شدند، اما پیگیر درمان خود نشدند به آنها تماس گرفته می‌شود و از سوی پایگاه سلامت پیگیر درمان آنها می‌شویم. مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: بالاترین مرگ‌ومیر در جامعه بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی است که زمینه ابتلا به این بیماری، پرفشاری خون است. او بیان کرد: بر اساس آمار کشوری، بیش از 14 درصد مبتلایان به پرفشاری خون کمتر از 35 سال سن دارند و 6/1 دهم درصد مبتلایان بین رنج سنی 35 تا 44 سال و 3/1 دهم درصد مبتلایان بین 45 تا 54 سال سن دارند. احمدیان تصریح کرد: همچنین بیش از 50 درصد بیماران بین 55 تا 64 سال سن و 60 درصد مبتلایان بین 65 تا 69 سال سن و 64 درصد مبتلایان نیز بیش از 70 سال سن دارند. او گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری پرفشاری خون و عوارض آن و مسائل خود مراقبتی مردم در قبال این بیماری است. مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه فشارخون بالا قاتل خاموش است و تا به مرز پیشرفت نرسد دارای علامت نبوده اما بروز علائمی همچون سردرد، درد قفسه سینه، بدخلقی و خونریزی از بینی نشان از پیشرفت پرفشاری خون در افراد است، افزود: مصرف بالای نمک و غذای فوری که بیشترین میزان نمک را دارد در بروز پرفشاری خون بسیار نقش دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار