مشکلات متعدد آنتندهی موبایل در اصفهان
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی کشور گفت: بیشتر شکایت مردم استان اصفهان در بخش ارتباطات سیار مربوط به عدم آنتن دهی نسلهای دوم، سوم و چهارم تلفن همراه است.
تقی شفیعی در گفتوگو با ایرنا افزود: سال گذشته در مجموع چهار هزار و 375 شکایت از استان اصفهان به سامانه 195 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارش شد که یک هزار و 404 شکایت آن مربوط به ارتباطات سیار و 2 هزار و 971 شکایت مربوط به ارتباطات ثابت بود.
او با بیان اینکه در بخش ارتباطات سیار بیشترین شکایت مربوط به عدم آنتن دهی تلفن همراه بود، اظهار داشت: با توجه به مشخص بودن تعهدات پوششی اپراتورها در محدودههای شهری، جادهای و ریلی و عدم آگاهی مشترکان از این تعهدات، عمده این شکایتها از سوی اپراتور رد میشود.
شفیعی اضافه کرد: در مواردی که نقطه مورد شکایت در تعهد اپراتورهای تلفن همراه است، توسط سازمان تنظیم مقررات پیگیری شده است.
او خاطرنشان کرد: با توجه به تراکم جمعیتی موجود در نقاط فاقد آنتن دهی مطلوب، شکایتهای تکراری زیادی توسط افراد مختلف در این زمینه ثبت میشود که یکی از دلایل بالا بودن این دسته از شکایتهاست.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی گفت: از طرفی وجود ممانعتهای مردمی و اعمال کمیسیون ماده 100 توسط شهرداریها و همکاری نکردن برخی دستگاههای اجرایی جهت توسعه شبکه تلفن همراه باعث افزایش شکایات از این نوع شده است.
کمیسیون ماده 100، متشکل از یک نماینده از وزارت کشور، کارشناس شهرداری و یک قاضی است که بر اساس ماده 100 قانون شهرداری عمل میکند.
به گفته برخی مسئولان، بیشترین دلیل اعمال کمیسیون ماده 100، شکایتهای مردمی درباره نصب تجهیزات مخابراتی در منازل و محلههای مسکونی است.
شفیعی، سایر شکایتهای مردمی در بخش ارتباطات سیار را به ترتیب، درج بدهی در قبض، عدم پاسخگویی مناسب به شاکی، فعالسازی ناخواسته خدمات و عدم امکان ارسال یا دریافت پیامک عنوان و اضافه کرد: پرداخت قبوض تلفن همراه از درگاههای غیررسمی، عدم وصول مبالغ واریزی مشترکان توسط اپراتورها، فعالسازی ناخواسته خدمات ارزشافزوده و ناآگاهی مشترکان از روشهای لغو پیامکهای ارزشافزوده از جمله دلایل بروز این شکایتهاست.
او ناآگاهی مشترکان از هزینههای مربوط به عضویت در سرویسهای مناسبتی و سایر سرویسها و ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی از خطوط شخصی بدون اطلاع از عواقب آن را از دیگر دلایل شکایتهای مردم خواند.
شفیعی، بیشترین شکایتها در بخش ارتباطات ثابت را عدم جمعآوری سرویسها عنوان و تصریح کرد: بر اساس ضوابط سازمان تنظیم مقررات برای اپراتورها 24 ساعت مهلت برای رسیدگی به درخواست جمعآوری سرویس مشترکان در نظر گرفته شده است.
او ادامه داد: طبق بررسیها، اطلاع نداشتن مشترکان از شرکتی که از آن سرویس دریافت میکنند و آگاهی نداشتن از فرایند جمعآوری سرویس و مفاد قرارداد منعقده از دلایل اصلی بالا بودن شکایتها در این موضوع است.
شفیعی، سایر شکایتها در بخش ارتباطات ثابت را ارائه خدمات پشتیبانی نامطلوب، عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه شده، تاخیر در نصب و راهاندازی و عدم جبران خسارت مطابق با قرارداد اشتراک عنوان و اضافه کرد: دانش فنی کم مشترکان، طولانی بودن سؤالهای اداری در برخی اپراتورها، عدم ارائه اطلاعات کافی توسط واحد پشتیبانی اپراتورها و کافی نبودن مستندات مشترکان از جمله دلایل بالا بودن شکایتها در بخش ارتباطات ثابت است.
او سامانههای ثبت شکایتهای مردمی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را شماره تلفن 195، پیامک 600915 و سامانه اینترنتی 195.cra.ir اعلام و اضافه کرد: سال گذشته به همه شکایتهای واصله به این سامانه در استان اصفهان رسیدگی شد.
رئیس اداره امور مشتریان و ارتباطات سیار مخابرات منطقه اصفهان پیشازاین در گفتوگو با ایرنا اظهار داشت: همکاری مردم و برخی از نهادها و دستگاههای اجرایی برای بهبود خدمات تلفن همراه و ارتباطات سیار در کلانشهر اصفهان ضروری است.
بهنام میرزا افزود: مخابرات منطقه اصفهان با مسائلی برای نصب و تملک سایتهای آنتن تلفن همراه (BTS) مواجه است که رفع آن، همکاری مردم و برخی ادارهها را میطلبد.
با وجود پیگیری رسانهها و مردم، هنوز برخی مناطق با مشکل نقاط کور و پوشش نامناسب شبکه تلفن همراه مواجه هستند که علت آن جمعآوری دکلهای مخابراتی و سایتهای بی تی اس (BTS) بدلیل ممانعت مردمی و اعمال کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری عنوان شده است.
نزدیک به 6 میلیون خط تلفن همراه دائمی و اعتباری (همراه اول) در استان اصفهان فعال و ضریب نفوذ تلفن همراه در کلانشهر اصفهان بیش از 130 درصد است.
استان اصفهان دارای سه میلیون و 82 هزار و 946 شماره تلفن ثابت منصوبه است که از این تعداد دو میلیون و 500 هزار شماره تلفن مشغول به کار است.