ضرورت آموزش خلاقیت در مدارس
به اعتقاد مدیر گروه آیندهپژوهی دانشگاه اصفهان باید روحیه خلاقیت و پرورش ایده در بین دانشآموزان ایجاد و تقویت شود و در این صورت است که کشور رو به توسعه پیش میرود.
محسن طاهری با تأکید بر تربیت خلاقیت مدار در مدارس به ایسنا گفت: در سیستم آموزشی جدید باید تفکر انتقادی ایجاد و روشهای درست تحقیق کردن به بچهها آموزش داده شود. آموزش مهارتهای آیندهگرا در مدارس را ضروری دانست و گفت: مهارتهای آیندهگرا به مهارتهایی گفته میشود که برای زیست بهتر در آینده کودکان کاربرد دارد. مدیر گروه آیندهپژوهی دانشگاه اصفهان، آیندهپژوهی را شناخت درست از آینده، دانش طراحی آینده و دانش اقدام دانست و بر توجه به این مهم در مراکز آموزشی و درمجموع سیستم آموزشی کشور تأکید کرد.
طاهری افزود: همه افراد باید چهار مهارت مهم خلاقیت، کار تیمی، تفکر انتقادی و ارتباط مؤثر برقرار کردن را فارغ از اینکه چه شغلی داشته و چه مدرکی خواهند داشت، فرابگیرند. در این میان آموزش این مهارتها به دانش آموزان بسیار کاربردیتر است. مدیر گروه آیندهپژوهی دانشگاه اصفهان با تأکید بر ایجاد توانایی کار کردن تیمی در بین دانشآموزان گفت: دانشآموزان باید بتوانند ارتباط مؤثر با دیگران ایجاد كنند و اگر این چهار زیربنا در فرزندانمان ایجاد شود و اگر دانشآموزان از سالهای پایه به این چهار مهارت مجهز شوند، انسانهای خوبی برای آینده خواهند بود و کشور رو به توسعه میرود.
خلاقیت دستورالعمل یکسان ندارد
طاهری با تأکید بر اینکه از دانشآموزان میخواهیم به هر نحوی این مهارتها را یاد بگیرند، خاطرنشان کرد: بینهایت روش برای تمرین خلاقیت وجود دارد و تمام دانشآموزان باید این تمرینات را طراحی کنند و مقید به انجام آن باشند تا بهآرامی ذهنی خلاق پیدا کنند، زیرا ذهن خلاق فاکتوری برای موفقیت در آینده فرد میشود. عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان در پاسخ به اینکه چطور میتوانیم خلاقتر باشیم و مهارت خلاقیت را در خود پرورش دهیم، گفت: وظیفه یک آیندهپژوه ایجاد تلنگر اولیه است و پسازآن فرد باید خودش راهش را پیدا کند. او با بیان اینکه اساس خلاقیت بر ترویج الگو ناپذیری است، تصریح کرد: خلاقیت در تلاش است که الگوهای جدید ایجاد کند و این فرایند مداوم از خلق میآید. خلاقیت دستورالعمل یکسان ندارد و همیشه به دنبال پیدا کردن راه جایگزین است. طاهری در توضیح یکی از تمرینهای خلاقیت گفت: تحقیقات علمی ثابت کرده که در هنگام پیادهروی، ذهن بهتر میتواند خلاق باشد، البته این یک قانون کلی نیست، اما بسیار کاربردی است.
نباید از ایده عجیب ترسید
مدیر گروه آیندهپژوهی دانشگاه اصفهان ادامه داد: ازاینرو، دانشآموزان باید روزانه زمانی را برای این تمرین اختصاص دهند و به ذهنشان اجازه خلق ایدههای جدید بدهند. دانشآموزان باید توجه کنند مهم این است که به ذهن اجازه بدهیم تمرین کند و روشهای جایگزین را پیدا کند، اصلا نباید از اینکه ایده عجیب باشد ترسید. او با تأکید بر اینکه در این مرحله باید تمرین کنیم ذهن ایده متفاوت بسازد، تصریح کرد: اگر دانشآموزان این تمرین را بهصورت گروهی انجام دهند، بسیار کاربردیتر است. با این روش، ذهن هرروز ایدههای بیشتری تولید میکند و کمکم فرد خلاق میشود. طاهری به معلمان و مدیران مدارس نیز توصیه کرد از این تمرینها برای پرورش ایده در دانشآموزان استفاده کنند و گفت: مدیران مدارس از این تمرینها در صف صبحگاه میتوانند استفاده کنند و معلمان نیز باید بچهها را بهصورت گروهی تقسیم، جو کلاس را شاد و ساختارهای مرسوم راکمی کنار بگذارند و آنها را وادار به طرح ایده کنند. مدیر گروه آیندهپژوهی دانشگاه اصفهان افزود: معلم در صورت لزوم میتواند ایده را قضاوت کند. در اینجا معلمان باید توجه داشته باشند که ایده موردنظر باید جدید و تا حدی مناسب برای استفاده باشد.