20 درصد مسافران اتوبوس هزینه پرداخت نمی‌کنند

دریافت نقدی بلیت اتوبوس به‌هیچ‌وجه جریمه مسافر نیست

آشفته و سراسیمه، تنها به مقصد می‌اندیشد، شتابان خود را در لابه‌لای جمعیت جای می‌دهد، صدای راننده از جلوی اتوبوس بلند می‌شود تا حقی که زیر پا له کرده را گوشزد کند، اما گویی صدایی نمی‌شنود...

به گزارش ایمنا، شاید برایتان تعجب‌آور باشد، اما هنوز کسانی هستند که کرایه سوارشدن به اتوبوس را نمی‌پردازند و به‌نوعی با دور زدن سامانه هوشمند، حق‌الناس را به گردن خود می‌اندازند. بسیاری از شهروندان بلیت‌های کاغذی را که پشت آنها نوشته بود «ارائه بلیت نشانه شخصیت شماست» را به یاد دارند، گوشه و کنار داخل اتوبوس‌ها نیز این جمله به چشم می‌آمد تا ملکه ذهن مسافران شود، اما انگار باید برای عده‌ای همیشه این جمله تکرار شود تا بارشان را بر دوش دیگران نیندازند؛ همه را زیر سؤال نبرند و حتی بازرسان و راننده اتوبوس‌های شهری را همیشه دل‌نگران نکنند تا به‌ناچار با فریادهای تکراری بگویند: «آقا...، خانم... کارت نزدی!» طرح تجهیز ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به سامانه هوشمند از سال ۸۹ توسط شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه آغاز و تمام اتوبوس‌های شهر به این سامانه مجهز شد، اما مسئله موردتوجه که پس از گذشت چندین سال هنوز هم شاهد آن هستیم، اجتناب برخی از مسافران از زدن کارت بلیت در اتوبوس است. این رفتار ناخوشایند باعث شده شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به دیگر شهروندان، بازرسان کارت بلیت را به کار گمارد. محسن سبحانی، یکی از رانندگانی که سال‌ها است در خط میدان جمهوری- میدان آزادی کار می‌کند، می‌گوید: هنوز بعد از چندین سال که همه باید برای سوارشدن اتوبوس کارت بلیت بزنند، خیلی‌ها اعتقادی به کرایه ندارند، اگر مردم کرایه‌ را موقع سوارشدن به اتوبوس پرداخت کنند بحثی بین مسافر و راننده راه نمی‌افتد، هر بار که مسافری کارت نمی‌زند مجبورم با صدای بلند بگویم خانم... آقا... کارت نزدی! مردم هم غُرغُر می‌کنند. بعضی هم که اصلا انگار صدای من نشنیدند و بی‌تفاوت بیرون را نگاه می‌کنند. احمد رمضانی، راننده‌ای که در خط میدان باقوشخانه- میدان ارتش مسافران را جابه‌جا می‌کند، می‌گوید: برخی مسافران با باز شدن در اتوبوس به‌سرعت وارد می‌شوند و لابه‌لای جمعیت خود را قایم می‌کنند، من هم هر چی بگویم «خانمی که کارت نزدی، بیا کارتت را بزن»، فایده‌ای ندارد، هیچ صدایی بلند نمی‌شود و من فقط حرف می‌زنم، حواسشان نیست که این کار حق الناسه... حق‌الناس شوخی نیست! اما یکی از شهروندان که از کمبود جایگاه‌های شارژ کارت گلایه دارد، می‌گوید: کنار همه‌ ایستگاه‌های اتوبوس شارژ کارت نیست، باید برای این مشکل فکری شود، حتی وقتی می‌خواهیم کرایه‌ نقدی بدهیم باید جریمه اینکه کارتمان شارژ نداشته را هم بدهیم، اصلا همین موضوع باعث شده بسیاری به روی خود نیاورند که کارت نزدند.

۱۵ تا ۲۰ درصد پرت بلیت در روز

قدرت افتخاری، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با بیان اینکه روزانه ۱۵ تا ۲۰ درصد پرت بلیت در اتوبوسرانی اصفهان وجود دارد، می‌گوید: پرداخت ‌نکردن کرایه بخش دولتی و بویژه بخش خصوصی که هزینه‌های خود را به‌تنهایی تأمین می‌کند، خسارت‌های مالی زیادی بر جا می‌گذارد. او در پاسخ به گلایه شهروندان مبنی بر پرداخت جریمه در صورت نداشتن کارت بلیت، اظهار می‌کند: دریافت نقدی بلیت اتوبوس به‌هیچ‌وجه جریمه مسافر نیست، هزینه یک سفر برای هر مسافر دو هزار و ۴۰۰ تومان است درحالی‌که یک‌چهارم این مبلغ از مسافر دریافت می‌شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان ادامه می‌دهد: درصورتی‌که مسافر از کارت بلیت الکترونیکی خود استفاده نکند موظف به پرداخت هزینه دو برابری خط به‌صورت نقدی است، اما راهبر باید پس از دریافت وجه نقدی کارت شارژ خود را استفاده کند، البته درصورتی‌که راهبر تشخیص دهد شخصی واقعا توان پرداخت بلیت اتوبوس ندارد از دریافت کرایه نقدی صرف‌نظر می‌کند. او خاطرنشان می‌کند: در بعضی کشورهای اروپایی اگر یک مسافر دو بار کرایه اتوبوس را پرداخت نکند به پرداخت جریمه محکوم می‌شود، اما در ایران قانون مشخصی برای دفاع از حقوق بیت‌المال وجود ندارد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان می‌گوید: با پرداخت کرایه از طریق اصفهان کارت، هزینه به‌طور مستقیم وارد حساب اصفهان کارت، شهرداری و شرکت واحد اتوبوسرانی می‌شود، همچنین آمار جابه‌جایی مسافران اتوبوس مشخص می‌شود. او با بیان اینکه فعالیت بازرسان سیار که تعداد آنها انگشت‌شمار است، در کاهش پرت بلیت اتوبوس بسیار تأثیرگذار بوده است، تصریح می‌کند: البته مهمترین راهکار رفع مشکل کارت نزدن برخی از شهروندان «فرهنگ‌سازی» است که باید از طریق رسانه‌های مختلف بویژه صداوسیما انجام شود تا بتوانیم این معضل را تا حد زیادی رفع کنیم. افتخاری خاطرنشان می‌کند: در گذشته میزان پرت بلیت اتوبوس در اصفهان ۳۰ درصد بود، اما استفاده از ابزار مختلفی همچون تابلوهای کمیته فرهنگی شهروندی شهرداری اصفهان، ساخت کلیپ، انیمیشن و ... باعث شد که این میزان پرت به ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. او اظهار می‌کند: در حال بررسی و لحاظ کردن مزیتی در کارت‌های بلیت مسافران هستیم تا اگر کارتی شارژ نداشت تا دو کارت حساب کارت منفی شود و پس از شارژ کارت توسط مسافر به میزان هزینه دو سفر از مبلغ کارت برداشت شود؛ قطعاً وقتی این مزیت را برای افرادی که معتقد به پرداخت کرایه هستند، اجرایی کنیم ابراز خرسندی خواهند کرد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان تأکید می‌کند: مطالعات این طرح انجام شده و پس از موافقت مسئولان اصفهان کارت اجرایی خواهد شد. او با بیان اینکه در حال حاضر حدود هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در ۱۱۷ خط مسافران را در شهر اصفهان جابه‌جا می‌کنند، می‌گوید: درصدد هستیم تا نرم‌افزار موبایلی شارژ بلیت اتوبوس را راه‌اندازی کنیم زیرا حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مسافران ناوگان اتوبوسرانی مسافران دائمی خطوط هستند، ازاین‌رو تلاش می‌کنیم تا مشکل شارژ کارت اتوبوس رفع شود.

ارسال نظر