جاری بودن آب زاینده‌رود برای ادامه کشت محصولات ضروری است

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: اختصاص ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب از حقابه های مربوط رودخانه زاینده‌رود برای کشت بهاره و ادامه جریان آب آن در فصل تابستان ضروری است.

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: بر همین اساس می‌خواهیم زاینده‌رود پس از خردادماه جریان داشته باشد و از لحاظ آماری، آورد این حوضه آبریز از ابتدای سال آبی جاری (مهر ٩٧) تاکنون افزون بر یک هزار و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده که ۵۰۰ میلیون مترمکعب بیش‌ازپیش بینی‌های قبلی است.

او با اشاره به بارش‌های مطلوب در سرشاخه‌های زاینده‌رود خاطرنشان کرد: سال آبی جاری تاکنون افزون بر 2 هزار و ۲۰۰ میلی‌متر در منطقه وجود داشت و بااین‌وجود کشت فصل تابستان که همه آن را به عنوان کشت بهاره می‌شناسیم در منطقه میسر است، پس می‌توان آب را طی تابستان در بستر زاینده‌رود جاری کرد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی اصفهان با بیان اینکه طرح‌های آبیاری نوین در منطقه اصفهان اجرا می‌شود، تصریح کرد: روش‌های نوین آبیاری در مصرف آب کمک شایانی می‌کند و دراین‌ارتباط این طرح‌ها می‌تواند در سایر نقاط استان اجرا شود.

او با تاکید بر اینکه کشاورزان خواهان اختصاص حقابه خود از زاینده‌رود هستند، بیان کرد: این‌گونه مدیریت صحیح نیست که آب آشامیدنی به صنعت و دیگر استان‌ها اختصاص یابد و چنانچه آبی باقی ماند آن را برای کشاورزان اختصاص دهیم.

امینی گفت: شیوه‌های نوین کشاورزی در شرق اصفهان اجرا می‌شود و در ۳۰ سال گذشته با وجود اینکه اثری از چاه‌ها، قنوات چشمه‌ها و رودخانه دائم وجود داشت اما الان این‌طور نیست باز هم میزان تولید کنونی محصولات منطقه شرق با گذشته پرآب یکسان است.

او با بیان اینکه پیش‌تر در منطقه شرق اصفهان ۸۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای، ٢ میلیون تن چغندرقند، ۲۴۰ هزار تن گندم، ۹۰ هزار تن جو، سه میلیون تن انواع محصولات دیگر و یک هزار و ۵۰۰ تن شیر تولید می‌شد، گفت: این آمار هم‌اکنون بسیار کمتر شده است.

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: یکی از شاخص‌های مهم شرق اصفهان وجود تالاب بین‌المللی گاوخونی است و همچنین در منطقه شرق نقش مهمی در تولید اکسیژن برای سایر مناطق دارد.

امینی تصریح کرد: در سال ۹۶ و قبل از آن مبلغی که به عنوان جبران خسارت کشاورزان پرداخت شد بسیار ناچیزتر از ضررها بوده اما حتی این مبالغ در سال ۹۷ و ۹۸ نیز اختصاص نیافت.

او خاطرنشان کرد: در منطقه شرق اصفهان اشتغال مکمل نیاز است و نباید در مورد شغل‌های جایگزین صحبت کرد، استفاده از ظرفیت خود مردم و کشاورزان بهترین راهکار برای توسعه اشتغال در مناطق خواهد بود.

امینی اضافه کرد: لزوم توجه به حق مالکیت، ضروری و مهم است برای مثال نمی‌توان گفت تمام خودروها، تمام خانه‌ها و تمام دارایی‌های افراد بدون در نظر گرفتن حق صاحبان و مالکان باید به طور مساوی بین همه مردم تقسیم شود، بنابراین برای قضیه آب همین روال است و باید به اصل مالکیت احترام گذاشت.

به گفته او در منطقه شرق اصفهان افزون بر یک‌صد اتحادیه و تعاونی وجود دارد که می‌توان برای توسعه از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

دریچه‌های سد زاینده‌رود که از ساعت یک بامداد روز دوشنبه هشتم بهمن سال قبل به منظور استفاده کشاورزان برای کشت پاییزه این دوره بازگشایی و آب در بستر این رودخانه در کلان‌شهر اصفهان جاری شده بود، بامداد یکشنبه ۲۸ بهمن کاهش یافت تا بخش وسیعی از این رود به‌ویژه در منطقه کلان‌شهر اصفهان تا نوروز ۹۸ با خشکی روبرو شود و قرار شد برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان در فروردین امسال دوباره زاینده‌رود بازگشایی شود.

پس از آن ‎رئیس‌جمهوری ۱۳ اسفند امسال به وزارت نیرو دستور داد تا با در نظر گرفتن نیازهای زیست‌محیطی در ایام نوروز، آب را در زاینده‌رود رها کند و بعد از آن زمان تاکنون آب در بستر زاینده‌رود جاری بوده است و بر پایه اعلام آب منطقه‌ای تا روزهای پایانی خرداد امسال ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار