اولویت فرهنگ سازی بر تعیین مسیر ویژه
بیشک برای شما هم اتفاق افتاده که در هنگام رانندگی صدای آژیر آمبولانس یا خودروهای آتشنشانی را شنیده باشید، اما به راستی واکنش شما هنگام شنیدن آژیر این خودروهای امدادی چه بوده است؟
به گزارش ایمنا، وقتی کسی در حادثهای گرفتار شده و برای رسیدن گروه امدادی ثانیهشماری میکند، عدهای به صدای آژیر خودروهای امدادرسان توجه نمیکنند، حتی بارها دیدهایم که بعضی از رانندگان، کاملا بیتفاوت به مسیر خود ادامه میدهند، گویی هیچ صدایی نمیشوند، غافل از اینکه این صدا میتواند صدای مرگ و زندگی یکی از اعضاء خانواده خود باشد و شاید حتی چند ثانیه زودتر رسیدن، باعث نجات جان او شود.
محسن گلابی، مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان دراینباره میگوید: یکی از چالشهای فراروی نیروهای آتشنشانی در تمامی کلانشهرهای دنیا معضل ترافیک است چرا که هرچه زمان رسیدن نیروهای عملیاتی به محل حریق یا حادثه کوتاهتر شود خسارت ناشی از آنهم به لحاظ جانی و هم به لحاظ مالی کمتر خواهد بود، ازاینرو سازمانهای آتشنشانی تمامی شهرهای بزرگ جهان، در تلاش برای پیدا کردن راهکارهای کاهش این زمان هستند. او اظهار میکند: باز کردن مسیر برای خودروهای آتشنشان در راه رسیدن به محل وقوع حوادث یکی از موضوعات مهم در سازمان آتشنشانی است، اینکه رانندگان خودروهای عبوری در لاین مخالف به جای باز کردن مسیر مشغول گرفتن فیلم و عکس میشوند چالشی بسیار تأملبرانگیز است. مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تأکید میکند: تماشا کردن حوادث، بسیار آزاردهنده و آسیبرسان است و شهروندان باید توجه داشته باشند که هر یک ثانیه زودتر رسیدن آتشنشانان به محل حوادث ممکن است جان یک انسان را از مرگ حتمی نجات دهد. او با بیان اینکه با توجه به ترافیک سنگین و تردد بسیار خودروها در سطح معابر شهر دسترسی خودروهای آتشنشانی به بعضی از نقاط که محل وقوع حوادث است بسیار سخت و دشوار است، ادامه میدهد: اینکه برخی از شهروندان به جای باز کردن مسیر به تماشای خودروهای آتشنشانی میایستند، باعث میشود نیروهای آتشنشانی نتوانند بهموقع به محل حادثه برسند.
گلابی تأکید میکند: سرعت آتش پنجمتر بر ثانیه است هرچه نیروهای آتشنشانی دیرتر به محل حادثه برسند، بدان معنا است که پنجمتر بر ثانیه آتش بیشتر نگهداشته شده و خسارات بیشتری برجای گذاشته است. او با بیان اینکه گرفتن فیلم و عکس از صحنههای آتشسوزی که صحنههای جالبی نیست جای بسی تأمل دارد، خاطرنشان میکند: آموزش چهره به چهره در سطح خانوادهها و جامعهها باعث فرهنگسازی میشود. مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار میکند: شهروندان باید به این نکته توجه کنند که مسیر را برای خودروهای آتشنشانی باز کنند چهبسا شاید مأموریت این خودروها اطفاء حریق در منزل خودشان باشد و البته بعدا پشیمانی هیچ سودی ندارد.
فرهنگسازی رکن نخست است
علیرضا صلواتی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان دراینباره اظهار میکند: قبل از اینکه تعیین مسیرهای ویژه برای تردد خودروهای امدادرسان از جمله اورژانس و آتشنشانی حائز اهمیت باشد، باید نسبت به افزایش فرهنگسازی در بین شهروندان برای باز کردن مسیر برای عبور این خودروها اقدام شود. او با بیان اینکه در شهر اصفهان خودروهای امدادی امکان تردد در مسیرهای ویژه اتوبوسهای BRT را دارند، میافزاید: با توجه به اینکه در خط یک BRT به دلیل وجود برخی موانع، خودروهای امدادی باید یک مسیر را از ابتدا تا انتها سپری میکرد، در سایر خطوط موانعی همچون نرده گذاریها نصب نشد و تنها با استفاده از خطکشی، نصب علائم و دوربینهای ثبت تخلف این امکان فراهم شد تا خودروهای امدادرسان ضمن تردد در این مسیرها در صورت نیاز امکان خروج از مسیر در نقاط مختلف را داشته باشند.
لاین امدادرسان نداریم
به گفته غفور راستین، مدیر مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان، توزیع نامناسب پایگاههای اورژانس در سطح شهر و عدم تناسب با بافت شهری و نیاز مردم، نبود زمین مناسب حتی برای تغییر کاربری به اورژانس، بیتوجهی به توسعه امدادرسانی همپای توسعه شهری از جمله دلایل تأخیر اورژانس برای امدادرسانی است. او با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی آمبولانسها، ترافیک شهر هنگام امدادرسانی است، میگوید: در تمام کلانشهرها لاینهای ویژه در رینگهای اصلی شهر تحت عنوان «لاین امدادرسان» برای عبور خودروهای امدادرسان در نظر گرفته میشود، اما در کلانشهر اصفهان از وجود چنین امکانی محروم و مجبور به عبور از مسیرهای ویژه BRT هستیم. مدیر مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان تصریح میکند: البته در برخی از مسیرهای ویژه BRT نردهها برداشتهشده، اما بخش دیگر هنوز باقیمانده و مناسب تردد خودروهای امدادرسان در شهر نیست. او با انتقاد از اینکه اکثر شهروندان پس از شنیدن صدای آژیر آمبولانس واکنشی از خود نشان نمیدهند، اظهار میکند: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که آمبولانس یا در حین جابهجایی مصدوم و یا در مسیر رسیدن به بیمارستان است و بیدلیل برای رسیدن به مقصد خود شتاب ندارد. راستین از مدیران شهری درخواست کرد: در بزرگراهها و رینگهای اصلی شهر خط ویژهای برای خودروهای امدادرسان در نظر بگیرند. او با بیان اینکه در تمام نقاط شهر اصفهان پایگاه اورژانس وجود ندارد، تصریح میکند: نامتعادل بودن پایگاهها باعث میشود زمان امدادرسانیها به طول بیانجامد و زمان طلایی رسیدگی به بیمار یا مصدوم از دست برود. مدیر مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان با تأکید بر اینکه برای توزیع عادلانه پایگاههای اورژانس در اصفهان، شهرداری میتواند مکانی بهاندازه یک کانکس در اختیارمان قرار دهد، افزود: البته دانشگاه علوم پزشکی تاکنون با در اختیار دادن فضا به اورژانس کمک کرده، اما همچنان دچار کمبود پایگاه هستیم.