خط دوم مترو روی ریل توسعه

بنا به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان هم‌زمان با حفاری تونل، حفاری و ساخت ایستگاه‌های خط دوم قطار شهری در جبهه‌های مختلف، عملیات عمرانی پنج ایستگاه دارک (شهرک امام حسین (ع))، زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی و لاله خط دوم قطار شهری اصفهان در حال اجرا است.

محمدرضا بنکدار با اشاره به آخرین روند اجرایی خط دوم قطار شهری اصفهان به ایرنا گفت: اتفاقات خوبی در حوزه عمرانی خط دوم قطار شهری اصفهان و روند ساخت ایستگاه‌ها و تونل این خط صورت گرفته و این موضوع بیانگر تلاش‌های همه‌جانبه کارکنان سازمان قطار شهری و همچنین صبر و شکیبایی شهروندان است. او گفت: تراز حفاری قسمت شمالی دو ایستگاه زینبیه و عاشق اصفهانی خط دوم قطار شهری اصفهان به عمق نهایی خاک‌برداری رسید. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: با توجه به روند مطلوب عملیات عمرانی ایستگاه عاشق اصفهانی، خاک‌برداری این ایستگاه در قسمت شمالی، به تراز فونداسیون (خاک‌برداری نهایی) رسیده و در تلاشیم که طبق برنامه، این موضوع را در ایستگاه زینبیه نیز عملیاتی کنیم. او تصریح کرد: رسیدن خاک‌برداری به فونداسیون ازاین‌جهت اهمیت دارد که تی بی ام (ماشین مکانیزه حفار) برای عبور از ایستگاه، نیازمند رسیدن سطح خاک‌برداری به این تراز بوده و با تکمیل این بخش، زمینه ورود تی بی ام به ایستگاه‌ها فراهم خواهد شد. بنکدار بیان کرد: تراز خاک‌برداری در قسمت شمالی دو ایستگاه زینبیه و عاشق اصفهانی به عمق نهایی رسیده و پس از بتن‌ریزی آماده عبور تی بی ام است. او اضافه کرد: پس‌ازآن، تی بی ام در داخل ایستگاه به‌صورت مکانیکی حرکت کرده و نیازی به حفاری و سگمنت‌گذاری درون ایستگاه وجود ندارد. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه تی بی ام مورد استفاده در خط یک قطار شهری، پس از مونتاژ و خرید تیغه برشی، در خط دوم مورد استفاده قرار گرفت، ادامه داد: بر اساس مطالعات و نظرات کارشناسان خط، حفاری مکانیزه تونل خط دوم قطار شهری اصفهان از شرق اصفهان به‌صورت تونل دو چشمه در مسیر ایستگاه دارک شهرک امام‌حسینی (ع) تا میدان امام علی (ع) با دو دستگاه تی‌بی‌ام انجام می‌شود. او افزود: عملیات عمرانی تونل غربی پس از خرید دو دستگاه کاترهد (تیغه برشی) تی‌بی‌ام خط دوم قطار شهری اصفهان و نصب آن بر ماشین مکانیزه حفار، اسفند سال ۱۳۹۷ آغاز شد و حفاری تونل شرقی، نیز هم‌زمان با عید سعید فطر آغاز شد. بنکدار خاطرنشان کرد: دستگاه مکانیزه حفاری تونل، تاکنون بیش از ۴۰۰ متر از تونل غربی این خط را حفاری و سگمنت‌گذاری کرده و طول حفاری تونل شرقی نیز در هفته گذشته به ۱۰۰ متر رسیده است. او با اشاره به جزئیات عملیات اجرایی خط دوم متروی اصفهان اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، به‌زودی از سمت غرب شهر اصفهان به سمت میدان امام علی (ع)، حفاری تونل به‌صورت تک چشمه انجام خواهد شد که این حفاری از ایستگاه مدرس نجفی در کهندژ تا میدان امام علی (ع) با یک تی بی ام تک چشمه به قطر ۹ متر انجام می‌شود. عملیات حفاری تونل خط ۲ قطار شهری اصفهان با بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار اسفند سال گذشته در محل ایستگاه مترو دارک این کلان‌شهر آغاز شد. طول خط ۲ قطار شهری اصفهان ۲۴ کیلومتر و ۷۵۰ متر است و از شهرک امام حسین (ع) در خیابان زینبیه آغاز می‌شود و از میدان قدس، میدان امام (ره)، خیابان‌های فلسطین و آمادگاه و میدان امام حسین (ع) می‌گذرد و سپس به سمت غرب، خیابان طالقانی و درنهایت به خیابان کهندژ و خمینی‌شهر ختم می‌شود. خط ۲ قطار شهری اصفهان به‌عنوان خط غربی - شرقی دارای ۲۳ ایستگاه است و پیش‌بینی می‌شود این خط تا سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری کامل شود. در زمان حاضر پنج ایستگاه از خط ۲ قطار شهری توسط پیمانکاران در حال ساخت‌وساز است. خط یک قطار شهری که از شمال اصفهان آغازشده است پس از طی مسیری به طول ۲۰٫۲ کیلومتر به پایانه مسافربری صفه در جنوب این شهر می‌رسد و در آن ۲۰ ایستگاه وجود دارد. نخستین مرحله خط یک قطار شهری مهر سال ۹۴ افتتاح و مراحل پایانی و تکمیلی آن تیر امسال بهره‌برداری شد.

ارسال نظر