تعرض به حقوق قانونی رانندگان
سال گذشته در پی اعتصاب رانندگان و اختلافاتی که بعضا با شرکتهای حملونقل بار در کشور وجود داشت، برخورد با تخلفات شرکتها از سوی اداره راهداری شدت گرفت و با تمرکز ویژه بر این موضوع، راههای مختلفی برای شکایت رانندگان حتی با یک تلفن ایجاد شد.
به گزارش ایسنا، امروز موضوع حملونقل کالا با چالشهای زیادی از مدیریت تا موارد مالی و ... مواجه است و دراینبین اختلافنظر بین شرکتهای حملونقل، رانندگان و صاحبان بار امری طبیعی به نظر میرسد، اگرچه در قوانین و آییننامهها و تبصرهها رقمهای دقیقی برای هزینههای حملونقل، پیشبینی و تعریف شده است و تخلف از این موارد میتواند مورد پیگیری قرار گیرد.
مطابق قانون در صورت هرگونه تخلف، شکایات مربوط به شرکتهای حملونقل در کمیسیون ماده 12 و موارد مربوط به تخلفات رانندگان در کمیسیون ماده 11 موردبررسی قرار میگیرد.
یکی از مواردی که بهخصوص در سال گذشته مورد اعتراض رانندگان بود، مربوط به حق کمیسیون شرکتهای حملونقل از رقم مندرج در بارنامه است که بعضا مورد اختلاف رانندگان و شرکتهای حملونقل قرار میگیرد. اگرچه مطابق قانون هشت درصد هزینه مربوط به بارنامه متعلق به شرکتهای حملونقل است بااینوجود بعضا برخی شرکتها بیشتر از این رقم را از رانندگان دریافت می کنند. در این شرایط رانندگان می توانند موارد را به انجمن صنفی خود اطلاع دهند و یا بهصورت مستقیم شکایت خود را به اداره راهداری و حملونقل جادهای استان خود ارجاع دهند که با بررسی این موارد در کمیسیون ماده 12 و در صورت محرز شدن تخلف حکم صادر و شرکت مربوطه جریمه میشود.
اما برخی رانندگان میگویند، تعدادی از شرکتهای حملونقل باوجوداینکه تخلف میکنند، بعضا با تهدید و یا حتی دعوا و کتککاری سعی دارند، کار به شکایت نکشد که این موضوع، آینده شغلی رانندگان را بعضا دچار مشکل میکند.
به گفته عضو هیئتمدیره انجمن صنفی کامیون داران اصفهان، چندی پیش یکی از شرکتهای حملونقل بار واقع در پایانه بار امیرکبیر اصفهان، بارنامهای برای بنز تک ده چرخ به مقصد همدان، به مبلغ یکمیلیون و 900 هزار تومان صادر و 700 هزار تومان بهعنوان حق کمیسیون از راننده دریافت کرد درحالیکه قانونا باید هشت درصد حق کمیسیون میگرفت.
حسن عباسی به ایسنا، گفت: این راننده شکایت کتبی خود را به ما تحویل و انجمن نیز با ضمیمه کردن نامهای آن را به اداره کل راهداری ارجاع داد و در نهایت با بررسی موضوع از سوی کمیسیون ماده 12 حکم برای شرکت صادر و بهعنوان متخلف جریمه شد، اما متاسفانه یکی از اعضای این شرکت حملونقل به نشانه اعتراض در مجموعه کاری ما اقدام به فحاشی و کتککاری کرد که چرا انجمن موضوع شکایت را پیگیری کرده است.
او با بیان اینکه اعتراضات رانندگان بیشتر به دلیل گرفتن کمیسیون اضافی از آنها است، تصریح کرد: هشت درصد از رقم هر بارنامه متعلق به شرکتهای باربری است، اما برخی شرکتهای حملونقل رقمی بالاتر را از رانندگان دریافت می کنند، خوشبختانه قانون همواره پیگیر این موضوع است و اعتراض و شکایت در کمیسیون ماده 12 پیگیری میشود، بنابراین اگر شرکتی نسبت به حکم اعتراض دارد در همان کمیسیون باید اقدام کند، نه اینکه در مجموعه کاری با کتککاری رانندگان و اعضای انجمن را تهدید کند.
به گفته عباسی، برخی رانندگان برای گرفتن حق خود شکایت می کنند که متاسفانه از سوی شرکتهای حملونقل تهدید شده و یا از کار بیکار میشوند.
عضو دیگر هیئتمدیره انجمن صنفی کامیون داران اصفهان دراینباره به خبرنگار ایسنا، گفت: انجمن صنفی مرجعی است که باید پیگیر مشکلات باشد و اداره راهداری و حملونقل جادهای نیز وظیفه بررسی این شکایات را دارد.
به گفته محسن جلالی، چنانچه رانندهای شکایت کند ما پیگیریهای لازم را انجام میدهیم و حتی اگر شرکت حملونقل برای راننده بارنامه صادر نکند، جلوی آن شرکت را خواهیم گرفت، اما در صورت عدم شکایت رانندگان کاری از انجمن صنفی ساخته نیست. البته برخی از رانندگان نیز با گرفتن پول اضافه از شکایت خود صرفنظر می کنند.
او با اعتقاد بر اینکه تمام شرکتهای حملونقل متخلف نیستند و تنها تعداد محدودی از آنها از قوانین تخطی می کنند، افزود: پیگیری انجمن صنفی حتی زمانی که رانندگان به علت تهدید برخی شرکتهای حملونقل از شکایت خود صرفنظر میکنند، نیز کارساز است. از سوی دیگر با اینکه خود رانندهها در صورت مشکل می توانند از شرکتها شکایت کنند اما پیگیری و ارجاع شکایت از سوی انجمن، بهتر انجام میشود.
*شرکتهای حملونقل کالا حق تهدید رانندگان را ندارند
رئیس انجمن شرکتهای حملونقل شهرستان اصفهان نیز دراینباره گفت: نظارت بر شرکتهای حملونقل کالا بر عهده سازمان حملونقل راهداری است و در صورت شکایت رانندگان، صاحبان بار و یا بررسیهای دورهای شرکتها موارد تخلف و شکایت در کمیسیون ماده 12 سازمان راهداری موردبررسی قرار گرفته و در مورد آن تصمیمگیری میشود.
عبدالرسول باقری با بیان اینکه کمیسیون ماده 12 در سازمان راهداری برگزار و نماینده صنف نیز بهعنوان مدافع آن شرکت حضور دارد، افزود: این کمیسیون چارچوب قانونی دارد و بستگی به نوع تخلف و تکرار آن جرائم متفاوت است و حتی ممکن است پروانه فعالیت شرکتها لغو شود.
او در خصوص ادعای برخی رانندگان مبنی بر اینکه عدم صدور بارنامه جدید و تهدید برخی شرکتها، بعضا از شکایت خود صرفه نظر می کنند، تصریح کرد: هیچ شرکتی اجازه چنین کاری را ندارد و در صورت مشاهده با آنها برخورد میشود.
رئیس انجمن شرکتهای حملونقل شهرستان اصفهان البته گفت: متاسفانه گاه اتفاق افتاده که رانندهای از شرکت حملونقلی بارنامهای میگیرد و به شرکت میگوید اگر کرایهام فلان رقم نباشد، از آن مجموعه شکایت میکند.
باقری با بیان اینکه مطابق قانون، هشت درصد رقم بارنامه متعلق به شرکتهای حملونقل است، گفت: از سوی دیگر به رقم بارنامه هزینه 4 درصد عوارض جاده، بیمه مسئولیت مدنی، هزینه بارگیری، ارزشافزوده و ... اضافه میشود که پرداخت این هزینه مربوط به صاحب کالاست که از راننده دریافت میشود و بر روی کرایه اضافه میشود. در این شرایط گاه بین راننده و شرکت حملونقل اختلاف پیش میآید و به اشتباه حق را به راننده میدهد.
*کنترل روزانه تمام بارنامهها کار آسانی نیست
معاون حملونقل اداره کل راهداری استان اصفهان در خصوص شکایت رانندگان از شرکتهای حملونقل بار به خبرنگار ایسنا، گفت: شکایات و تخلفات شرکتهای حملونقل بار به شکلهای گوناگونی به دست ما میرسد و بخشی از آن از طریق سامانه 141، بخشی بهصورت سیستمی ارجاع داده میشود و بخشی از شکایات در گشتهای همکاران این اداره در محورها و همچنین بازدید از شرکتها در زمان صدور بارنامه به اداره راهداری و حملونقل جادهای ارجاع داده میشود.
علیرضا جعفری با بیان اینکه یکی از مطالبات مهم کامیون داران در سال 97 مربوط به برخورد با اخذ کمیسیون اضافه توسط شرکتهای حملونقل بود و این موضوع در دستور سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گرفت، اظهار کرد: با توجه به اینکه اصفهان به لحاظ تناژ کالا در رتبه نخست کشور قرار دارد و 460 شرکت حملونقل کالا در آن فعالیت دارند، هر اتفاق و تغییر در این بخش کشور را تحت تأثیر قرار میدهد.
او افزود: در سال گذشته در کمیسیون ماده 12، 563 پرونده تشکیل شد که از این تعداد 167 مورد منجر به تذکر کتبی، 266 مورد منجر به جریمه، 21 مورد نیز منجر به لغو پروانه شرکتهای حملونقل و در 111 پرونده نیز رأی برائت داده شد. همچنین در سال جاری تاکنون 53 پرونده در این کمیسیون تشکیل شد که 28 مورد منجر به جریمه نقدی، 4 مورد منجر به تذکر کتبی و 14 پرونده برائت و پرونده فعالیت 7 شرکت لغو شد.
معاون حملونقل اداره کل راهداری استان اصفهان ادامه داد: شکایات رانندگان در کمیسیون ماده 12 با حضور مدیر شرکت حملونقل موردبررسی قرار میگیرد و در صورت عدم حضور مسئول شرکت احتمال لغو خدمات آن وجود دارد.
به گفته او، در کمیسیون ماده 12 برای بررسی تخلف شرکتهای حملونقل، علاوه بر مدیرکل و مسئول واحد حقوقی این اداره کل، نماینده صنف شرکتها برای ارائه مدرک و دفاعیات در کمیسیون حضور دارد و درصورتیکه شرکت مدارکی دال بر عدم تخلف خود نداشته باشد رأی برای آن صادر میشود، البته هر شکایتی الزاماً منجر به صدور حکم نمیشود.
معاون حملونقل اداره کل راهداری استان اصفهان تأکید کرد: میزان تخلفات و شکایات در استان اصفهان به دلیل نظارت و برخوردهای صورت گرفته کمتر از دیگر استانها است.
او در خصوص اینکه برخی رانندگان به دلیل شرایط اقتصادی موجود و از ترس از دست دادن کار خود، بعضا از شکایت خود از شرکتهای حملونقل صرفه نظر می کنند، گفت: در شکایات تا جایی که امکانپذیر باشد نامی از رانندگان برده نمیشود مگر اینکه شرایط بهگونهای باشد که حضور شاکی الزامی باشد، همچنین از سوی دیگر کارشناسان این اداره بهصورت دورهای و سرزده از شرکتهای حملونقل بازدید می کنند و بارنامهها در زمان صدور موردبررسی قرار میگیرد، بنابراین الزاماً نیاز به شکایت راننده نیست.
جعفری گفت: در استان اصفهان بهصورت روزانه 12 هزار برگ بارنامه صادر میشود که کنترل این تعداد در یک گسترده بزرگ جغرافیایی کار آسانی نیست و زمانبر است، از سوی دیگر رانندگان می توانند از طریق سامانه شهراه و تماس با شماره 3000141 شکایت خود را بررسی کنند.
مطابق قانون در صورت تخلف شرکتهای حملونقل و یا رانندگان، مرجعی برای رسیدگی به شکایات وجود دارد، اما باید توجه داشت شکایت رانندگان در کمیسیون ماده 12 نباید به نحوی باشد که آنها از ترس از دست دادن شغل خود در میانه راه از مطالبه حق خود دست بکشند و امنیت شغلی آنها دچار مخاطره شود.