آغاز عملیات مرمت موزه نوش آباد

شهردار نوش آباد از آغاز عملیات مرمت ساختمان موزه مردم شناسی این شهر با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد.

وی افزود: در این مرحله از مرمت موزه نوش آباد، 520 میلیون ریال از محل اعتبار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تخصیص داده شده است. عملیات مربوط به آجرفرش بام، نماسازی بدنه شامل هزاره و اجرای آجر سنتی و سپس کاهگل و سیمگل ساختمان انجام خواهد شد.
شهردار نوش آباد تصریح کرد: موزه نوش آباد در سال 1380 به عنوان موزه‌ مردم شناسی کشور ثبت شده است و قرار بود که به صورت مشارکتی بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و شهرداری نوش آباد به بهره برداری برسد.
اشرفی گفت: موزه مردم‌شناسی نوش‌آباد در بنای تاریخی موسوم به شترخان دارای ۸۰۰ متر مربع مساحت و ۴۰۰ متر مربع زیر بنا بوده و از آثار دوران قاجار است که در تاریخ 22 مرداد 84 با شماره 13115 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
از سال 1380 که ساختمان موزه توسط شهرداری نوش‌آباد خریداری شد، تجهیز و مرمت آن به اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل واگذار شد، اما تأخیر و توقف طولانی مدت در انجام این تعهد، موجب شده که در و پنجره‌های چوبی موزه در معرض خطر حمله موریانه‌ها قرار گرفته و تأسیسات آن نیز تخریب شود.
از سال ۸۵ تاکنون بارها مسئولان میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل وعده گشایش این موزه در رسانه‌ها را اعلام کرده اند، اما پس از ۱۳ سال هنوز این وعده عملی نشده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار