رخت ملی برای نفع ملی

این روزها اقتصاد کشور با مشکلاتی روبرو است، البته با تلاش‌های شکل گرفته تا حدودی از تلاطم در بازارها کاسته شده و وضعیت اقتصادی کمی به ثبات نزدیک شده است، بااین‌حال برخی مسائل اقتصادی آن‌چنان بدنه جامعه را با خود درگیر ساخته که رهایی از آثار آنها ممکن است مدت‌ها زمان لازم داشته باشد.

احمدرضا منزه: در این شرایط و با توجه به نام‌گذاری سال جاری به نام «رونق تولید» ضروری است نگاه ویژه‌ای به صنعت و تولید وجود داشته باشد تا شاهد رفع چالش‌های این بخش و هموار شدن مسیر تولید باشیم.

در مورد رونق تولید بحث بسیار است اما اگر قرار باشد به نتیجه‌ای مشخص و مناسب در این خصوص دست‌یافت، لازم است از کلی‌گویی پرهیز شده و مشکلات صنایع مختلف با استفاده از تجربیات فعالان هر بخش، مشخص و در راستای رفع موانع تولید قدم برداشته شود تا بتوان اقدامی کارساز و علمی در جهت رشد اقتصادی و مهار چالش‌ها انجام داد.

یکی از صنایع بزرگ و اصلی کشور که می‌تواند کمک بسیار زیادی به اقتصاد کشور داشته باشد و راه را برای رونق اقتصادی بگشاید، «صنعت پوشاک» است. با توجه به اینکه تمامی افراد جامعه به‌صورت مستقیم با تولیدات این صنعت در ارتباط هستند و میزان اشتغال‌زایی آن بسیار بالا است از اینرو توجه به بخش پوشاک علاوه بر اینکه می‌تواند باعث ایجاد اشتغال فراوان در جامعه می‌شود، این توانایی را دارد که در زمینه صادرات، ارزآوری و در نهایت تحقق «رونق تولید» کمک چشمگیری داشته باشد.

*قاچاق؛ مشکل اصلی صنعت پوشاک

در همین ارتباط، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان با تأکید بر این موضوع که تا از ورود جنس قاچاق جلوگیری نشود، نمی‌توان تولید را رونق بخشید، اظهار کرد: هرساله قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته با کاهش روبه‌رو می‌شود به‌طوری‌که طی سال گذشته با رکود ۴۰ درصدی بازار پوشاک اصفهان روبه‌رو بودیم و این رکود در حال حاضر نیز گریبان‌گیر تولیدکنندگان شده است.

ابراهیم خطابخش در خصوص راهکارهای رونق تولید تصریح ‌کرد: تولید پوشاک با هزینه‌های بالایی روبه‌رو است، ازاین‌رو باید تلاش کنیم تا تولید را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم تا بدین‌وسیله امکان رقابت با تولیدات خارجی فراهم شود.

او با اشاره به اینکه دولت باید تدابیری اساسی برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاک داخلی داشته باشد، افزود: چنانچه از واردات منسوجات قاچاق به کشور جلوگیری شود و حمایت از واحدهای تولیدی افزایش یابد، گردش چرخ‌های اقتصاد تندتر می‌شود و اگر خلاف این جریان باشد تبدیل به بازاری برای دیگر کشورها می‌شویم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان بابیان اینکه پوشاک خارجی، تولیدکنندگان داخلی را به‌زانو درآورده تأکید کرد: هر روز یکی از این کارگاه‌ها تعطیل و کارگران آن بیکار می‌شوند و لذا پایان دادن به این چرخه معیوب مستلزم حمایت از تولیدکننده با در اختیار گذاشتن مواد اولیه ارزان و هم‌چنین جلوگیری از قاچاق کالا در بازار است.

او با اشاره به اینکه عرضه پوشاک قاچاق و بی‌کیفیت خارجی از عوامل اصلی رکود بازار محسوب می‌شود، گفت: اشباع بازار از اجناس خارجی سبب گوشه‌نشینی پوشاک داخلی شده است.

خطابخش افزود: جنس پوشاک ایران مرغوب‌تر است، اما پوشاک خارجی مانند پوشاک چینی دارای کیفیت و قیمت‌ پایین‌تری نسبت به پوشاک داخلی هستند و مردم نیز اقدام به خرید این پوشاک می‌کنند.

*برندسازی راهی برای توسعه بازار پوشاک

او پیرامون شناسنامه‌دار شدن پوشاک داخلی، بیان کرد: چنانچه پوشاک داخلی دارای برند و شناسنامه‌‌ شوند، مشکلات تولیدکنندگان هم کاهش می‌یابد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان گفت: اگر تولیدات داخلی پوشاک افزایش یابد اما هزینه‌های جانبی همچنان گران باشد به‌مرورزمان کیفیت پایین آمده و اجناس تولیدی هم با قیمت‌های بالاتر عرضه می‌شود.

او اظهار داشت: امیدوار به تولید هستیم زیرا تولیدات داخلی جواب داده اما این مسئله در کشور ما با معضلات بسیاری روبه‌رو بوده و هست و یکی از مشکلات آن قیمت است زیرا در هیچ کشوری قیمت‌گذاری نداریم و عرضه پوشاک رقابتی است، متأسفانه این امر مهم در ایران اجرا نمی‌شود.

خطابخش با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های جانبی تأثیر مستقیمی بر افزایش تولیدات با کیفیت واحدهای تولیدی دارد، اضافه کرد: با کاهش هزینه‌‌ها، سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده سرمایه‌های خود را در بازار تزریق خواهند کرد و با به‌کارگیری جوانان حرفه‌ای و حتی بیکار به تولید امیدوار خواهند شد.

او گفت: باید با راهکارهای مطلوب از تولیدکنندگان حمایت کنیم و با ایجاد بستری سازگار، جوانان را وارد عرصه تولید پوشاک کنیم و از فکر آنها در این صنعت که هنری ماندگار است بهره‌مند شویم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان درباره نام‌گذاری سال جاری به نام «رونق تولید»، اظهار داشت: معتقدیم چنین نام‌گذاری‌هایی باید ماندگار باشد زیرا تولید تخصص خود را می‌طلبد.

*تشکیل کمیته استانی مبارزه با قاچاق پوشاک در اصفهان

استاندار اصفهان نیز در خصوص راهکارهای رونق تولید در بخش پوشاک با بیان اینکه به‌ منظور افزایش اشتغال، رونق تولید و خودکفایی باید در راستای مبارزه با قاچاق پوشاک قدم برداشت، گفت: کمیته استانی مبارزه با قاچاق پوشاک در اصفهان تشکیل می‌شود.

عباس رضایی، یکی از مسئولیت‌های مهم مدیران استان را مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و اظهار داشت: این موضوع از آن ‌جهت اهمیت دارد که تولید انواع پوشاک با اشتغال بالا و با کمترین سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت و مسائل فرهنگی نیز در تولید پوشاک اهمیت بالایی دارد.

او افزود: برای اینکه در راستای افزایش اشتغال، رونق تولید و خودکفایی قدم برداریم و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود، باید در مبارزه با قاچاق پوشاک به‌صورت جدی عمل کنیم.

استاندار اصفهان با اعلام تشکیل کمیته‌ای استانی برای مبارزه با قاچاق پوشاک، بیان کرد: اداره کل اطلاعات، بازرسی، اصناف و تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در این کمیته حضور خواهند داشت.

او اضافه کرد: در این کمیته بر اساس موازین قانونی و بر اساس هماهنگی مطلوب بین دستگاه قضایی، تعزیرات حکومتی و اداره کل بازرسی در ابتدا به متخلفان تذکر داده می‌شود و سپس طی یک فرجه زمانی با آنها برخورد لازم صورت می‌گیرد.

*تأسیس شهرک نساجی و پوشاک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان هم از تأسیس شهرک نساجی و پوشاک برای حمایت از تولید در این استان خبر داد.

سید حسن قاضی عسگر اظهار داشت: هدف از ایجاد این شهرک، استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و تجربه‌های استان در صنعت نساجی و پوشاک و ایجاد اشتغال انبوه است، این شهرک چرخه ریسندگی تا بافندگی، تولید و توزیع پوشاک را شامل می‌شود.

او با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی برای راه‌اندازی شهرک نساجی و پوشاک، افزود: بنا به تصمیم این کمیته جانمایی احداث این شهرک در زمین‌های بین پالایشگاه و نیروگاه شهید منتظری اصفهان انجام شده است و این زمین‌ها در مرحله تغییر کاربری قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه ایجاد چرخه ریسندگی تا توزیع پوشاک، ارزش‌افزوده زیادی برای استان دارد، اضافه کرد: پس از اصفهان، شهرک نساجی و پوشاک در کاشان احداث خواهد شد.

به گفته او، طرح عملیاتی راه‌اندازی این شهرک‌ها آماده شده که بر اساس پیش‌بینی‌ها نزدیک به ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد و در نهایت ارزش‌افزوده پوشاک به کشور باز خواهد گشت.

*برخورد با فروش پوشاک تاناکورا برای حمایت از تولید داخلی

اما رئیس اتاق اصناف اصفهان در خصوص حمایت از تولیدکنندگان پوشاک گفت: ساماندهی بازار پوشاک اصفهان و برخورد با فروش پوشاک دست دوم با هدف حمایت از تولید داخلی انجام می‌شود.

رسول جهانگیری با اشاره به ساماندهی بازار پوشاک اصفهان، اظهار داشت: طرح ساماندهی بازار پوشاک و مبارزه با قاچاق در راستای حمایت از تولید داخلی در حال انجام است.

او افزود: بنابراین با فروش پوشاک دست دوم که به نام «تاناکورا» معروف است و یا برندهای غیرمجاز خارجی که به تولیدکنندگان ایرانی ضربه می‌زنند به شدت برخورد می‌شود.

*جلوگیری از فروش پوشاک برند خارجی فاقد مجوز

مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان هم گفت: با توجه به تعیین شعار امسال از سوی رهبر انقلاب به نام «رونق تولید» و همچنین تصمیم و تأکید مسئولان به‌ویژه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر مقابله با پوشاک قاچاق و حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان کالای داخلی دارای پروانه کسب، مقرر شد از خردادماه، ضمن بازرسی ویژه، با تمامی «واحد‌های صنفی پوشاک برند خارجی فاقد مجوز» برخورد شود.

جواد محمدی فشارکی ادامه داد: در همین راستا، علاوه بر جمع‌آوری واحدهای صنفی و ضبط کالاهای موجود به عنوان پوشاک قاچاق، پرونده متصدیان متخلف برای رسیدگی، به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارسال خواهد شد. در این طرح کلیه واحدهای صنفی عرضه‌کننده برندهای پوشاک خارجی مجاز و واحدهای صنفی فاقد مجوزی که اقدام به عرضه کالاهای مجهول‌الهویه در قالب برند می‌کنند و واحدهایی که بدون اخذ مجوزهای لازم تابلوی برندهای مطرح را نصب کرده‌اند و از این راه خسارات زیادی به مصرف‌کننده وارد می‌کنند، مورد بازرسی و اقدام قانونی مقتضی قرار خواهند گرفت.

او افزود: طرح مبارزه با پوشاک قاچاق از دی‌ماه سال گذشته با دستور ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور اجرایی شد. قرار بر این است که «واحد‌های صنفی پوشاک برند خارجی» طی درخواست سفارش با مجوز نمایندگی اقدام به واردات پوشاک خارجی کنند؛ این در حالی است که با بررسی‌های به عمل آمده، تعداد انگشت‌شماری از واحدهای صنفی پوشاک، دارای مجوز واردات برند خارجی هستند. برخورد جدی با واحدهای صنفی که اقدام به عرضه پوشاک خارجی قاچاق می‌کردند، باعث شد صاحبان این مشاغل با مراجعه به تولیدی‌های داخل کشور پوشاک موردنیاز برای عرضه در فروشگاه‌ها را تأمین کنند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان تصریح کرد: در اصفهان 22 واحد صنفی پوشاک برند خارجی قاچاق شناسایی شدند و به دستور استاندار قرار شد «کمیته مبارزه با قاچاق پوشاک» تشکیل شود و این کمیته نحوه برخورد با چنین واحدهایی را با شیوه‌نامه‌ای، اجرایی کند. اداره بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان به همراه بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره اماکن و پلیس آگاهی در اجرای دقیق این مهم وارد میدان شدند.

او بیان کرد: با توجه به این‌که بالغ‌بر 40 درصد از واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ پوشاک در کشور تعطیل شده و صنعت پوشاک بیشترین میزان قاچاق را دربردارد، با بازرسی و نظارت و همچنین فرهنگ‌سازی برای امتناع از خرید پوشاک قاچاق می‌توان تولید داخلی پوشاک را رونق بخشید و با راه‌اندازی مجدد کارگاه‌های تولیدی اشتغال جوانان را فراهم آورد.

*حمایت دولت لازمه توسعه صنعت پوشاک

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز با انتقاد از اشباع بازار کشور با محصولات قاچاق، گفت: تولیدات داخلی با وجود کیفیت بالای محصولات خریداری ندارند و فروشندگانی که بیشتر اجناس مغازه آنها را کالاهای قاچاق پرکرده به دلیل کسب سودهای بیشتر کمتر به محصولات نساجی کشور گرایش دارند.

سید ناصر موسوی لارگانی پیرامون اینکه نبود حمایت و واردات بی‌رویه پارچه‌ها و محصولات بی‌کیفیت وابسته به نساجی بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی اصفهان را با ورشکستگی و تعطیلی روبه‌رو کرده است، اظهار داشت: صنعت نساجی و پوشاک کشور برای جلوگیری از رکود و تعطیلی نیازمند حمایت جدی دولت است.

او قاچاق گسترده پارچه از مرزهای کشور را مهم‌ترین معضل صنعت نساجی و پوشاک برشمرد و افزود: واردات غیرقانونی از این مبادی، چرخ تولید بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نساجی را خوابانده و منجر به تعدیل و بیکاری بیش از هزاران کارگر شده است.

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به‌رغم توصیه رهبری، هر ثانیه شاهد افزایش واردات بی‌رویه کالاها در ایران هستیم که تداوم این شرایط بدون شک به بیکاری حجم وسیعی از کارگران کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نساجی کشور و استان اصفهان می‌انجامد.

او، بوروکراسی اداری را عامل اثرگذاری رکود حاکم بر اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: این امر سبب بی‌رونقی کسب‌وکار، تعطیلی واحدها و بنگاه‌های تولیدی می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت باید از صنعت نساجی و پوشاک به‌عنوان صنعتی اشتغال‌زا حمایت ویژه‌ای داشته باشد، اضافه کرد: مسائل بوروکراسی اداری در مسیر این صنعت باید برداشته و عوارض‌هایی که از صنعت نساجی و پوشاک گرفته می‌شود، کاسته شود و در مسیر رشد آن هزینه کنیم.

با این صحبت‌ها به خوبی مشخص است مسئولان نیز به مشکلات صنعت پوشاک واقف هستند و در تلاش برای رفع مسائل این بخش، اقداماتی در حال شکل‌گیری است اما باید دید چنین اقداماتی چه زمانی به نتیجه مناسب منجر خواهند شد تا شاهد «رونق تولید پوشاک داخلی» باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار