ارائه آموزش‌های دوگانه برای افزایش اشتغال

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در نشست خبری به مناسبت «هفته ملی مهارت» با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل اظهار کرد: نام‌گذاری «رونق تولید» در سال جاری را فرصت مغتنمی می‌شماریم، رونق تولید نیازمند افزایش کیفیت تولید کالاها بوده که قسمتی از آن مواد اولیه است اما آن شاخصه‌ای که می‌تواند بر کیفیت لازم محصول اثر بگذارد نیروی ماهر است.

احمدرضا منزه: آرش اخوان طبسی افزود: نقش سازمان فنی و حرفه‌ای در اجرای فرمان رهبر انقلاب در خصوص رونق تولید بیش‌تر از سایر دستگاه‌ها است، لذا تمام تلاش خود را برای تحقق کامل اهداف نام‌گذاری امسال انجام می‌دهیم و با برنامه‌ریزی مناسب در حال حرکت در این مسیر هستیم.

او خاطرنشان کرد: امروزه از معضلی به نام بیکاری در کشور صحبت به میان می‌آید در این زمینه باید توجه داشت، فرصت شغلی در بازار وجود دارد ولی نیروی کار ماهر و متخصص اندک است، در حقیقت ضعف نیروهای ماهر موردنیاز صنعت، علت مشکل بیکاری است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در ادامه با اشاره به نگاه «حکمرانی محلی» به فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: این موضوع در اصفهان به‌صورت ویژه دنبال می‌شود، حدود پنج سال است برنامه‌ریزی آموزشی در شهرستان‌های استان بر اساس ظرفیت‌های پیشنهادی هر منطقه است و مراکز فنی و حرفه‌ای مناطق با مسئولان مشورت و نیازسنجی کرده و پیشنهاد آموزش‌های موردنیاز را می‌دهند، با این رویکرد تأثیرگذاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

او خاطرنشان کرد: در ارتباط با تحریم‌ها در مجموعه فنی و حرفه‌ای از این تهدید به‌عنوان فرصت استفاده کردیم بنابراین باوجود کاهش اعتبارات دولتی، استفاده از روش‌ها و رویکردهای نوین را در دستور کار قرار دادیم.

اخوان طبسی با تأکید بر این‌که مدل‌های قدیم آموزشی، دیگر جوابگوی نیاز جامعه نیستند، عنوان کرد: در استان اصفهان حرکت‌های خوبی انجام شد که نخستین اقدام مشارکت جدی با بخش خصوصی است که هم آموزشگاه‌های آزاد و هم صنایع و صنوف هستند؛ در همه الگوهای موفق دنیا از جمله آلمان که کشوری صنعتی است بازوی اصلی آموزش‌های مهارتی بخش خصوصی هستند.

او با اشاره به بومی‌سازی ایده آموزش دوگانه گفت: تصمیم گرفته شد که این ایده در ابتدا با اجرای تفاهم‌نامه مشترک این اداره کل با اتحادیه صنف خدمات فنی وسایل نقلیه سبک استان و بر اساس نیاز شهرستان اجرایی شود که در آن به آموزش تعمیرکارهای خودروهای سبک پرداخته می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در ادامه مطرح کرد: با امضای تفاهم‌نامه خودروهای سبک، بدون صرف هزینه آموزشی، بالغ‌بر 100 میلیارد تومان جنس برای فرآیند آموزش یک حرفه فراهم شد و نمایندگی‌هایی از جمله پورشه، بنز، BMW و تویوتا درخواست نیرو داده‌اند که مهارت آموزان بعد از گذراندن دوره‌های تخصصی در این نمایندگی‌ها مشغول به فعالیت می‌شوند.

او عنوان کرد: نظام آموزش دوگانه به دنبال دو رویکرد کار در محیط واقعی کار و ضمانت اشتغال است، در این سیستم اگر کسی علاقه‌مند باشد 100 درصد ضمانت اشتغال دارد.

*اصفهان پیشگام در ارائه آموزش‌های دوگانه

اخوان طبسی اضافه کرد: در زمینه گیاهان دارویی، صنایع غذایی، کافی‌شاپ، لوازم‌خانگی و تلفن همراه نیز اجرایی کردن نظام آموزش دوگانه را آغاز کرده‌ایم، نظام آموزش دوگانه استاندارد و مؤثر است به همین دلیل در اصفهان روی آن مطالعه زیادی شده است و باجرئت اعلام می‌کنم اصفهان در ارائه آموزش‌های دوگانه در کشور پیشرو است.

او اذعان کرد: تمام تلاشمان را می‌کنیم که با نظام اصلاح و بهبود جلو برویم تا بتوانیم تا حدود پنج ماه آینده مدلی قطعی برای پیاده‌سازی در کشور ارائه دهیم، برای هر موضوع و رشته برنامه‌ریزی متفاوت داریم که بر اساس نیاز و رویکرد هر صنف و صنعت است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: برای رفع مشکلات، برای افراد جویای کار سیستم اشتغال دوگانه و برای شاغلان، سیستم صلاحیت حرفه‌ای را پیشنهاد می‌دهیم؛ شایسته‌سالاری در صنعت شعار اصلی ما در سیستم صلاحیت حرفه‌ای است، در ذوب‌آهن و فولاد مبارکه این سیستم را اجرا کردیم؛ همچنین مجتمع پارس جنوبی و شرکت جم‌سازان در حال اجرای پروژه صلاحیت حرفه‌ای زیر نظر اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان هستند.

او در ادامه ابراز کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای آموزشی هزینه‌بر است اما سهم منابع مالی برای آموزش مهارت کمتر از 6/1 درصد است و تا 97 درصد بودجه سازمان برای حقوق کارمندان صرف می‌شود بنابراین اگر قرار بود بااعتبار دولتی کار کنیم بسیاری از طرح‌ها قابلیت اجرا نداشت.

اخوان طبسی در ارتباط با مسابقات ملی مهارت توضیح داد: این مسابقات هر دو سال یک‌بار به میزبانی یکی از کشورهای عضو سازمان جهانی مهارت برگزار می‌شود که چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت در شهر کازان روسیه از 31 مرداد تا 5 شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد؛ در این دوره از مسابقات بیش از هزار و 600 رقابت‌کننده از حدود 60 کشور در 56 رشته مهارتی به رقابت می‌پردازند.

او مطرح کرد: شش سال متوالی است استان اصفهان با اقتدار کامل در جایگاه نخست کشور در مسابقات ملی مهارت قرار دارد و در حال حاضر هم از بین 11 نفر که برای مسابقات جهانی مهارت در کازان روسیه آماده می‌شوند دو نفر از نخبگان اصفهانی در زمینه وب و کابینت‌سازی حضور دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به این‌که با توجه به شعار سال، کارگاه‌های آموزشی تولید محور در سطح استان راه‌اندازی کرده‌ایم، گفت: به‌عنوان‌مثال در مرکز تخصصی صنایع نساجی رشته‌های پارچه، در مرکز فناوری‌های راهبردی و نوین رشته‌های تولید درب و پنجره UPVC، در مرکز شهید رجایی اصفهان و در مرکز نجف‌آباد رشته کابینت‌سازی و مراکز جرقویه و دهنو محصولات چرمی آموزش داده می‌شود.

او عنوان کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان سه سال است به همکاری بسیار جدی با آموزش‌وپرورش ورود کرده و پارک مهارت‌آفرینی تعریف کرده‌ایم که دانش‌آموزان با والدینشان در سازمان فنی و حرفه‌ای حضور پیدا کرده و بعد از جلسه با والدین، دانش‌آموزان در کارگاه‌های امن حضور پیدا می‌کنند، با این کار به دنبال ارتقای فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور هستیم.

اخوان طبسی با تأکید بر این‌که باید کمک کنیم فرهنگ کار را تصحیح کنیم تا همه به دنبال اشتغال و نه مدرک باشند، از مسئولان، مردم و اصحاب رسانه درخواست کرد فقدان شغل و دانش در شهرستان‌های مختلف را با مسئولان فنی و حرفه‌ای در میان بگذارند.

*ارائه مدرک فقط به افراد دارای مهارت لازم

او در ادامه با اشاره به اینکه شعار هفته ملی مهارت سال 98 «نهضت مهارت افزایی» است، عنوان کرد: ایام این هفته از 31 تیر تا 6 مرداد با عناوین «مهارت افزایی در مدارس و دانشگاه‌ها»، «خصوصی‌سازی و توسعه مشارکت‌ها در مهارت‌آموزی»، «مهارت؛ صلاحیت حرفه‌ای، ارتقای بهره‌وری»، «آسیب‌دیدگان اجتماعی، بازتوانی مهارتی»، «مهارت؛ روستاییان و عشایر، عدالت اجتماعی»، «مهارت؛ سربازان، اقتدار ملی» و «روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای» نام‌گذاری شده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در رابطه با تعامل با دانشگاه‌ها بیان کرد: ما به دانشگاه‌ها برای کمک به توانمندسازی دانشجویان ورود کردیم، اما باید کمک کنیم دانش‌آموزان قبل از ورود به دانشگاه انتخاب رشته درستی داشته باشند.

او تصریح کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم حدود 10 هزار نفر را در یک سال در رویکرد آموزش دوگانه آموزش دهیم چراکه به دنبال کیفیت و نه کمیت هستیم.

اخوان طبسی در رابطه با عملکرد چهار ماهه این اداره کل در بخش دولتی گفت: این اداره کل طی چهار ماهه اول سال جاری 32 هزار و 426 نفر آموزش‌های مهارتی در بخش دولتی به مهارت آموزان ارائه کرده است؛ این آموزش‌ها در حوزه‌های مراکز ثابت شهری، واحدهای سیار شهری، آموزش روستایی، آموزش در صنایع، زندان، پادگان، دانشگاه، آسیب‌دیدگان اجتماعی و مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی اجرا شده که بیشترین آموزش مربوط به مراکز ثابت با 19 هزار و 171 نفر بوده است.

او با تأکید بر این‌که در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای آموزشی می‌دهیم که اشتغال ایجاد شود، افزود: بیشترین نقد به دانشگاه‌هایی است که به‌صورت قارچی ایجاد شده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در ارتباط با میزان اشتغال مهارت آموزان اذعان کرد: در سازمان فنی و حرفه‌ای سامانه رصد اشتغال داریم که همه ماهه کنترل شده و میزان اشتغال مهارت آموزان فنی و حرفه‌ای روی آن ثبت می‌شود.

او بیان کرد: با مجموعه زندان‌ها ارتباط داریم و به دنبال اجرای دوره‌های تولید محور در این مراکز هستیم، به دنبال این هستیم مهارتی به آن‌ها آموزش دهیم که بتوانند در جامعه از آن استفاده کنند.

اخوان طبسی ادامه داد: در مناطق حاشیه‌نشین شهر به‌عنوان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ورود می‌کنیم، با مجموعه کمیته امداد هم برای آموزش مددجویان وارد همکاری شده‌ایم، در شرق اصفهان ورود کرده و آموزش‌هایی را در زمینه سنگ‌های نیمه قیمتی، صنایع‌دستی و گیاهان دارویی داریم.

او در پایان گفت: تلاش می‌کنیم در سیستم آزمون در قالب آزمون‌های پروژه محور مسائل را حل کنیم و به افرادی مدرک فنی و حرفه‌ای داده شود که مهارت لازم را کسب کرده‌اند.

*اشتغال 90 درصدی مهارت‌آموزان در ر شته‌های خاص

عباس مهدیان معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: سالیانه 24 میلیون نفر ساعت در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان آموزش داده می‌شود که 8 درصد عملکرد کشوری است و بیشترین اجرای آموزش را در کشور دارد، 12 میلیون نفر ساعت در بخش دولتی و نیم دیگر در بخش خصوصی آموزش داده می‌شود.

او با تأکید بر این‌که برای بیشتر کارگاه‌ها به دلیل متقاضیان زیاد مصاحبه ورودی داریم، گفت: 30 درصد آموزش‌هایی که اجرا می‌کنیم برای شاغلان است، با رهگیری اشتغال که پس از آموزش‌ها داشته‌ایم به‌طور میانگین در کل 27 درصد به اشتغال رسیده‌اند، در بعضی دوره‌ها از جمله تعمیرکار پکیج و تعمیر خودروهای سبک 90 درصد افراد به اشتغال رسیده‌اند.

حسین مصلی‌نژاد رئیس اداره آموزشگاه‌های آزاد و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: بخش خصوصی به دنبال برندسازی خود است، بنابراین نخستین بازرس بر آموزشگاه‌ها خود مؤسسان این مجموعه هستند، همچنین به دلیل اینکه نتیجه فعالیت بخش خصوصی مستقیم به خودش برمی‌گردد بهترین ناظر خودش است.

در ادامه این جلسه، آرزو عامری نماینده انجمن تخصصی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد فناوری اطلاعات گفت: آموزشگاه‌های آزاد گمنام و مهجور هستند و خیلی از مردم از فعالیت حرفه‌آموزی آن‌ها اطلاع دقیق ندارند؛ انجمن تخصصی فناوری اطلاعات از دو ماه گذشته با توجه به مشکلات و کمبودهای موجود راه‌اندازی شده و هدف این است که با استفاده از توانمندی‌ها و خرد جمعی فعالیت‌های آموزشی در این حوزه سازمان‌دهی شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار