خط ۳ مترو اصفهان در آینده نزدیک کلنگ‌زنی می‌شود

دیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان گفت: مطالعات خط سوم مترو اصفهان انجام شده است که در آینده نزدیک کلنگ‌زنی می‌شود.

احمدرضا طحانیان ظهر امروز در نشست خبری آنلاین اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام ‌شده مترو اصفهان باید در بهترین حالت 16 درصد از جابه‌جایی‌ها در شهر را انجام دهد.

وی افزود: خط یک مترو اصفهان مهرماه 94 با 20 ایستگاه و به طول 20 کیلومتر به بهره‌برداری رسید و عملیات احداث خط دو آن نیز در حال اجرا است و مطالعات خط سوم نیز انجام شده است که در آینده نزدیک کلنگ‌زنی می‌شود.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان با اشاره به در جریان بودن عملیات احداث 12 ایستگاه از 16 ایستگاه خط دو مترو اصفهان ادامه داد: احداث هر کیلومتر مترو بیش از 50 میلیون دلار (نزدیک به هزار میلیارد تومان) هزینه در بر دارد و خط یک مترو اصفهان تقریباً 20 هزار میلیارد تومان هزینه برده است. با بهره‌برداری از خط دو و سه مترو اصفهان شاهد افزایش مسافران آن نیز خواهیم بود.

وی گفت: هزینه جابه‌جایی هر مسافر در مترو نزدیک به 10 تا 12 برابر مبلغی است که از مسافر دریافت می‌شود و تامین این هزینه از سوی شهرداری به منظور ایمنی و آسایش شهروندان انجام می‌گیرد.

طحانیان درباره وضعیت راه‌اندازی آسانسور و پله برقی در تمام ایستگاه‌های خط یک مترو اصفهان بیان کرد: راه‌اندازی هر سیستم برقی نیاز به استانداردسازی و انجام تمهیداتی برای ایمنی شهروندان دارد که در بسیاری از ایستگاه‌ها انجام شده است اما استانداردسازی و تحویل تعدادی از آسانسورها از جمله در ایستگاه میدان امام حسین(ع) هنوز از سوی پیمانکار انجام نشده است که فکر می‌کنم به‌زودی انجام شود.

وی درباره زمان بهره‌برداری از خط دو مترو اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات عمرانی این خط پیشرفت بسیار خوبی داشته و در 3 شیفت در جریان است. پس از عملیات عمرانی، نازک‌کاری و نصب تجهیزات الکترونیکی آغاز می‌شود که نمی‌توان تاریخ دقیقی برای بهره‌برداری آن اعلام کرد اما خط دو به سرنوشت خط یک دچار نخواهد شد و با سرعت بیشتری به اتمام خواهد رسید. تلاش شهرداری این است که تا پایان سال 1400 بخش زیادی از عملیات اجرایی خط دو مترو به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان درباره مترو شاهین‌شهر و بهارستان اضافه کرد: انعقاد قرارداد برای ادامه خط یک مترو اصفهان تا شاهین‌شهر انجام شده اما عملیات عمرانی آن هنوز آغاز نشده است. این در حالی است که عملیات عمرانی ایستگاه‌ها و ریل‌گذاری مترو بهارستان انجام شده و نازک‌کاری برخی ایستگاه‌ها و بخشی از تونل باقی مانده است و خط بهارستان در یکی دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره ارائه بلیت تک‌ سفره در خط یک مترو اصفهان اظهار داشت: شاید داشتن اصفهان کارت برای همه شهروندان توجیهی نداشته باشد اما از آنها درخواست می‌کنم این کارت را تهیه کنند. برخی شهروندان یا مهمانان شهر اصفهان تمایل به استفاده از بلیت تک‌ سفره دارند که سال گذشته سیستم "توکن" را راه‌اندازی کردیم. با توجه به شیوع کرونا مشکل این سیستم آلودگی این بلیت‌ها بود، بنابراین این بلیت‌ها جمع‌آوری و سیستم کد QR در 20 ایستگاه‌ راه‌‌اندازی شده است که تا اول مهرماه به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

طحانیان افزود: شهروندان می‌توانند با نصب نرم‌افزار "اصکیف" و یا با مراجعه به دستگاه‌های نصب شده در هر ایستگاه، کد QR مترو را به قیمت هزار و 500 تومان خریداری کنند.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان در پاسخ به اینکه مترو اصفهان به سوددهی رسیده یا خیر گفت: هزینه سفر هر نفر در مترو اصفهان 6 هزار تومان است که در حال حاضر شهروندان تنها هزار و 200 تومان می‌پردازند. شهرداری اصفهان تنها برای یک سال بهره‌برداری از مترو نزدیک به 100 میلیارد تومان و برای خرید تجهیزات 200 میلیارد تومان هزینه می‌کند، در حالی که تا پیش از شیوع کرونا درآمد مترو اصفهان ماهیانه 2.5 میلیارد تومان بوده است که در یک سال به طور متوسط به 20 میلیارد تومان می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر و با شیوع ویروس کرونا درآمد ماهیانه مترو اصفهان به 700 میلیون تومان و درآمد سالیانه آن به 7 میلیارد تومان کاهش یافته است. بنابراین مترو اصفهان سوددهی ندارد و امیدوارم با افزایش مسافران و برطرف شدن بیماری کرونا این نسبت میان هزینه‌ها و درآمد مترو معقول‌تر شود.

طحانیان درباره ایمنی ایستگاه‌های مترو اصفهان بیان کرد: تمهیدات زیادی برای ایمنی مترو اندیشیده شده اما هوشیاری شهروندان نیز می‌تواند عملکرد این سیستم را افزایش دهد. فکر می‌کنم با مانورهایی که از سوی کارکنان مترو برگزار می‌شود و تمهیدات پدافند غیرعامل دچار مشکل خاصی نشویم.

وی درباره آنتن‌دهی خطوط موبایل و اینترنت در ایستگاه‌ها و خطوط خط یک مترو گفت: قراردادی با شرکت ایرانسل داریم و تجهیزات این شرکت در تمام ایستگاه‌ها نصب شده و به بهره‌برداری رسیده است. تجهیزات شرکت همراه اول نیز در بیشتر ایستگاه‌ها نصب شده و مشکلات آنتن‌دهی در طول یک سال گذشته تا حدود زیادی برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان درباره حادثه نشتی آب در یکی از ایستگاه‌های مترو اصفهان بیان کرد: به دلیل عمق مترو هیچ خط مترویی وجود ندارد که دچار نشتی آب نشود اما این مشکل در حال برطرف شدن است. این آب باید مدیریت و هدایت شود که در بسیاری از ایستگاه‌ها انجام شده اما ایستگاه‌های نزدیک به رودخانه زاینده‌رود آب‌ریزی بیشتری دارد که مشکل برخی ایستگاه‌ها برطرف شده و در سایر ایستگاه‌ها نیز در حال انجام است.

ارسال نظر