درمان دندان زیرزمینی شد

ترس از ابتلا به کرونا و افزایش هزینه‌های دندانپزشکی باعث تعطیلی مطب‌های دندانپزشکی شده و سوداگران را به سمت درمان زیرزمینی سوق داده است.

روی کاغذ بزرگی نوشته مراجعه بیش از دو بیمار به مطب دندانپزشکی ممنوع است. چرا؟ چون خدمات دندانپزشکی باید با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی ارائه شوند. با وجود این؛ مراجعه کننده‌های بسیاری بلاتکلیف مانده‌اند و ترجیح می‌دهند در این شرایط بحرانی برای دریافت خدمات دهان و دندان به مطب‌های دندانپزشکان مراجعه نکنند.اما از طرفی چرخ اقتصاد متخصصان دندانپزشک با وجود افزایش هزینه‌های جانبی از جمله تجهیزات گران قیمت دندانپزشکی، اجاره مطب، حقوق دستیار و... با وجود پذیرش ۲ تا ۳ بیمار در روز نمی‌چرخد.
در فهرستی که وزارت بهداشت از پروتکل‌های بهداشتی ویژه مطب‌های دندانپزشکی منتشر کرده، به تعداد پذیرش محدود بیماران تأکید شده است. همه این دستورالعمل‌ها در حالی است که بر اساس دستور شورای عالی سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، همه کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی ملزم به رعایت دستورالعمل‌ها هستند تا هم جان دندانپزشکان و پرسنل شاغل در مطب‌ها حفظ شود هم اینکه امنیت و سلامت بیماران در یونیت‌های دندانپزشکی به خطر نیفتد.
از سرگیری ارایه خدمات دندانپزشکی حدود دو ماه و نیم بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شد. از آن زمان تاکنون تنها خدمات ضروری و اورژانسی دندانپزشکی در مطب‌های خصوصی و دولتی ارائه می‌شود. به عبارتی زمانی که پای خدمات زیبایی دهان و دندان در میان باشد متخصص‌ها از پذیرش موارد اینچنینی معذوراند.
کاهش مراجعه مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی موضوعی است که اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی و برخی از دندانپزشکان بر آن تأکید می‌کنند. آن‌ها می‌گویند: «شیوع ویروس کرونا سبب شده گروهی از بیماران به جای درمان بموقع، در نهایت کارشان به کشیدن دندان بکشد.» به گفته دکتر بهنام عباسیان متخصص ارتودنسی و عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، آمار مراجعه بیماران به مطب‌های دندانپزشکی بسیار کاهش یافته است.
حالا او می‌گوید که بسیاری از همکاران جوان دندانپزشکش که با وام‌های کلان مطب‌های‌شان را اجاره کرده بودند مجبور به تعطیلی مطب‌ها شده‌اند در عوض مطب‌های زیر زمینی از سوی دندانسازان مثل قارچ سمی در تهران و دیگر شهرستان‌ها رشد کرده‌اند.

چرا دریافت خدمات دندانپزشکی در اوضاع کنونی دشوار است؟

سید محمد میران دندانپزشک عمومی از اصفهان در این باره می‌گوید: دندانپزشکان در ۶ ماه گذشته با دو مشکل عمده مواجه شده‌اند یکی شیوع بیماری کووید ۱۹ است و علت دوم؛ افزایش شدید قیمت تجهیزات و موارد مصرفی است که البته با ارز نیمایی و آزاد وارد می‌شوند.
اما نکته قابل توجهی که از سوی این دندانپزشک عمومی مطرح می‌شود این است که چرخش و قابلیت پخش بزاق دهان و دندان در محیط مطب موجب شده مطب دندانپزشکان از جمله جا‌های پرخطر شیوع بیماری کرونا باشد بنابراین مجموعه‌ای از عوامل موجب شده تعدادی از مطب‌ها تعطیل شوند و آن‌هایی هم که با حفظ پروتکل‌های بهداشتی فعال ماندند هزینه‌های زیادی را متقبل شدند.
به گفته میران؛ اگرچه پروتکل‌های بهداشتی ازجمله پوشیدن ماسک و دستکش از قبل نیز در مطب دندانپزشکان رعایت می‌شد، اما بعد از شیوع کرونا مجبور شدیم تجهیزات حفاظت فردی از جمله مواد ضدعفونی کننده، گان، دستکش، ماسک و کاور کفش نیز برای مراجعه کنندگان تهیه کنیم. به‌طوریکه دندانپزشک بعد از هر بار ویزیت بیمار باید لباس محافظتی اش را تعویض کند، کاور یونیت دندانپزشکی را مرتب عوض کند و....
اما این تمام ماجرا نیست، تأکید این دندانپزشک بر کاهش بار مراجعه به مطب دندانپزشکان و افزایش مشکلات دهان و دندان مردم است که دو عارضه جدی را در بر داشته است یکی آنکه اقتصاد مطب‌ها دچار نقصان شده و دوم آنکه ترس مردم از ابتلا به کرونا و عدم مراجعه‌شان به دندانپزشک یکی از علت‌های بالارفتن هزینه‌های درمان است.
در کنار هزینه‌های بالای خدمات دندانپزشکی، هزینه از دست‌رفتن دندان‌ها و باقی‌ماندن عفونت‌ها و حتی پیشرفت آن‌ها به‌صورت آبسه و تشخیص داده‌نشدن برخی از ضایعات دهانی، مشکلات لثه و بوی بد دهان، از جمله مشکلاتی است که بحران کووید ۱۹ آن را تشدید کرده است.
به گفته او، متخصصان دندانپزشک همچنان به مراجعه کنندگان‌شان توصیه می‌کنند؛ برای معاینه و چکاپ کلی و انجام برخی کار‌های بهداشتی از جمله جرم‌گیری دندان و کار‌های زیبایی به مطب‌ها مراجعه نکنند.
خانم قلی‌پور دستیار دندانپزشک هم درباره شرایط مراجعه بیماران به مطب‌های دندانپزشکی می‌گوید: اولاً که طبق پروتکل‌ها نباید داخل مطب تراکم بیمار ایجاد شود قبلاً اگر مریض‌ها را روی دو یونیت بستری می‌کردیم الان اجازه داریم فقط یک مریض را روی یونیت بستری کنیم و تا زمانی که کار مریض تمام نشده دندانپزشک از محوطه درمانی خارج نمی‌شود. ما هم اجازه نداریم مریض دیگری را از قسمت پذیرش وارد اتاق درمان کنیم و سراغ مریض بعدی نمی‌رویم، چون وسایل و لباس دندانپزشک و دستیار باید هر بار عوض شود. به همین خاطر اگر قبلاً در قسمت پذیرش ۱۰ بیمار منتظر بودند الان دو تا ۳ نفر همزمان اجازه دارند در محوطه پذیرش نشسته باشند.
بهنام عباسیان متخصص ارتودنسی و عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور هم تأیید می‌کند که مراجعه دیرهنگام به دندانپزشک باعث از دست‌رفتن بیشتر نسوج دندان در اثر پوسیدگی‌ها و پیشرفت مشکلات متعدد می‌شود با وجود این؛ دندانپزشکان برای حفظ جان بیمار و امنیت و سلامت خودشان بعد علمی را رعایت می‌کنند به‌طوریکه سعی می‌کنیم ورود بیمار به فضای مطب را طوری پالایش کنیم که هر دو ساعت بیشتر از یک بیمار در داخل مطب نباشد.
به منظور کنترل عفونت بین پذیرش بیماران ۲۰ تا ۳۰ دقیقه فاصله می‌گذاریم. به هر حال دندانپزشکی سه ضلع دارد یک ضلع آن دنداپزشک، ضلع دوم دستیار و ضلع سومش بیمار است که سلامتی هر سه ضلع باید حفظ شود.
این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در ادامه می‌گوید: تعطیلی مطب دندانپزشکان به‌دلیل کاهش بار مراجعه، افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی هزینه تجهیزات و مواد مصرفی دندانپزشکی، اجاره مطب و... موجب فعالیت زیرزمینی برخی دندانسازان و سوداگران عرصه سلامت شده که در این مکان‌ها بحث کنترل عفونت از دست خارج است و بیماران به آسانی ویروس کرونا را در خانواده و جامعه پخش می‌کنند.
عباسیان در ادامه از تهیه دستکش، ماسک و گان با قیمت آزاد از سوی مطب‌های دندانپزشکی گلایه می‌کند و می‌گوید: «روزانه حداقل یک و نیم بسته دستکش در مطب مصرف می‌شود که قیمت هر بسته آن بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است چرا دندانپزشک باید این کالا‌ها را با قیمت آزاد تهیه کند؟ همه این هزینه‌ها موجب شد فارغ‌التحصیلان جوان دندانپزشکی که از بانک‌ها وام‌های کلان گرفته بوند به‌دلیل عدم پرداخت اقساط‌شان مطب‌ها را ببندند. نباید خدمات دندانپزشکی را به‌عنوان خدمت لاکچری ببینیم، آسیب دهان و دندان مسأله جدی است و بیمه‌های تکمیلی و شهرداری‌ها و وزارت آموزش و پرورش باید به این معضل ورود کنند تا در کنار درمان بحث پیشگیری را هم جلو ببریم.»
ارسال نظر