تلاش برای احیای تالاب گاوخونی

ثنا روغنی_ سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه که برای اولین بار با حضور آنلاین دو خبرنگار روزنامه‌های محلی برگزار شد با اشاره به جلسه چند روز گذشته سران قوا گفت: هماهنگی سه قوه می‌تواند در حل مشکلات تأثیرگذار باشد، گفت: در این جلسه مباحث مختلفی را سران سه قوه مطرح کردند، مهم‌ترین موضوع چگونگی افزایش سرمایه‌گذاری بود. همچنین امنیت سرمایه‌گذاری‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاری در کشور موردبحث قرار گرفت. بخش دیگر جلسه به بحث گسترش صادرات با همسایگان و منطقه اختصاص یافت و برگشت سریع ارز به چرخ تولید موردبحث قرار گرفت و همکاری‌های قوه‌ای در آن پیش‌بینی شد.

علی ربیعی خاطرنشان کرد: مسائل روز کشور ازجمله بازار ارز و بورس و سیاست‌های کاهش نقدینگی و کاستن تورم و طرح‌ها و پیشنهادهایی که نیاز به همکاری سه قوه دارد در این جلسه بحث شد. همچنین درباره چگونگی هماهنگی اجرایی تقنینی و نظارتی و قضایی در موارد مختلف و سازوکارهایی که به‌سرعت بتوانند این هماهنگی‌ها را شکل دهند مباحثی مطرح شد . او یادآور شد: یکی از بحث‌های جلسه مسائل منطقه بود. درباره حساسیت‌هایی امروز منطقه ما با توجه به حضور آمریکا در منطقه و توطئه‌هایی که رژیم صهیونیستی در منطقه بحث شد. همچنین سران قوا اصرار داشتند که تعامل بیشتر را حتما به‌عنوان سازوکار در نظر بگیرند و تأکید شد که برای عبور از شرایط سخت امروز و برای بهبود زندگی مردم چگونه هماهنگی بیشتری صورت بگیرد . ربیعی گفت: ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. معتقدیم عبور موفق از شرایط دشوار فعلی نیازمند هماهنگی قوا با جامعه و اعتماد بیشتر به همدیگر است. امیدواریم عنایت خداوند از این شرایط سخت عبور کنیم. هر سه قوه به شرایط سخت واقف هستند .

تلاش دولت برای احیای تالاب گاوخونی

ربیعی در پاسخ به سؤال اصفهان امروز در مورد وضعیت تالاب گاوخونی و عملکرد دولت در احیای آن افزود: توجه و حل مشکلات اکوسیستم‌های طبیعی مثل دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی از موضوعات مورد تأکید دولت بوده است. در مورد دریاچه ارومیه دستاوردهای بسیار خوبی نصیب دولت شده و کارهای بزرگی صورت گرفته که به علت مشکلات ناشی از تحریم‌ها و سایر موضوعات چند ماه اخیر کمتر به این موفقیت توجه شده است. در زمینه احیای گاوخونی نیز ذکر این نکته قابل‌توجه است که اساسا شرایط اقلیمی حوزه آبخیز زاینده‌رود خشک و کم آب است و همین امر برنامه‌ریزی را دشوارتر می‌کند اما دولت از این مسئله غافل نشده و به دستور رئیس‌جمهور کارگروه ملی احیای زاینده‌رود تشکیل‌شده است که اساس کار آن بر مبنای ابقای جریان پایدار آب زاینده‌رود است. در آبان سال گذشته این کارگروه با حضور جناب اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور طرح‌های ابقای جریان پایدار ازجمله طرح انتقال آب را تصویب و در نقشه راه که از سوی استان‌های حوضه آبریز زاینده‌رود به وزارت نیرو ارسال‌شده. احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی به‌عنوان هدف اصلی تعریف‌شده است که امیدواریم فرآیندهای اجرایی طرح با همدلی، وفاق و فهم مشترک استان‌های ذی‌ربط از مسئله به‌سرعت به‌پیش برود و به بهره‌برداری برسد؛ که البته این کار حساسیت‌های خاص خودش را دارد و در مسیر آن باید نیازهای سایر استان‌ها نیز دیده شود. در همین زمینه وزارت نیرو نیز طرح‌هایی را آماده کرده که در مسیر اجرا قرار گفته است. به‌طورکلی امیدواریم احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را با وفاق و همدلی استان‌ها پیش ببریم.

خبر خوش برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

ربیعی در ادامه با اشاره به برخی مصوبات هیئت دولت اشاره کرد و افزود: چندی پیش اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شد. این موضوع مدت‌ها موردبحث قرارگرفته بود و حقوق و انتظاری برای این مادران و فرزندان وجود داشت و برای قانونی شدن مدت‌ها در کش‌وقوس مجلس و شورای نگهبان و بازگشت به دولت و تدوین آیین‌نامه‌ها قرار داشت . سخنگوی دولت ادامه داد: در جلسه اخیر هیئت دولت، برای تأمین نظر مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه آن اصلاح شد. این آیین‌نامه ظرفیت اجرایی دارد و امیدوارم با این اصلاح، فرزندان به حقوق خود برسند و به این مطالبه پاسخ داده شود . ربیعی با تأکید بر این‌که افراد در معرض خطر بیماری در اولویت اعطای واکسن آنفلوانزا خواهند بود، ادامه داد: در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله کرونا برنامه خرید و توزیع عادلانه واکسن‌های موردنیاز جامعه و بودجه و توزیع عادلانه آن موردبحث قرار گرفت؛ سازمان برنامه‌وبودجه مکلف به تأمین بودجه شد و وزارت بهداشت و درمان نیز برنامه‌ریزی توزیع عادلانه واکسن را پیگیری می‌کند . سخنگوی دولت تصریح کرد: در سال گذشته حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد (دوز) واکسن آنفولانزا مصرف‌شده بود، اما برای امسال برای تأمین ۹ میلیون دوز اقدام و پیش‌بینی‌شده و با تأمین منابع مالی موردنیاز با توجه به احتمالات درخواست‌های بیشتر، ۱۶ میلیون دوز پیش‌بینی‌شده است . ربیعی تصریح کرد: اولویت واکسن با گروه‌های در معرض خطر مانند افرادی بالای ۶۵ سال، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، است .

پذیرش بدون کنکور دانشجوی کارشناسی ارشد

ربیعی در ادامه درباره بازگشایی دانشگاه‌ها افزود: ستاد ملی مدیریت کرونا برای جلوگیری از انتقال ترافیک داوطلبان از سال گذشته به امسال و سال ۱۴۰۰ در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته با توجه به وجود رقابت بین داوطلبان، تصمیم گرفت در سال ۱۳۹۹ برای رشته محل‌هایی که تعداد داوطلب در آن‌ها در سال ۱۳۹۸ کمتر از ظرفیت است، پذیرش دانشجو بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و معدل تراز شده مقطع کارشناسی به‌صورت متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود . او ادامه داد: این طرح فرصتی را ایجاد می‌کند تا داوطلبان از ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها استفاده کنند و به دانشگاه وارد شوند و به سال آینده انباشته نشود . ربیعی گفت: این هفته سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو شروع شد و تا اواخر مهرماه همه ورودی‌های جدید آموزش عالی در مقاطع تحصیلی مختلف اضافه خواهند شد . سخنگوی دولت تصریح کرد: از یک‌میلیون و ۳۹۲ هزار داوطلب، ۵۹ درصد آن‌ها را زنان و ۴۱ درصد را مردان تشکیل می‌دهند؛ و تعداد زنان طی سال‌ها افزایش پیداکرده که نشان می‌دهد ظرفیت فعالیت زنان در بخش اقتصادی و اجتماعی در آینده هم بیشتر خواهد شد . ربیعی آموزش، شرایط کرونا را تجربه جدیدی پیش روی دولت دانست و گفت: بحث ما ارتقا آموزش و توأمان مبارزه با کرونا بود و مبنای تصمیمات دولت این بود که آموزش در کشور تعطیل نشود و هم ارتقا آموزش و پژوهش داشته باشیم و هم با کرونا مبارزه شود، دولت و جامعه ما از سال تحصیلی گذشته تجربه کردند و امسال نیز باتجربه به‌دست‌آمده سال تحصیلی را آغاز کردیم . سخنگوی دولت گفت: با تجاربی که از یک‌ترم تحصیلی که در سال گذشته به وجود آمد سال تحصیلی جدید را آغاز کردیم و قطعا شرایط بهتری را ازنظر آموزش خواهیم داشت. در سال ۹۸ کمتر از نیم درصد دانشجویان و تعداد انگشت‌شماری از دانشگاه‌ها تحت پوشش آموزش الکترونیکی بودند، اما امروز بیش از ۹۰ درصد مراکز آموزش عالی ماتحت آموزش غیرحضوری قرارگرفته‌اند .

دولت پیگیر طرح فروش اوراق سلف نفتی است

سخنگوی دولت درباره از دستور کار خارج شدن طرح فروش اوراق سلف نفتی، اظهار داشت: این طرح کماکان جزو طرح‌های مهم دولت محسوب می‌شود و دولت آن را دنبال می‌کند . سخنگوی دولت عنوان کرد: معتقد هستیم که اجرای این طرح در شرایط فعلی چند خاصیت دارد. هم مردمی که پول و دارایی‌های اندک دارند می‌توانند صاحب سرمایه شوند سرمایه‌ای که قطعا تضمینی هم در پس آن وجود دارد و با شرایطی که ما تبیین کرده بودیم . او افزود: این طرح نقدینگی را کاهش می‌دهد و این موضوع تورم را کمتر و امکان سرمایه‌گذاری جدید را فراهم می‌کند. ما سراغ پول‌های پرقدرت نرفتیم و بنای ما هم این است که قطعا از تورم جلوگیری کنیم؛ بنابراین در دستور کار دولت قرار دارد و امیدواریم پیرامون این طرح تفاهم صورت گیرد. آنچه می‌دانم اشکالات جزئی اصل طرح بوده ولی کلیت طرح موردنظر سرانه قوای دیگر هم بوده است . ربیعی با اشاره به شرایط امروز کشور، ازجمله شرایط بین‌المللی، منطقه‌ای و اجتماعی اظهار داشت: امروز نمی‌توانید فارغ از این شرایط، اقتصاد را تحلیل کنید. امروز علت همه مسائل از درون اقتصاد نیست؛ بنابراین راه‌حل‌هایی که شما می‌آورید ممکن است، راه‌حل‌هایی نباشد که در شرایط عادی بتوان تصمیم‌گیری کرد؛ بنابراین راه‌حل در شرایط فعلی پرفایده است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری جدید تأمین منابع کند و هم نقدینگی را جمع کند . سخنگوی دولت افزود: دیده‌ام که برخی از دوستان از یک بعد به قضیه نگاه می‌کنند انگار در شرایطی هستیم که همه‌چیز به حالت خود است و می‌خواهند در این شرایط تصمیمی را نقد کنند . ربیعی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، اقتصاد کشور ما تابعی از مسائل دیگر و اتفاقاتی است که در حوزه اقتصاد می‌افتد و ما ناچاریم به سمت ثبات اقتصادی برویم و ما این جنس تصمیمات را مفید می‌دانیم .

زندگی روزمره مردم دل‌شوره اصلی ما است

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره بی‌رغبتی دولت برای معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اتفاقات دولت خبری نمی‌شود ولی مطمئن باشید زندگی روزمره مردم دل‌شوره، دل‌مشغولی و مسئله اصلی همه ماست. نباید به مردم این پیام را بدهیم که ما نسبت به مسائلشان چشم‌پوشی داریم، اتفاقا مسئله بازرگانی در شرایط کنونی موضوع مهمی برای کشور است . سخنگوی دولت افزود: در ذخیره‌سازی کالا، اجازه واردات و صادرات، توزیع و کنترل قیمت، همه این‌ها نشان می‌دهد تصمیم دولت برای تفکیک وزارت صمت از بازرگانی تصمیم درستی بوده است . ربیعی، در شرایط بحرانی که زندگی مردم را ازنظر قیمت باید بیشتر مراقبت کرد، به این نیاز داریم که یک فرد قوی و توانمند در این جایگاه قرار گیرد تا بدانیم که چگونه به‌موقع بخریم، به‌موقع توزیع و به‌درستی نظارت کنیم . او با بیان اینکه ما برای وزارت صمت فردی را معرفی کردیم که هم سابقه بازرگانی و هم سابقه مدیریت صنعتی را داشت، تصریح کرد: او فرد پاک دستی بود و هم تعهد، تخصص و اطلاع کامل از شرایط داشت و با حضور از سالیان قبل در این وزارتخانه می‌توانست فرد موفقی باشد اما به هر دلیلی رأی نیاورد که البته دلایل مختلفی هم بیان شد . ربیعی با بیان وزیر صمت باید با وزارت خانه آشنایی کامل داشته باشد خاطرنشان کرد: در جلسه قبل هم اعلام کردم که فهرستی از افراد تهیه‌شده، مصاحبه با نفرات این لیست جریان دارد و رئیس‌جمهوری به‌زودی فرد موردنظر را معرفی می‌کند .

موضوع نوید افکاری در حیطه قوه قضاییه است

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره سکوت دولت در برابر اعدام نوید افکاری گفت: این موضوع در حیطه وظایف قوه قضاییه است و آن بخشی که از باب حقوق شهروندی که مدنظر باشد اگر مطالبی باشد حتما دنبال خواهد شد. آن‌چنان‌که قوه قضاییه اعلام کرده جرم این فرد مربوط به سال ۱۳۹۷ است و جرمی بوده که در رابطه با قتل بوده است . او ادامه داد: این پرونده شاکی خصوصی داشته است؛ بنابراین فرآیند پیگیری پرونده هم در حیطه اختیارات دولت نبوده و از اختیارات و وظایف قوه قضاییه است البته امکان کسب اطلاعات هم برای دولت در این زمینه وجود ندارد چراکه این مربوط به یک قوه دیگر است و حتما هم اطلاع‌رسانی صحیح را هم در این زمینه می‌شود .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار