لیگ نوزدهم غرق در بلاتکلیفی

بلاتکلیف کلیدواژه مشخص همه مربیان و مدیران تیم‌های لیگ برتری شده است. آن‌ها حق‌دارند از شرایط پیش‌آمده تا این اندازه نگران باشند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: آن‌ها حق‌دارند از شرایط پیش‌آمده تا این اندازه نگران باشند. شرایطی که هیچ‌کس نمی‌داند چگونه پیش خواهد رفت و سرانجام لیگ نوزدهم به کجا خواهد کشید. لیگی که باید در مردادماه آغاز می‌شد اما تاکنون که یک‌سوم دهه نخست این ماه هم نزدیک می‌شوم هیچ خبری از زمان برگزاری و حتی قرعه‌کشی رقابت هم انجام‌نشده است. این در حالی است که همه تیم‌های لیگ برتری مدت‌هاست اردوی های تدارکاتی خودشان را برگزار کرده‌اند و آماده حضور در لیگ برتر می‌شوند اما خبری از زمان آغاز شروع رقابت‌ها نیست. دلیل تاخیر سازمان لیگ در شروع مسابقات هم به دستورالعملی بازمی‌گردد که این سازمان به همه تیم‌ها ابلاغ کرده است. دستورالعملی که در آن قیدشده بود تمامی تیم‌های حاضر در لیگ نوزدهم باید ورزشگاه‌های خانگی خود را استانداردسازی کنند تا بدون مشکل بتوانند در خانه از تیم‌های رقیب پذیرایی کنند. پس‌ازاین دستورالعمل نیز صحبت‌هایی از تعدادی از مسئولان برگزارکننده مطرح شد مبنی بر این‌که در صورت عدم استانداردسازی ورزشگاه‌ها، بازی‌های لیگ نوزدهم با تعویق آغاز می‌شود و تا سوت پایان استانداردسازی ورزشگاه‌ها به صدا درنیاید اجازه برگزاری بازی‌ها داده نخواهد شد. اتفاقی که با مخالفت شدید تعدادی از مربیان لیگ برتری روبرو شد. حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ برتر پیرامون این موضوع با اشاره به تعویق مسابقات لیگ برتر به دلیل فراهم نشدن همین شرایط عنوان کرد ه بود: «اگرچه باشگاه‌های لیگ برتری تمرین‌های آماده‌سازی خود را آغاز کرده و به دنبال جذب بازیکن رفته‌اند اما متاسفانه این کوشش در بخش استانداردسازی ورزشگاه‌های خانگی‌شان کمتر مشاهده می‌شود و تاکنون هیچ باشگاه لیگ برتری اتمام کار استانداردسازی ورزشگاه خود را اعلام نکرده است. آن‌هم در شرایطی که سرمربیان برخی تیم‌ها تجهیز وزرشگاه‌ها را اقدامی شایسته و الزامی دانستند. تاکنون هیچ باشگاهی به‌صورت رسمی و کتبی اعلام آمادگی ورزشگاه خانگی خود را با ایجاد الزامات موردنظر این سازمان اعلام نکرده، چنانچه اکثریت باشگاه‌ها آمادگی خود را به‌صورت رسمی به سازمان لیگ اعلام کنند این سازمان بلافاصله پس از بازدید دوباره، اقدامات اولیه را جهت شروع مسابقات انجام خواهد داد و چنانچه برخی باشگاه‌ها نتوانند ورزشگاه‌های خود را آماده نمایند مسابقات این باشگاه‌ها در شهر و استان بی‌طرف و بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد.»

الزامات غیرقابل‌دسترس سازمان لیگ

استانداردسازی ورزشگاه هرچند در لفظ آسان و قابل‌دسترس به نظر می‌رسد اما در عمل بسیاری از باشگاه‌های لیگ برتری را با چالشی بسیار دشوار روبرو کرده است. در حال حاضر ورزشگاه آزادی حدود ۹۵ درصد آماده مسابقات لیگ برتر است و تنها بحث بلیت‌فروشی الکترونیکی آن باقی‌مانده، اما سایر استادیوم‌ها مشکلات بیشتری دارند که از نگاه سازمان لیگ هنوز جای کار دارد و باشگاه‌ها باید آن را برطرف کنند. به نظر می‌رسد شش استادیوم اصلی که سازمان لیگ منتظر آن‌ها برای شروع فصل جدید لیگ برتر است، ورزشگاه‌های امام رضا مشهد، آزادی تهران، یادگار امام تبریز، شهدای فولاد خوزستان، نقش‌جهان اصفهان و فولادشهر هستند که در مقایسه با سایر ورزشگاه‌ها تجهیزات بهتری دارند و طی سالیان اخیر تجهیز شده‌اند. آن‌طور که سعید فتاحی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ گفته، آن‌ها باوجوداینکه زمان خاصی برای شروع بازی‌های فصل ۹۹-۹۸ اعلام نکرده‌اند، اما تمام تمهیدات لازم برای آغاز مسابقات را انجام داده و برای برگزاری فصل جدید مشکلی ندارند. با این اوصاف و صحبت‌هایی که فتاحی داشته، مشخص است که سازمان لیگ به‌طورجدی بر برنامه خود که تجهیز ورزشگاه‌ها و رعایت مسائل ایمنی و امنیتی است، تاکید داشته ولی بخشی از حرف‌های این مسئول سازمان لیگ که گفته ورزشگاه امام علی سیرجان به شروع مسابقات لیگ برتر نمی‌رسد، نشان می‌دهد که آن‌ها یک‌زمان خاصی را برای هفته اول لیگ نوزدهم در نظر گرفتند. از سوی دیگر استانداردسازی ورزشگاه شامل شماره‌دار کردن تمام صندلی‌ها، گیت‌های بلیط فروشی الکترونیکی و مجهز شدن تمام ورزشگاه‌ها با دوربین مداربسته را شامل می‌شود که همین سه مورد به‌ظاهر ساده باشگاه‌های لیگ برتری را با مشکلاتی جدی روبرو کرده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد برخی ورزشگاه‌های کشور تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند در ماه‌های آینده الزمات موردنظر سازمان لیگ را برآورده کنند و از چرخه رقابت‌ها کنار گذاشته خواهند شد. سازمان لیگ هم راهکار باقی‌مانده برای این تیم‌ها را برگزاری بازی‌های آن‌ها در شهرها و یا استان‌های مجاور اعلام کرده است. راهکاری که هرچند به‌عنوان آخرین راه‌حل در نظر گرفته‌شده است اما در عمل ممکن است مشکلاتی جدی را به وجود آورد. به‌طور مثال شرایط چمن برخی از ورزشگاه‌ها به‌گونه‌ای نیست که ظرفیت برگزاری چند بازی در هفته را داشته باشد و همین موضوع ممکن است به تیم‌های بدون ورزشگاه آسیب‌هایی جدی وارد کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار